Ik heb diverse Marantz modellen door de huiskamer gesleept en eigenlijk maakt het allemaal niet veel uit op micro verschillen na, die ik waarschijnlijk ook wilde horen !
Ik heb gehad:
SR7007
PM7004
PM KI Pearl Lite
PM 15S2
Van deze toch niet l#llige versterkers vind ik de PM7004 qua instel mogelijkheden en prijs de beste keus.
De SR7007 laat ik buiten beschouwing, dat is wat anders ondanks dat die het zelfde klinkt.
Ik vond de 15S2 iets beter in het stereo scheiding maar dat kan ook suggestie zijn, verschillen zijn op zijn best minimaal.
Het prijs verschil is echter niet minimaal dus ben ik aan het eind toch voor de 7004 gegaan, en nog steeds met volle plezier
Heb gelukkig de PM KI zonder verlies kunnen inruilen, en de 15S2 zelfs met een lichte winst kunnen verkopen !
Die PM KI en 15S2 hebben wel een goede rest waarde waar dat voor de 7004 niet of minder zal zijn.
Maar qua geluid heb ik tussen deze versterkers geen schokkend verschil
gehoord, misschien dat de "beleving" meer doet dan de oren.
IK denk dan ook dat het niet een kwestie is van beter of slechter, maar van anders......
Ik denk dat Marantz gewoon goede versterkers maakt, of die nu 400 euro of 1200 euro kost, beide klinken prima.
Die van 1200 euro heeft meer "beter dit en beter dat" maar of dat nu direct hoorbaar is.
Wel vind ik het hoorbare verschil met Onkyo aanwezig, Onkyo heeft duidelijk opgezweepte bassen waar Marantz dit duidelijk niet heeft en voor mij prettiger klinkt in het laag. In het hoog vind ik Onkyo weer wat scherper klinken wat ik dan weer prettiger vind. Ik wacht met smart op een
Maronkyo........