Ik heb me lang ingelezen in receivers en speakers, maar ik zit nu met een probleem waar ik niet helemaal uitkom.
Mijn woonkamer is 5x5meter en wij kijken tv vanaf ongeveer 4meter afstand. Hiervoor wil ik graag een mooi set om vooral films mee te kijken en muziek te luisteren. (Beide op een gemiddeld volume waar de buren geen last van zouden moeten hebben
)
Na lang zoeken en luisteren dacht ik dat ik eruit was: Een NR1604 receiver (90w) + een set Monitor Audio RX6 speakers! Dit set wil ik misschien later nog uitbreiden met 2 wand lichte speakers achter voor het kijken van films, maar dit is op dit moment nog niet een vereiste voor mij.
Helaas kreeg ik toen van de winkel waar ik de bestelling had geplaatst te horen dat de RX6 niet meer in de door mij gewenste kleur leverbaar was. Ik kreeg een heel mooi aanbod om een set RX8 speakers te kopen die wel in de juiste kleur waren!
Alleen nu ben ik dus bang dat de NR1604 receiver die volgens mij prima geschikt was voor de RX6 dat niet is voor de RX8 speakers. Aangezien de RMS van de de RX8 speakers bijna 50watt hoger is (175w t.o.v. 125w), plus dat de RX8 speakers 4 ohm speakers zijn t.o.v. de 6 ohm RX6 speakers. (Wat er als ik het goed begrepen heb voor zorgt dat deze speakers meer vermogen van receiver vragen)
De reden dat ik voor de NR1604 gekozen had was vanwege het formaat en het mooie geluid in combinatie met de RX6. Mijn TV meubel bied namelijk alleen ruimte voor een receiver die maximaal 18,5cm hoog is. (Het meubel is redelijk nieuw en is nog niet aan vervanging toe)
Eventueel zou de SR6007 (185w) ook kunnen passen, deze is 16,1cm hoog. Deze receiver levert een stuk meer vermogen en zou volgens mij voldoende moeten zijn voor de RX8 speakers. Alleen zou er met de SR6007 nog genoeg ruimte aan de bovenkant van de receiver overblijven voor voldoende ventilatie?
(er blijft 2,4cm over) Aan de zijkanten en voorkant heeft de receiver alle ruimte.
Heeft iemand een idee of de SR6007 zo voldoende kan koelen en/of dat de combinatie met de RX8 speakers goed zal werken? Of zou de NR1604 receiver misschien toch ook voldoende moeten zijn?