De set van Audiofiel zonder budget

Gestart door audiof. zonder budget, december 30, 2013, 11:56:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

audiof. zonder budget

Zo, het moest er een keertje van komen.... zwerf al een tijdje hier rond (af en aan) dus nu ook maar mijn set hier eens neerzetten.

Door mijn leeftijd heb ik veel omzwervingen in audio-land gedaan en ben er altijd actief mee bezig geweest. Dit actieve bezig zijn is een soort van "kruistocht" op zoek naar de ultieme set. Naar mate ik ouder wordt vraag ik, filosofisch gezien, of er wel een ultieme set bestaat??? We schuiven onze verlangens altijd weer op, de begeerte neemt weer toe bij het zien van nieuwe modellen etc. Ik denk dat we het allemaal wel herkennen.

Mijn voorkeur voor geluid is nogal uitgesproken te noemen en daardoor zeer persoonlijk, ik zoek warmte (nee hoor, dit komt niet door een slechte of onbegrepen jeugd) maar wil dit zeker niet ten koste van definitie en dynamiek laten gaan. Ik merk dat het esthetische aspect een meer prominente rol begint te krijgen terwijl ik dit vroeger van ondergeschikt belang vond. De huidige Marantz set in combinatie met de luidsprekers voldoen daar momenteel aan. Ik schrijf bewust momenteel omdat het over een jaar (beetje minder of meer) zo maar weer eens anders kan zijn.

Mijn huidige, meest recente, set up bestaat uit een SR7005 powerplant, de "alles-speler" UD 7006 en voldoet aan mijn bovengestelde eisen qua warmte, definitie en dynamiek.Samen met de luidsprekers is er sprake van een gelukkig en harmonieus huwelijk. De luidsprekers zijn; 2x floating systems princess III, 2x floating systems melody (tricam) en 1x floating systems Voice als center. Als subwoofer heb ik gekozen voor de KEF HBT2SE. Mijn voorgaande subs vond ik te prominent aanwezig op meerdere nivo's en ben ik bewust een stapje terug gegaan in bijdrage. Sub is weinig info over te vinden, maar is zeer zeker muzikaal, heeft rhytmisch wat er voor nodig is en is perfect in te regelen met de SR. Qua diepgang voldoende en precies bescheiden genoeg op (bijna) alle nivo's van afspelen.

Natuurlijk ben ik bezig met de settings te optimaliseren, het eind is nog niet in zicht maar momenteel gaat het aardig de gewenste richting op...

Mijn kamer is acoustisch prettig te noemen. Plafonds hebben verschillende hoogte en vormen, tapijt op de vloer en de achterwanden in het zitgedeelte zijn niet van beton. Echter door de vorm en inrichting van het zitgedeelte ben ik wat beperkt in opstellingsmogelijkheden. Dit is m.n. nadelig voor de fronts omdat deze hierdoor geen wand achter zich hebben, toch is er i.m.h.o bas voldoende aanwezig.

Morgen volgen de piccies.....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

jowa

Gave set zo met die Floating Systems speakers  :yes:  pompom

Altijd leuk om te lezen hoe men tot een set komt.
Wat betreft de zoektocht, daar heb ik helemaal geen last van  :angel:

Ik ben heel nieuwsgierig naar de pics.

jrm

 stupid

Leuke set en zeker benieuwd naar je foto's... :-D

QuattroNL

Tsss, zit ie eerst een lekker verhaaltje af te steken en dan komen de foto's pas morgen  nonono
Morgenochtend first thing: PICCA'S!



clown1  :-D
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

audiof. zonder budget

#4
Natuurlijk de beloofde plaatjes (we zijn tenslotte wel audiofiel maar ook visueel ingesteld)...

Hieronder de fronts, zijnde de Princess III, de Voice als center en Melody als rears.
Natuurlijk alles "in-da-nude" :mrgreen:
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#5
Dan ook nog de "power-plant" en de "ik-speel-alles-af-speler".... en het sub-waffertje.

Wat kabels/dropveters betreft heb ik eigenlijk een allegaartje
- Oehlbach HDMI 1.4  (Full HDTV, HEC, ARC, 3D, 4K) tussen UD en SR
- Oehlback subwooferkabel NF-214 6 meter
- Van de Hul The Bay hybride C5
- Van de Hul monster kabel 2x 4mm2 clear jacket (is al een oude editie kabel)
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#6
De rears zijn eigelijk bedoelt om op beugels te zetten, de voorziening hiervoor zijn standaard in de behuizing aanwezig aan de onderzijde, echter voor op te hangen niet. Om de rears op te kunnen hangen heb ik er gaatjes in moeten boren om de schroeven er in te kunnen draaien. Dat druiste toch wel een beetje tegen mijn gevoel in om dit bewust te doen. Maar ja, zonder dat kun je ze niet ophangen...
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

audiof. zonder budget

#7
Hierbij de foto's met de covers ervoor (ik zeg het er alvast bij, geen opmerkingen maken over de kabelzooi die er achter ligt, ik was nog bezig 8-))
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

jeffkef

'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

xander32


audiof. zonder budget

#12
Vond dat er in het zijkamertje ook maar een Marantz set moest komen. De keuze is gevallen op een ZR6001 met bijhorende client (ZC4001) en een DV4001. De set is puur bedoeld voor HT-doeleinden en hoeft voor mij dus ook geen high-end aspiraties te hebben. Voor de enkele keer dat ik stereo luister dient het wel "lekker" te klinken.

Aangezien ik nog een aantal setjes luidsprekers heb staan ben ik dit weekend begonnen om dit aan te sluiten. Momenteel heb ik er aan hangen ;
fronts; Sony SS-LA300ED
center; Sony SS-LAC305ED
rears; Floating Cameleon 1
sub; Klipsch KSW10

Het geheel is analoog aangesloten dmv zelfgemaakt interlinks met Rean RCA-connectoren. Verder heb ik mijn Mediaspeler er aangehangen en de tv-line uitgang er op aangesloten. Eerste bevindingen is dat het eigelijk best wel lekker klinkt. Het kamertje is trouwens niet zo heel groot (3.6 x 3.2 meter) en is 3.15m hoog. Hoogpolig tapijt op de vloer, en een grote loungebank langs de lange kant van de muur. De ZR6001 levert voldoende vermogen om het voldoende body te geven.

Als ik tijd heb wil ik mijn Audiolabs eens als frontspeakers gaan gebruiken om te zien of dit verbetering geeft. De Sony's klinken lekker in de HT-opstelling met een mooi hoog en mid, maar in de lagere regionen mis ik toch wel wat als ik in stereo speel en ik denk dat de Audiolabs met de 8 inch woofer in een gesloten kast het aanzienlijk beter zal doen. Anyway, I'll keep you informed.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df


audiof. zonder budget

#14
In eerste gedachte had ik het idee om mijn Audiolabs als front te gaan gebruiken in de voorkamer. Echter ik had ook nog 4 stuks (nagelnieuwe) DAP RB-10 staan die eigenlijk bedoeld waren om in de speelkamer van de kinderen te zetten nadat ik hem omgebouwd had als HT-kamer. Echter deze kamer heeft een andere bestemming gekregen en daardoor stonden deze nog werkloos te zijn. De DAP's zijn PA-speakers maar redelijk klein van afmeting (compact) met een 10 inch laag en een werkelijk schitterende ribbon tweeter. Omdat ik de grotere broer ook gebruik voor PA doeleinden was ik reeds bekend met de klankmatige eigenschappen.

Ze staan opgesteld naast de televisie en dat gaat eigelijk heel goed. Mijn eerste luisterdrukken overtreffen mijn verwachtingen. In stereo heeft het laag een mooi fundament en klinkt lekker drukvol, het hoog is gedetailleerd en in het geheel klinkt alles mooi in balans en rustig. Met de Klipsch KSW-10 als aanvulling loopt het geheel nog lager door maar blijft het geheel mooi in balans klinken. Het laag gaat zeker niet overheersen.

De speakers hebben een enorm rendement (95dB 1W/1m) en zijn met de ZR6001 prima aan te sturen en haalt een hogere geluidsterkte dan waar ik behoefte aan heb.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df