De enige reden waarom ik met 1 khz sinus vermogen test is dat de specificaties van de fabrikant altijd opgegeven zijn onder deze condities. Hiermee kan ik dus zien of de versterker 'doet' wat hij moet doen op dat vlak. In service manual staan meestal de gegevens die minimaal gehaald moeten worden bij 4 en 8 Ohm.
De blokgolf is voor vermogen in de realiteit ook geen representatieve methode. Echter wel een veel zwaardere belasting. Wel kun je hier perfect mee zien of een versterker recht versterkt. Echter over dynamiek of vervormingscijfers zegt het nog niks.
Ik gebruik tijdens reparaties de sinus om te spoorzoeken. Tijdens mijn functie test sinus en blokgolf. Max vermogen test ik altijd met een sinus ook om te kunnen zien of beide kanalen gelijktijdig clippen. Het blijft toch een beetje als de rollerbank meeting bij de GTI club.. mijne geeft 2peekaa meer
Wil je perfecte analyse van de versterker heb je een audio analyzer nodig. De meet dynamisch, vervormingscijfers, kanaalscheiding enz enz. De kosten van zo'n apparaat loopt behoorlijk in de papieren jammer genoeg..