Hallo, nieuw hier. SR73->PM14S1

Gestart door Crooijmaster, december 28, 2013, 19:21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Crooijmaster

Hallo iedereen.

ik heb een tijdje hier als lurker doorgebracht, met name om de transitie van PM-KI pearl lite naar PM15S2 te volgen.
Nu ik de volgende stap gezet heb zal ik mezelf als marantz gebruiker even voorstellen:

Way back, toen ik moest overleven op een studiebeurs en bijbaan (1996), heb ik deze set gekocht:
SR-73 Receiver (stereo, pro logic receiver)
CD-63 mkII cd-speler
SD-63 casettedeck (3 koppen, bias regeling, tot +8dB uitstuurbaar op display)
FB850 3-weg speakers (Philips, bi-wired met 2x 4,5mm kwadraat aangesloten)
(+ veel later)
Airport Express die mijn iTunes muziek naar de receiver duwt.

opm 1. Binnen een jaar zijn de receiver en cd-speler tegelijkertijd stuk gegaan. Hoe is mij een raadsel maar uiteindelijk heb ik onder garantie de receiver teruggekregen met een CD-63 Special Edition.
opm 2. Een lang en knagend gevoel dat mijn versterker(receiver) de bottleneck was in mijn set.

Inmiddels 17 jaar enkele verhuizingen en inmiddels getrouwd en twee kinderen heb ik vrij recent alles weer centraal in de huiskamer geplaatst. Ik kon niet langer aanzien hoe eea stond te verstoffen op zolder. Aangestoken door het enthousiasme van een colega en enkele vrienden die het audiofiele pad bewandelden heb ik bij iEar in Tilburg een sessie streaming, - KEF speakers en de presentatie van de pm14s1 en na11s1 door Ken Ishiwata bijgewoond. Hierna was ik me aan het orienteren op de PM6005 aangezien de functionaliteit van de DAC perfect aansluit op mijn AE.

Daarna heeft nog 1 van mijn vrienden ter demonstratie zijn PM14 in mijn set gehangen

Al met al zijn in de laatste 3 maanden enkele vooroordelen van mij totaal verbrijzeld. Ik sta weer midden in het "nu":
1. mp3 enerzijds vs CD en high-res anderzijds; wow dat maakt wel écht verschil
2. kwaliteitsverschil tussen DAC's, jazeker
3. Als laatste de belangrijkste: De invloed van de versterker op de weergave.

Met de PM14 leek het alsof ik nieuwe speakers had gekregen, nog nooit hadden mijn philipsen zo'n strakke bas geproduceerd, noch een dergelijk stereobeeld. Van mono naar een soundstage zeg maar.

Voor de PM14 had ik een (lichte) voorkeur voor de CD63SE boven de AE. Na op de PM14 de CD gehoord te hebben en daarna weer naar de AE geluisterd te hebben leek het alsof ik van CD terugging naar de radio. Alles klonk 'vlak' vergeleken met de CD.

Het kwaad was geschied.

Met het topic op dit forum in gedachten over de upgrade van KI Pearl lite versterker naar de PM15S2 heb ik de pm6005 uit mijn hoofd gezet en heb nu net voor de kerst een PM14S1 besteld.
Wat ik bij, en van, Ken. I. gehoord had wist ik dat deze versterker me niet teleur kan stellen. Ze kan me niet snel genoeg komen. ( ik wil haar nog een naam geven :-) )

terzijde:
De CD63SE heb ik gisteren beluisterd via eigen DAC en via de digi uit over een losse Stello DAC (over een set met de PM14). Ik moet toegeven, de tijd heeft de CD63SE ingehaald, de stello klinkt overall beter maar is nogal koel, steriel en hard op zijn tijd waardoor ik graag nog naar de DAC van de cd speler zelf luister. Ik houd nogal van de marantz warmte en ben nog in de markt voor een DAC die daar goed bij past. Ik lees graag jullie meningen/adviezen daarover. Ik wil namelijk de AE blijven gebruiken om de muziek te streamen maar dan om via de optische uit in een betere DAC te stoppen. De NA11S1 is een natte droom. Prachtig apparaat maar dat kan ik er niet aan uitgeven.






Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

jrm

Hi welkom,

Leuk stukje heb je geschreven en succes met je nieuwe aanwinst.

En we zijn hier dol op:

TTIWWP

lo

Idd, welkom hier en een mooie introductie geschreven. Veel plezier hier en voorpret van je bestelde spullen. (wederom een brabander in ons midden?)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

 hello hello hello Welcome indeed - leuk verhaal, al ben ik van een andere school. I.i.g. veel luisterplezier. En naast de pics zien wij ook graag je ervaringen gemeld op het forum.
Groetjes,
Cor. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Eip

Hallo, van mijn kant ook welkom op dit mooie forum, en je hebt gelijk een leuk stukje geschreven. Veel plezier alvast met je nieuwe PM14S1   :yes: Ik heb hem ook mogen beluisteren bij overgauw in leiden, en toen was Ken Ishiawata er ook, ik heb er toen ook nog de nieuwe cd KI pearl gekregen van een of andere Gerard die zei dat hij bij Marantz werkte in Eindhoven.  inspired by desire volume 2 heet ie, en hij klinkt ook goed.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Crooijmaster

Gelukkig nieuwjaar iedereen en bedankt voor alle vriendelijke woorden!

Gisteren was kwam het belangrijkste belletje van 2013: de PM14S1 was gearriveerd  pompom dus meteen in de auto gesprongen en opgehaald. Ik heb er meteen een losse DAC bijgekocht (Audiolabs M-DAC) om mijn AE aan te hangen.
Thuis heb ik de oude set ontmanteld en alles netjes geinstalleerd. Power er op en (engelengezang) "wat is ie mooi  notworthy", vrouwlief was er zo over te spreken dat het aankoopbedrag niet meer is gesproken  HB

Een begin gemaakt met de twee weken inspelen (advies verkoper) / paar uurtjes geluisterd, uitgeschakeld en gegeten. 's avonds weer ingeschakeld en binnen enkele ogenblikken een tikje en een rood knipperend lampje. "Dat kan niet goed zijn." Die rare geur en lichte rookontwikkeling ook niet. WTF?!  HLP  Meteen de stroomkabel ontkoppeld en in ontzetting en verbazing ff staan staren   nopompom .

Wat een top-avond had moeten worden (Ik had ook nog mensen over die hem graag wilden zien en beluisteren) was behoorlijk klote.

Vandaag alles nog eens nagelopen, alle bronnen op een oude versterker aangesloten om te kijken of er mss in de bronnen een sluiting zit ofzo, niks. Speakerkabel en aansluitklemmen nogmaals gechecked op verdwaalde draadjes die sluiting zouden kunnen veroorzaken. Echt niets te vinden wat storing zou kunnen veroorzaken.

PM14S1 zonder apparatuur nogmaals ingeschakeld, start netjes op tot en met volume indicatie verschijnt en dan binnen 2 sec weer die rode LED-of-Doom. Zucht, morgen maar contact opnemen voor een RMA nummer  :cry:

Ik hoop oprecht dat jullie jaar beter begint dan het mijne.



Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

xander32


WilliamB

Welkom hier, en de beste wensen voor 2014. Weer een Brabander in ons midden  HB

Jammer start jou 2014 minder wat betreft de PM14s1, maar ik weet zeker dat alles weer goed komt. :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Crooijmaster

Marantz premium, tja ik denk gewoon pech.

Mijn vader heeft in de ontwikkeling van beeldbuizen gewerkt (je weet wel, vroeger). Als die dingen stuk gingen dan was dat in de regel meteen (lees binnen enkele weken) of pas na nooit ofzo. Mss dat er in de PM ook een onderdeel met een dergelijke storingsverdeling.

Na een nachtje er over geslapen te hebben begin ik er langzamerhand ook weer wat meer zin en vertrouwen in te krijgen.

Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

QuattroNL

De meeste defecten treden in de eerste paar dagen op. Dus 'gelukkig' nu en niet net na de garantieperiode.
Alleen tja, het komt wel knap vervelend (netjes gezegd) uit...
Maar binnen een paar dagen is ie alweer gemaakt door Audio Service Elst hoor, goede ervaringen mee. En als je daar in de buurt woont dan breng je 'm zelf even (na aanvragen van die RMA), werkt goed.

Succes!
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

RoGEK

Ik zou even babbelen met de verkoper en een nieuwe vragen en aanbevelen dat deze terug gaat naar marantz voor research.

Lijkt mij het verstandigste iig.
Mocht er toch ergens een ontwerp probleem in zitten, komt dat wellicht naar voren.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

QuattroNL

Citaat van: RoGEK op januari 01, 2014, 15:51:43
Ik zou even babbelen met de verkoper en een nieuwe vragen en aanbevelen dat deze terug gaat naar marantz voor research.

Het is geen DOA (dead on arrival) dus het is aan de leverancier om je eventueel een nieuwe te geven. Recht erop heb je niet.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

RoGEK

Daarom zeg ik ook vragen en niet eisen ;)

Zou het er iig zeker met de verkopende partij over hebben..
Een goede dealer denkt wel met ze klant mee namelijk.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Crooijmaster

Vandaag heb ik contact met de winkel opgenomen.

Zonder enige aarzeling vertelde de winkelier me dat ik een nieuwe krijg en de dat hij de oude zou opsturen naar Marantz. Ik hoef niet op reparatie te wachten want "dit mag niet voorkomen met een apparaat uit de premium serie".
Mag ik hier reclame maken? Het betreft een winkel in Oostrum (gem. Venray), de liefhebber in de regio zal wel weten welke ik bedoel. :angel:

Ik ben het eigenlijk wel met hem eens en ik ben heel tevreden en ook opgelucht dat de dit de filosofie is om met garantie om te gaan, of mss beter: Garantzie. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat, zelfs als het misgaat. Uiteindelijk toch wel maar het is allemaal veel beter als het soepel loopt bedoel ik. :yes:

Waneer alles weer in orde is post ik een pic van de set-up.

Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

WilliamB

Mooi zeg, is alles weer goed gekomen.
Topwinkel notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3