phono bromt enorm als ik een verlengkabeltje aansluit

Gestart door danny47, januari 19, 2014, 15:22:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

danny47

Hoi, wellicht een bekend probleem, maar voor mij nieuw, sinds kort weer aan de platenspeler geslagen en een oude gereviseerde Dual 601 kunnen scoren, maar toen ik de platenspeler aansluit begon de versterker te brommen, nu blijkt dat als ik de platenspeler zonder rca verlengkabeltje aansluit de brom weg is, het is dus de verlengkabel die het probleem veroorzaakt, ook als ik de verlengkabel aansluit zonder deze nog met de platenspeler te verbinden begint de versterker ( Pearl -lite ) enorm te brommen, als ik daarna de platenspeler aansluit is de brom minder maar nog steeds irritant aanwezig, weet iemand een oplossing? sommige andere rca kabeltjes brommen niet, maar daar zit aan beide kanten een mannetje aan, als ik dus een andere rca kabel koopt weet ik niet of het probleem weg is. Wie weet raad????

renes59

Neem aan dat je het aardekabeltje van de 601 hebt aangesloten?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

danny47

Citaat van: renes59 op januari 19, 2014, 15:39:23
Neem aan dat je het aardekabeltje van de 601 hebt aangesloten?

Die zit er niet en is volgens mij ook niet nodig, want als ik het verlengkabeltje niet gebruikt is de brom weg, alleen met een verlengkabeltje bromt de versterker, maar ik kan hem niet zonder gebruiken ivm plaatsing.

renes59

Zo'n kabeltje ( geel groene) zit niet aan de 601?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

danny47

Citaat van: renes59 op januari 19, 2014, 15:51:50
Zo'n kabeltje ( geel groene) zit niet aan de 601?


Nee alleen de tulppluggen, zonder aarde

renes59

Ik maar denken dat draaitafels allemaal zo'n aardekabeltje hebben. Versterkers met phono hebben daar ook een speciale aansluiting voor.
Zie hier een voorbeeld, wel van een phono vv maar dat maakt niet uit, het groene draaiding.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

danny47

ja weet ik, de Marantz heeft ook een schroefje naast de phono, maar de Dual heeft het niet en als ik het verlengkabeltje niet zou gebruiken is er niets aan de hand, maarja hij staat te ver van mijn versterker en het kan ook niet anders helaas, maar het is toch vreemd dat als ik het verlengkabeltje alleen aansluit zonder een platenspeler er op aan te sluiten de versterker heel erg gaat brommen? en het verlengkabeltje is nieuw

Maurice

Voor zover ik weet moet elke platenspeler aangesloten worden met een aparte aarde kabeltje om brommen tegen te gaan.
Sowieso zou ik trouwens niet werken met rca verlengkabels, die geven vaak meer ellende dan ze opleveren. Heb zo ooit mijn laptop vanaf mijn bureau willen verbinden met mijn versterker, dat gaf met verlengkabel ook brom.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

#8
Hier trouwens een service manual: http://dual.pytalhost.eu/601s/

Op dit plaatje zie je dat de arm een voorziening voor ground heeft, die zal toch echt ergens naar toe moeten:
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Paul

Citaat van: pietjepc op januari 19, 2014, 19:31:02
Mijn platenspeler heeft ook geen aardedraad...
Draaitafels met een standaard 5 din plug bv Philips hebben geen aarde draad verder wat met cinch pluggen is voorzien wel.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

renes59

Kan het zijn dat er aan de 601 eerst een Din-plug zat en er later cinch is aangezet, met in de aangezette cinch de aardekabel ingebouwd. De verlengkabel zal de aardevoorziening niet hebben. In de Din-plug zit een pootje met aarde.
Ik zou er een aardekabeltje aanmaken, ben je van de brom af.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

danny47

Citaat van: renes59 op januari 19, 2014, 20:16:58
Kan het zijn dat er aan de 601 eerst een Din-plug zat en er later cinch is aangezet, met in de aangezette cinch de aardekabel ingebouwd. De verlengkabel zal de aardevoorziening niet hebben. In de Din-plug zit een pootje met aarde.
Ik zou er een aardekabeltje aanmaken, ben je van de brom af.

maar hoe verklaar je dan dat als ik het verlengkabeltje op de versterker aan sluit deze al gaat brommen zonder dat ik de kabel doorverbind met de platenspeler, dus moet ik het m.i. niet in de platenspeler zoeken, ik heb deze 2 weken geleden gekocht en toen zaten er al tulppluggen op, de vorige eigenaar had hem laten spelen, ook met een verlengkabel en toen bromde het niet.

renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maurice

Citaat van: danny47 op januari 19, 2014, 20:25:16
maar hoe verklaar je dan dat als ik het verlengkabeltje op de versterker aan sluit deze al gaat brommen zonder dat ik de kabel doorverbind met de platenspeler, dus moet ik het m.i. niet in de platenspeler zoeken, ik heb deze 2 weken geleden gekocht en toen zaten er al tulppluggen op, de vorige eigenaar had hem laten spelen, ook met een verlengkabel en toen bromde het niet.
Zoals ik al eerder aangaf, de verlengkabels kunnen mogelijk an sich een probleem zijn. Ik zou een langere interlink proberen, hoe lang moet deze eigenlijk zijn?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude