Ik heb pas geleden mijn handen kunnen leggen op een Marantz 2275 receiver. Deze had reeds wel een zwaar leven achter de rug. Dus deze op een na zwaarste knaap uit de reeks verdiende wel een sessie in het "kuuroord"
Hij was door en door vuil. Het voorversterker deel werkte niet en de verlichting was uit.
Vooraanzicht. 2 knoppen afgebroken.
Stof zover je kan zien.
Tone & Pre amp board schoongemaakt, gecontroleerd en voorzien van nieuw elco's.
Potmeters waren spekvet en hebben een special treatment gehad.
Soldeerzijde tone & pre
De eindtrapjes zijn makkelijk te demonteren en hadden ook wat aandacht nodig. Veel gescheurde solderingen. Zwaar geoxideerde contacten. Hier een print "voor".
Schoongemaakt en solderingen nagelopen.
Component zijde. Mooi spul
De rest van alle elco's zijn vervangen. Powerboard/relais board gedaan. Daar zat de fout van de niet werkende pre amp. Hier de gehele tuner sectie klaar.
Alles weer bedekt en schoongemaakt.
Na afregelen tijd voor een stevige functie test. Hier max vermogen test op 4 ohm. Geeft gewoon 144 Watt output met de originele buffer elco's. Deze meten nog perfect ESR goed en niks verlopen.
En spelen maar...
Helaas ontbrak er een geleide wieltje voor de tuner afstemming.. Dus ik heb dat deel nog niet kunnen herstellen.. Alsmede de 2 afgebroken knoppen. Ik ga nog op jacht naar een sloper voor deze parts. Dan komt ook de verlichting verder onder handen met LED's.
Al met al een hele bus schoonmaakdoekjes is er doorheen gegaan.. Overal een dikke laag aangekoekt stof. Maar nu is alles weer fris. 105 graden Panasonic elco's gemonteerd. Alle schakelaars en potmeters gereinigd. Output transistors gecontroleerd en nieuwe siliconen geleide pads geïnstalleerd.
Als laatste nog even een foto waarom je dus oa je solderingen schoonmaakt na solderen. Op de sterk uitvergrote foto zie je de soldeerzijde van een transistor op de eindtrap. Er zit tussen 2 pootjes een haar draadje soldeer. Ik had m zeker gemist als ik niets had schoongemaakt en gecontroleerd had.