NR1604 of SR6007 (voor Monitor Audio RX8)

Gestart door Fraslo, januari 01, 2014, 14:07:13

Vorige topic - Volgende topic

Fraslo

Ik heb me lang ingelezen in receivers en speakers, maar ik zit nu met een probleem waar ik niet helemaal uitkom.
Mijn woonkamer is 5x5meter en wij kijken tv vanaf ongeveer 4meter afstand. Hiervoor wil ik graag een mooi set om vooral films mee te kijken en muziek te luisteren. (Beide op een gemiddeld volume waar de buren geen last van zouden moeten hebben ;))

Na lang zoeken en luisteren dacht ik dat ik eruit was: Een NR1604 receiver (90w) + een set Monitor Audio RX6 speakers! Dit set wil ik misschien later nog uitbreiden met 2 wand lichte speakers achter voor het kijken van films, maar dit is op dit moment nog niet een vereiste voor mij.

Helaas kreeg ik toen van de winkel waar ik de bestelling had geplaatst te horen dat de RX6 niet meer in de door mij gewenste kleur leverbaar was. Ik kreeg een heel mooi aanbod om een set RX8 speakers te kopen die wel in de juiste kleur waren!

Alleen nu ben ik dus bang dat de NR1604 receiver die volgens mij prima geschikt was voor de RX6 dat niet is voor de RX8 speakers. Aangezien de RMS van de de RX8 speakers bijna 50watt hoger is (175w t.o.v. 125w), plus dat de RX8 speakers 4 ohm speakers zijn t.o.v. de 6 ohm RX6 speakers. (Wat er als ik het goed begrepen heb voor zorgt dat deze speakers meer vermogen van receiver vragen)

De reden dat ik voor de NR1604 gekozen had was vanwege het formaat en het mooie geluid in combinatie met de RX6. Mijn TV meubel bied namelijk alleen ruimte voor een receiver die maximaal 18,5cm hoog is. (Het meubel is redelijk nieuw en is nog niet aan vervanging toe)

Eventueel zou de SR6007 (185w) ook kunnen passen, deze is 16,1cm hoog. Deze receiver levert een stuk meer vermogen en zou volgens mij voldoende moeten zijn voor de RX8 speakers. Alleen zou er met de SR6007 nog genoeg ruimte aan de bovenkant van de receiver overblijven voor voldoende ventilatie? :? (er blijft 2,4cm over) Aan de zijkanten en voorkant heeft de receiver alle ruimte.

Heeft iemand een idee of de SR6007 zo voldoende kan koelen en/of dat de combinatie met de RX8 speakers goed zal werken? Of zou de NR1604 receiver misschien toch ook voldoende moeten zijn? HLP

100%Marantz

Ik zou zeggen, het hangt af van het budget dat je wil uitgeven en de prijs waarvoor je de SR 6007 zou kunnen hebben.
De 1604 is gegeven voor 7x50W 8 Ohm (RMS)
de 6007 is gegeven voor 7x110W 8 Ohm

De 6007 heeft wat aansluitmogelijkheden meer, maar ik veronderstel dat de NR 1604 goed was aangezien het jouw keuze was.

De RX6 wordt als nominaal 6 Ohm gegeven
De RX aan 4 Ohm nominaal.
Eigelijk zou je moeten kijken naar de minimale impedantie van beiden, dat geeft beter weer wat voo versterker ze moeten hebben.

Dit gezegd zijnde denk ik dat voor een ruimte zoals de jouwe de NR 1604 meer dan vermogen voldoende heeft en of het de RX6 is of de RX8, het zal weinig verschil maken.
De NR1604 kan dit perfect aan.

Praktisch gezien heeft de NR een veel overzichtelijker display, dat van de SR is zeer Klein en weinig overzichtelijk, anderzijds kan je alle zien op je TV en heb je het display niet echt meer nodig.

Wat de verluchting betreft als je 2.4 cm hebt moet dat meer dan voldoende zijn, die verterkers worden niet zo heet.

Als het voor mij was en het prijsverschil niet te groot was zou ik voor de SR gaan, is een klasse erboven, maar de NR zal perfect zijn werk doen.

Zelf heb ik een NR 1402 zelfde vermogen maar in 5.1 i.p.v. 7.1 en hij meer dan voldoende vermogen.
De NR160 heeft heel wat mogelijkheden erbij in vergelijking met de 1604.
marantz, what else?

100%Marantz

marantz, what else?

Gerard SR7007

Ben sinds een half jaar de bezitter van:

SR7007
UD7006

Monitor Audio RX6 voor (Bi Amp aangesloten)
RX Centre
RX1 voor achter

Als Subwoofer heb ik gekozen voor een REL T7, het voordeel van deze Sub is dat je deze op op 2 manieren kan inregelen voor Muziek en voor Films.

Ben hier zelf erg tevreden over, geluid is kraakhelder en krachtig genoeg......

Ik denk dat de RX8 van jouw het nog net even iets beter gaan doen.

Veel plezier.

Fraslo

@Gerard, dat is een mooie setup, helaas ga ik die SR7007 niet in mijn tv meubel kwijt kunnen. Ook is die boven het budget voor wat ik eigenlijk voor een receiver over had. ;)

Bedankt voor het duidelijke antwoord en overzicht 100%Marantz!
Goed om te horen dat de NR1604 waarschijnlijk voldoende zal zijn.

Voor de minimale impedantie ben ik even op zoek gegaan. Wanneer ik de impedance graph op http://www.hi-fiworld.co.uk/loudspeakers/65-reviews/234-monitor-audio-rx8.html?start=2 bekijk dan lijkt het erop dat de speaker gemiddeld op 5.3ohm uitkomt en dat de 4ohm vrijwel niet gehaald wordt. :?

Verder heeft de NR1604 inderdaad voldoende aansluitingen voor mij, ook vind ik het display van de NR1604 persoonlijk fijner.
Het prijsverschil tussen de beide receivers is bijna 200 euro, dit is best veel wanneer het in mijn situatie geen duidelijke meerwaarde gaat opleveren. :)

Zou ik later met de NR setup nog wel 2 lichte 25-40watt 6-8ohm speakers achter toe kunnen voegen, zonder dat dit problemen gaat opleveren? :)

gerard

Welkom,

Zelf heb ik de RS6, nu met een stereo versterker van 2 x 60W/8ohm. Gaat prima maar de luidsprekers kunnen meer hebben vooral bij harder draaien met films gaat de volume knop zomaar naar standje één uur en heeft de versterker weinig over.
Hiervoor had ik een SR4600 (instap) receiver voldeed ook prima; klankmatig iets minder "vol" geluid maar het kon wel harder/iets meer over.

De NR1604 zal het prima doen maar de SR6007 met de RX8 lijkt mij een betere combi, vooral als je later nog meer luidsprekers aan wilt sluiten.

Succes bij je keuze  :-)

(een Denon avr x3000 is ook een mooi vergelijkbaar alternatief met een goed leesbare display voor een mooie prijs) shutup

Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

RoGEK

Ik ben van een NR1603 naar een SR5007 gegaan op een simpel setje B&W 601 s3.

Zelfs dat verschil is goed merkbaar..

Andersom ook gedaan, in de tuinkamer van een SR5004 naar die 1603 maar dan op een behoorlijk setje magnat zuilen die wat meer vragen.

Het lijkt dat de 1603 wel een beetje buiten adem raakt op hoger volume.
Controle over het laag is een stuk minder merk ik..
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

100%Marantz

Een Subwoofer kan natuurlijk een groot verschil maken.

Ik heb net Sky Fall gezien. Wanneer de metro een verdieping lager valt was hij net in de kamer  :-D

Ik heb er een JBL ES250P op aangesloten, werkt goed ;-)

Je kan misschien het verschil nog even bijhouden en later dan een subwoofer toevoegen, dan heb je zeker voldoende met de 1604.
marantz, what else?

pameijer

Ik heb de RX8 en de RX6 een keer naast elkaar beluisterd. De RX6 vond ik beter, uitgebalanceerder. De RX8 had echt teveel bas tov de andere frequenties. Ik zou met de winkelier wel de afspraak maken dat je de RX8 terug mag brengen indien het niet bevalt.

Als je het geld kunt missen neem minimaal de SR6007, de MA's kunnen veel meer laten horen dan deze versterkers en de SR is eigenlijk al een minimum als je niet heel snel het upgradevirus je portemonne leeg laat eten  :evil:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

Fraslo

Het blijft dus een beetje een misschien wel/niet genoeg verhaal als ik het zo lees! :)

Ik denk dat ik het eerst toch met de NR ga proberen, blijkt dat niet genoeg te zijn dan mag ik die nog ruilen.
Over de RX8 las ik inderdaad ook dat de bas behoorlijk aanwezig was. Helaas heb ik deze speakers nog nooit in het echt gehoord.... Gelukkig mag ik de speakers ook nog ruilen als ze niet bevallen, dus dat is ook nog een mogelijkheid.

Bedankt voor het meedenken allemaal en ik laat nog wel even weten wat het is geworden! :)

100%Marantz

Als je alles thuis kan proberen is het perfect. Maar ik ben ervan overtuigd dat het je zal bevallen.

Een vraagje naar de anderen. Als je geen SUB hebt en het zo instelt op de receiver, wat gebeurd er dan met de het spoor ".1", wordt dat naar de fronts gestuurd?
marantz, what else?

pameijer

Citaat van: 100%Marantz op januari 03, 2014, 10:22:22
Een vraagje naar de anderen. Als je geen SUB hebt en het zo instelt op de receiver, wat gebeurd er dan met de het spoor ".1", wordt dat naar de fronts gestuurd?
Ja  :yes:
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

100%Marantz

marantz, what else?