AV8003 of toch SR7007 (of SR7008)

Gestart door hvanapeldoorn, december 31, 2013, 21:43:39

Vorige topic - Volgende topic

hvanapeldoorn

Het is geloof ik het jaar van de twijfel..of dubio's (of ik ben gewoon zwaar beinvloedbaar  redface redface)

Tot gisteren was ik eruit, wat de opvolger van me nu 10 jaar oude SR8200 ging worden.
Namelijk de tweedehandse AV8003, zo gauw er weer eentje beschikbaar komt voor nette prijs. (via de juiste kanalen zijn ze wel te vinden :wink:).

Maar toen kwam de twijfel (dankzij een kennis). Waarom koop je een AV8003 als bijna voor dezelfde prijs een nieuwe SR7007 (+/- 850 euro) kan kopen of zelf voor iets meer een SR7008.

Nouja mijn niet zo heel sterke verweer: Top model, verkoperd chassis, ringkern travo. Losse voorversterker t.o.v. een gecombineerde versterker.

Maar toch benieuw eens gaan rondkijken en dan slaat de twijfel toch toe.

Zeker na mijn afweging wat ik er mee doe:
70% wordt hij gebruikt voor HT (films, series, live concerten etc.)
30% wordt hij gebruikt voor muziek  (stereo)

Alle music van mij wordt gestreamd en de films, series ook.  Dus gebalanceerde ingangen etc worden niet gebruikt. Daarnaast maakt als eindversterkers gebruik van losse MA500 blokken. Dus gebalanceerde uitgangen (XLR) worden ook niet gebruikt. Want MA500's hebben geen XLR aansluiting :wink:.

Zijn de plussen van de AV8003 nog wel zo goed tegen over de SR7007.

AV8003
Plussen
* Verkoperd Chassis
* Ringkern travo
* Losse voorversterker
* THX Certificering
* Geen stroom verbruik van de eindversterkers

Minnen
* Verouderde HT formaten oplossing
* HDMI 1,3a ondersteuning
* Geen HDAM
* Minder ondersteuning digitale audio formaten
* Geen Audyssey DSX

SR7007
Voordelen
* Meer HT formaat ondersteunig
* HDMI 1,4
* Ondersteuning van bijna alle digitale audio formaten
* Audyssey DSX
* Beeld up-scaling van 4k

Nadelen
Zie voordelen AV8003

Aangezien ik niet echt de optie heb om beide te beluister, moet vanaf afstand gaan beslissen. En zit nu toch wel in twijvel. Ga ik voor de SR7007 en haal daarmee een HT receiver in huis waarmee zeker weer 10 jaar voor kan ook qua ondersteuning van formaten etc.

Of gaan ik toch voor de meer "high-end" AV8003, maar eentje die wel gelijk achterloopt met ondersteuning van verschillende HT formaten. En van de reden waarom de SR8200 de deur uitgaat.

Wat is jullie advies hierin? Ik moet natuurlijk zelf beslissen, maar misschien dat ik nog dingen voor het hoofd zie of dat iemand misschien de keuze al eens heeft gemaakt en zijn ervaring hier wil delen.

Ik zie graag jullie reactie te gemoed.

gr

Hendrik

WimPeu

Ik zou de AV vergeten. De pluspunten die je opnoemd ga jij vast niet horen. Ringkern? Verkoperd chassis? THX? Winst stroomverbruik van de niet aanwezige eindversterkers. (€0,50 p/m?). Als je toch met monoblokjes werkt zou ik kijken of er een 7008 voor een mooie prijs voorbij komt. Die heeft alles wat jij voor een goede filmbeleving wilt en nodig bent aan boord met als grootste winst punt ADSY XT32. Wat je dus wel gaat horen.

Welke speakers heb je? Als je normaal aan te sturen speakers hebt. (geen grote B&W's of Dynaudio's oid) dan is in 99% van de gevallen een 7008 receiver moeiteloos in staat om je huis te laten shaken. Eerste gedachte is dan ook...verkopen die oude 500 blokjes.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

hvanapeldoorn

Hi Wim, dank voor je reactie.

En je uit een zetting.  Qua speaker zou het moeten kunnen. Al hoeveel mijn MA500 net revisie onder gaan door een van de forumleden hierzo.

Mijn speakers zijn BMW Matrix 803 S2 als front. HTM Matrix als Center, en als rear (nu nog) minipods. Een redelijk makkelijk speaker, maar waarbij ik vind dat je wel beter spelen als meer power er achter hebben liggen.
Vandaar de MA500's.

Qua film's ga ik er inderdaad op vooruit met de SR.  Enige maar bij is wat lever je qua muziek. En ja daarbij vraag ik me inderdaad af verkoperd chassis, ringkern travo wat verlies je dan? Mogelijk zoals je zegt niet direct hoorbaar. Maar misschien dat iemand nog een andere mening heeft?

QuattroNL

Zo'n AV als pre oogt heel gaaf maar omdat ie al wat ouder is mis je toch wel het nodige, met name de HD-audioformaten.
ADSY XT32 op de SR7008 voegt ook veel toe. Zeker een groot voordeel als je voornamelijk films kijkt.

Ik zou voor de SR7008 gaan. Kunnen de MA's ook weer weg en dat scheelt ook weer geld.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

WimPeu

Als ik naar de B&W specs kijk moet een SR-7008 ze zeker aan kunnen maar het blijven wel B&W's dus power hungry. In theorie geen enkel probleem. Zou echt een 7008 gaan scoren en deze eerst eens alleen het werk laten doen. Heb je het gevoel dat je wat mist kun je de MA's er weer aan hangen en anders kun je die verkopen.

90dB spl(2.83V 1m)Nominal Impedance
8 ohms (minimum 3.7 ohms)Power Handling
50W – 250W into 8 ohms on
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

hvanapeldoorn

Hi Wim,

Jouw idee was nu ook mijn idee. Nog de laatste vergelijk doen qua spec vanavond of de SR7008 echt de 300 euro verschil tussen de SR7007 waard is. Ik denk het wel. Maar wil ff zeker weten.

En dan ga we eens kijken waar we hem gaan bestellen. En natuurlijk aansluiten.

Want ik ben er wel uit dat een AV8003 geen vooruitgang voor mij zal wezen. Dus dat SR7008 (of  SR7007) de oplossing voor mij is.

Bedankt voor het meedenken in iedergeval.

Het enige wat ik niet helemaal logisch vind (maar misschien pure marketing). Is dat je eigenlijk als je een SR7008 koopt je volgens mij bijna een AV7701 met dan nog de versterkers erbij...Want daar heb ik ook nog naar gekeken en de spec's verschillen daarvan eigenlijk niets.

AndreC

Ben zelf in het bezit van een SR7007.
Met de AV en de SR7008 geen ervaring.

Zo op het eerste oog is het verschil tussen de SR7007 en SR7008 dat deze XT32 bezit.
Zelf heb ik veel gelezen en diverse tips gekregen van Ron (Perfectaudio) mbt tot het inmeten van de audysey.

En na zeker 40x inmeten en proberen mag ik meer dan tevreden zijn.
Het is echt de kunst hoe meet je in, er zijn er die denken er misschien wat makkelijk over, maar er komt wel iets bij kijken.
Is niet maar zo maar ergens de microfoon plaatsten en meten.
Vaak is de sub indien die bij de set zit een probleem, te veel bass, te wollig en ga zo maar door.
Maar door veel lezen en proberen kom je er wel.

Als je dan naar de prijzen gaat kijken dan zou ik persoonlijk voor de SR7007 gaan.
Worden al voor leuke prijzen op marktplaats aangeboden, en dan heb je een dijk van een versterker die uiteraard veel meer kan, denk aan streamen, internetradio en ga zo maar door.
De DAC (AK4358 meen ik) die erin zit mag er ook wezen hoor, helemaal niks mis mee.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

hvanapeldoorn

@AndreC,

Thx voor jou input. Marktplaats heeft ff niet veel staan. Maar nieuw zijn er nog wel een aantal sr7007 te koop.

Dit weekend leg ik nog een keer alles naast elkaar en ook me hobbypotje en dan gaan we kijken wat we gaan doen.

Kom erop terug.

AndreC

Citaat van: hvanapeldoorn op januari 03, 2014, 20:48:32
@AndreC,

Thx voor jou input. Marktplaats heeft ff niet veel staan. Maar nieuw zijn er nog wel een aantal sr7007 te koop.

Dit weekend leg ik nog een keer alles naast elkaar en ook me hobbypotje en dan gaan we kijken wat we gaan doen.

Kom erop terug.

Succes.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.

hvanapeldoorn

Ben ff bij mijn oudwerkgever (bruin/witgoed zaak) hier in het dorp geweest. En deze kon mij een SR7008 aanbieden waarvoor ik hem niet kon laten liggen. Het prijs tussen een nieuwe SR7007 (internet) en SR7008 was nog geen 125 euro en daarvoor kon ik het niet laten.

Dus de SR7008 is besteld en dan kan de hobby en instellen weer beginnen HB HB HB.

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Cornelis1921

Citaat van: hvanapeldoorn op januari 04, 2014, 12:43:50
Ben ff bij mijn oudwerkgever (bruin/witgoed zaak) hier in het dorp geweest. En deze kon mij een SR7008 aanbieden waarvoor ik hem niet kon laten liggen. Het prijs tussen een nieuwe SR7007 (internet) en SR7008 was nog geen 125 euro en daarvoor kon ik het niet laten.

Dus de SR7008 is besteld en dan kan de hobby en instellen weer beginnen HB HB HB.
Gefeliciteerd Hendrik, en wat aardig van jouw oud-werkgever. :-)
byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

QuattroNL

Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

hvanapeldoorn

@Cornelis1921 altijd dergelijke contacten warm houden zeg ik. FF kopje koffie drinken of indien nodig ff een wasmachine in de auto tillen. Levert uit eindelijke altijd weer wat op  :wink:.

Tegenwoordig leveren ze ook weer Rel sub's. Ga na jaren geen sub mogelijk misschien toch eens een sub uitproberen. Gewoon om te kijken of wel of niet wat toevoegt. De B&W's hebben al vrij veel bas, maar wil toch zeker weten zeg, maar...en dan is het potje echt op.

Binnenkort op marktplaats verkrijgbaar dus een SR8200 en B&W CC6 center. Heb namelijk een kleine week geleden na lang zoeken een originele HTM Matrix center gescoord. 

Binnenkort als alles inclusief meubel dat ik aan bouwen ben. Het set hier maar eens neerzetten.

AndreC