Citaat van: xander32 op januari 17, 2014, 14:58:00
... En jij niet hoe een auto werkt ... (Zijn we al in het welles-nietes stadium aanbelandt?)
Het is altijd zeer moeilijk omdat er emotie bijkomt.
De vergelijking met de auto's is misschien niet de beste omdat het resultaat inderdaad hetzelfde is, maar de manier, de beleving, het gevoel totaal anders is.
Muziek speelt we in op gevoel, beleving.
Ik geloof weinig in verschil te horen bv tusse een PM11 en een PM15. Wie daar verschil hoort is wel heel sterk volgens mij.
Ik heb bv mijn SM6 of 7 nooit direct vergeleken met mijn SM11, maar ik geloof niet dat ik verschil zou horen op een "normaal" volume, want de ene heeft natuurlijk meer power dan de andere.
Maar wat betreft het verschil tussen een stereo versterker (marantz) en een SR/NR (marantz) daar hoor ik heel duidelijk een verschil, maar ik denk dat het van de voorversterker komt en de regeling ervan, de eindversterker doet hetzelfde, rekening houdend met het vermogen.
Weerom, het heeft ook allemaal te maken met gevoelens en waarnemingen.
Als ik naar mijn SM11 "luister" heb ik altijd de indruk dat het niet beter kan. (op dezelfde speakers)
Hij is mooi, zwaar, power in overvloed, alle beste oplossingen, geen compromissen bij de bouw, dus kan het niet beter. Ik geniet er gewoon van.