Luxman M300

Gestart door thanatos, februari 14, 2014, 19:12:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Van de Luxman C300 / M300 set de M300 deze week onderhanden genomen. Flink zware en potente eindbak van 30KG+ 40 Watt Classe A / 150 Watt AB.

Geen harde defecten echter wel krakende potmeters. Onder een gesloten Alps pot lag een fikse plas contact spray. Ook als geserviced aangekocht. Maar zoals inmiddels wel bekend een zeer rekbaar begrip. Afregeling was geheel niet op spec.

Even geen eigen fotos van voor aanzicht en originele 'nude'





Na inventarisatie en inspectie besloten dat een volledige restauratie wel op zijn plek was.

Relais board aanzicht origineel.



Onderzijde. 12 dikke MT-200 Sanken plakken...  :-D



De relais bleken zwaar geoxideert. Hier 1 in proef opstelling. De contact weerstand is erg hoog. Dit zit dus in je signaal weg.. Schoonmaken kan heel goed. Maar in dit geval is gekozen voor vervangen.



Na vol goede moed netjes andere geplaatst te hebben op voetjes bleek de ruimte bij terug monteren print/chassisdeel de ruimte te kort te komen. Andere printrelais gekocht en deze geplaatst  :-D Zonder voetje. Helaas geen foto ivm frustratie  violent1



Achterzijde print. Solderingen nagelopen en schoongemaakt.



Driver board origineel. De hele versterker is log en zwaar. Gelukkig zitten de chassis delen zo dat ik ze kon draaien en zodoende niet alles helemaal hoefde te demonteren.



Volledige recap hier met oa 100V Panasonic FC's 105Graden. Controle en prints schoogemaakt enz. Ook de driver buffers van 2200uF 100V vervangen voor goede exemplaren.



De gain potmeters even in de ultrasoon friteuse. Daarna in de oven drogen op 80Graden voor 1,5 uur. Nog een smeermiddel als nabehandeling gegeven.



Een closeup van een paar solderingen. Duidelijk slechte verbindingen zichtbaar. Doorsolderen was geen luxe.





Ruststroom op spec. 170mV in Classe A. De koelribben werden over de 85graden en stijgende Iets teveel van het goede..



Iets lager dan spec afgeregeld. Dan blijft de temperatuur binnen de 80graden.. Gaat ten koste van de cijfertjes. Maar meer een preventie maatregel.



Met 10Hz nog een redelijke output.



Mooie en zware Luxman. De laatste 'echte' lux. De hele set was een fikse klus. Zeker omdat letterlijk alles is aangepakt. Maar de moeite waard. Klankmatig echt een topper in mijn oren.

HAL9000

Goed  gedaan thanatos,  Deze  eindbak  ziet er  inderdaad nog  luxman waardig  uit.  Word  deze  amp niet vreselijk warm? 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Thnx.

Ja in AB +-60 graden in rust(!) Dat is nog redelijk. in A ging het over 85Gr. aan de koelribben en was nog niet stabiel. Ik heb hem op 140mV ipv 170mV gezet.

De vorige tech. die er in gezeten heeft had hem helemaal op zijn gat gedraaid. 5mV in AB en meende 80mV in A. Gezien de warmte ontwikkeling snap ik dat wel.

bas focal marantz

Is een mooi apparaat goed dat ie voor een echte service is aangeboden .

Lijken wel koellichamen die pioneer ook gebruikte in hun oude modellen .