Upgrade naar bookshelf speakers?

Gestart door schieper, december 27, 2013, 10:03:20

Vorige topic - Volgende topic

schieper

Hallo luitjes,

Ik hoop dat jullie van de feestdagen genieten.

ivm met het herinrichten van onze woonkamer wil ik nadenken of ik mijn huidige quadralls pm4 zuilen om ga ruilen voor een setje bookshelve speakers die ik dan in de boekenkast plaats. Er zijn nu een aantal dingen die ik me afvraag:

- Kan dat in de boekenkast of gaat dan bonken
- Goede tips voor speakers die ik moet beluisteren als ik er qua geluid op vooruit wil gaan.
- voegt een sub wat toe?

Budget: tot 2.000,- voor 2 maar minder mag altijd. 2e hands, geen probleem
Ik luister vooral vinyl en dan jazz, soul, singer/songwriter muziek en bij voorkeur live opnames.
Ik hou van een gedetailleerd en realistisch geluid en weet in de huidige speakers vooral dat mooie heldere midden te waarderen

Ik heb nu een PM 7001 ki versterker

Alvast bedankt

Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

Marantz 81

In de boekenkast  nopompom  is heel je stereo beeld  byebye  een ideale opstelling is niet altijd mogelijk maar als je graag van stuk goed muziek en kwaliteit wilt genieten is ze in de boekenkast wel laatste wat je wil ,zo vrij mogelijk en goede stands  :wink:

Met zo,n ruim budget heb je in fiete geen subwoofer nodig ,maar ligt ook aan je smaak en oppervlakte woonkamer

Versterker voldoet zeker wel  :yes:

Cornelis1921

@schieper, indien jij kiest voor een monitor van het type 'closed cabinet' komt dat de prestaties  in een boekenkastplaatsing ten goede, of het moet dus i.i.g., zoals je misschien al weet, een luidspreker zijn met basreflexpoort, die naar voren vent. Zelf heb ik geen persoonlijke ervaring met een dergelijke opstelling, maar hooguit met vloerstaanders en monitors binnen een (zeer) beperkte ruimte.
Succes en veel plezier met het resultaat.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Heel kort door de bocht betreft een monitor in een (boeken-)kast: NEE  :no:.

Dat gaat nooit een bevredigend resultaat geven. Indien het echt niet anders kan zou ik er zeer zeker geen 2 mille aan spenderen, maar op zoek naar een leuk tweedehands setje van max. zo`n €500,- of een nieuw paartje;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=111189.0

Nog ff over na gedacht; indien het echt in de kast moet; dan allicht kiezen voor monitoren, een subwoofer en een receiver. Uitleg: je kan dan middels de receiver bass management uitvoeren, concreet het aandeel bass van de monitoren beperken en deze voeren aan de sub.

Dat kan prima binnen de 2 mille en ik verwacht een beter resultaat dan een paartje 2 mille-monitoren in de kast wrotten op de Marantz PM versterking.

thanatos

Ik zou ze niet in de kast plaatsen. Maar mits goed doordacht valt er vast een oplossing te vinden.

Een setje Adam monitors actief de Artist 5. Passief de Compact MK3 Of wat mij ook goed is bevallen een PMC monitor.

xander32

Citaat van: thanatos op december 27, 2013, 11:59:33
Ik zou ze niet in de kast plaatsen. Maar mits goed doordacht valt er vast een oplossing te vinden.

Een setje Adam monitors actief de Artist 5. Passief de Compact MK3 Of wat mij ook goed is bevallen een PMC monitor.
:yes:

... actieve monitoren ook een optie.

thanatos

Die Artist 5 is gezien zijn prijsstelling en actief een van de beste comacte speakers die ik kan bedenken. PMC heeft leuke kleintjes, Dynaudio ook. Maar die kosten het dubbele de set bijna en zijn ook nog eens passief..

xander32

Citaat van: thanatos op december 27, 2013, 13:45:29
Die Artist 5 is gezien zijn prijsstelling en actief een van de beste comacte speakers die ik kan bedenken. PMC heeft leuke kleintjes, Dynaudio ook. Maar die kosten het dubbele de set bijna en zijn ook nog eens passief..
... Adam is heel neutraal en top afgewerkt.

Hififreak

Je zou ook kunnen kijken naar de PRO-lijn. 
Afgelopen week stond er op MP een paartje A3X te koop voor 250,00 Euro.
Heel veel speaker voor het geld.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

i-DSI

Dag Schieper,
'Upgraden' naar bookshelf is geen probleem op zich. Ben zelf ook zeer te vinden voor bookshelf speakers.
Echter: als de reden hiervoor 'plaats' is.... vergeet het dan maar.  De benodigde plaats voor bookshelf is precies dezelfde als vloerstaanders.  Zoals anderen hier aangeven: de benodigde ruimte rond de speakers verandert niet en je hebt luidsprekervoeten nodig.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

xander32

Citaat van: i-DSI op december 27, 2013, 20:16:11
Dag Schieper,
'Upgraden' naar bookshelf is geen probleem op zich. Ben zelf ook zeer te vinden voor bookshelf speakers.
Echter: als de reden hiervoor 'plaats' is.... vergeet het dan maar.  De benodigde plaats voor bookshelf is precies dezelfde als vloerstaanders.  Zoals anderen hier aangeven: de benodigde ruimte rond de speakers verandert niet en je hebt luidsprekervoeten nodig.
... 'n volgende keer zelf eerst de startpost lezen voordat je een reactie geeft :wink:.

i-DSI

Citaat van: xander32 op december 27, 2013, 21:00:28
... 'n volgende keer zelf eerst de startpost lezen voordat je een reactie geeft :wink:.
Hoi Xander, had ik gedaan. Heb ik iets verkeerd begrepen of fout geïnterpreteerd? Ben niet volledig mee met je reactie.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

xander32

Citaat van: i-DSI op december 27, 2013, 21:20:57
Hoi Xander, had ik gedaan. Heb ik iets verkeerd begrepen of fout geïnterpreteerd? Ben niet volledig mee met je reactie.
Denk dat je er dan per abuis overheen hebt gelezen of het verkeerd hebt geinterpreteerd; ts. wil monitoren in een boekenkast plaatsen. Dan heb je de door jouw geopperde stands niet nodig ... Al vind ik dat voorstel van jouw een veel beter plan dan die van de ts. :yes:. Maar dan schiet de ts. niets op betreft ruimte besparen want een stand heeft vaak eenzelfde footprint als een zuilspeaker ...

thanatos

Citaat van: thanatos op december 27, 2013, 13:45:29

Dit verhaal komt regelmatig voorbij en geeft aan dat het echt leuke kleine doosjes zijn  :-D -> http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=135335.msg2554257#msg2554257

Maar er is zoveel keuze. Ik zou echter goed over plaatsing nadenken. Misschien is bevestiging aan de muur een betere optie nog. of smalle stands zodat ze toch wat vrij opgesteld kunnen worden.