Hallo iedereen.
ik heb een tijdje hier als lurker doorgebracht, met name om de transitie van PM-KI pearl lite naar PM15S2 te volgen.
Nu ik de volgende stap gezet heb zal ik mezelf als marantz gebruiker even voorstellen:
Way back, toen ik moest overleven op een studiebeurs en bijbaan (1996), heb ik deze set gekocht:
SR-73 Receiver (stereo, pro logic receiver)
CD-63 mkII cd-speler
SD-63 casettedeck (3 koppen, bias regeling, tot +8dB uitstuurbaar op display)
FB850 3-weg speakers (Philips, bi-wired met 2x 4,5mm kwadraat aangesloten)
(+ veel later)
Airport Express die mijn iTunes muziek naar de receiver duwt.
opm 1. Binnen een jaar zijn de receiver en cd-speler tegelijkertijd stuk gegaan. Hoe is mij een raadsel maar uiteindelijk heb ik onder garantie de receiver teruggekregen met een CD-63 Special Edition.
opm 2. Een lang en knagend gevoel dat mijn versterker(receiver) de bottleneck was in mijn set.
Inmiddels 17 jaar enkele verhuizingen en inmiddels getrouwd en twee kinderen heb ik vrij recent alles weer centraal in de huiskamer geplaatst. Ik kon niet langer aanzien hoe eea stond te verstoffen op zolder. Aangestoken door het enthousiasme van een colega en enkele vrienden die het audiofiele pad bewandelden heb ik bij iEar in Tilburg een sessie streaming, - KEF speakers en de presentatie van de pm14s1 en na11s1 door Ken Ishiwata bijgewoond. Hierna was ik me aan het orienteren op de PM6005 aangezien de functionaliteit van de DAC perfect aansluit op mijn AE.
Daarna heeft nog 1 van mijn vrienden ter demonstratie zijn PM14 in mijn set gehangen
Al met al zijn in de laatste 3 maanden enkele vooroordelen van mij totaal verbrijzeld. Ik sta weer midden in het "nu":
1. mp3 enerzijds vs CD en high-res anderzijds; wow dat maakt wel écht verschil
2. kwaliteitsverschil tussen DAC's, jazeker
3. Als laatste de belangrijkste: De invloed van de versterker op de weergave.
Met de PM14 leek het alsof ik nieuwe speakers had gekregen, nog nooit hadden mijn philipsen zo'n strakke bas geproduceerd, noch een dergelijk stereobeeld. Van mono naar een soundstage zeg maar.
Voor de PM14 had ik een (lichte) voorkeur voor de CD63SE boven de AE. Na op de PM14 de CD gehoord te hebben en daarna weer naar de AE geluisterd te hebben leek het alsof ik van CD terugging naar de radio. Alles klonk 'vlak' vergeleken met de CD.
Het kwaad was geschied.
Met het topic op dit forum in gedachten over de upgrade van KI Pearl lite versterker naar de PM15S2 heb ik de pm6005 uit mijn hoofd gezet en heb nu net voor de kerst een PM14S1 besteld.
Wat ik bij, en van, Ken. I. gehoord had wist ik dat deze versterker me niet teleur kan stellen. Ze kan me niet snel genoeg komen. ( ik wil haar nog een naam geven
)
terzijde:
De CD63SE heb ik gisteren beluisterd via eigen DAC en via de digi uit over een losse Stello DAC (over een set met de PM14). Ik moet toegeven, de tijd heeft de CD63SE ingehaald, de stello klinkt overall beter maar is nogal koel, steriel en hard op zijn tijd waardoor ik graag nog naar de DAC van de cd speler zelf luister. Ik houd nogal van de marantz warmte en ben nog in de markt voor een DAC die daar goed bij past. Ik lees graag jullie meningen/adviezen daarover. Ik wil namelijk de AE blijven gebruiken om de muziek te streamen maar dan om via de optische uit in een betere DAC te stoppen. De NA11S1 is een natte droom. Prachtig apparaat maar dat kan ik er niet aan uitgeven.