Pm 8003 vs pm 15 s2

Gestart door fleetwood, december 19, 2013, 20:51:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Citaat van: QuattroNL op december 20, 2013, 17:51:59
Bekende discussie tussen versterkers en of je verschillen hoort  clown1

Ik hoor verschil in stereo tussen mijn SR5006 en m'n PM15S2. De PM geeft meer detail weer, is sprankelender. Mooier kan ik het niet uitleggen  :schater:

Pieken aan de voorflank?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

QuattroNL

Citaat van: SB_Marantz op december 20, 2013, 19:05:27
Pieken aan de voorflank?
Geen idde, jij zegt het. Ik heb iig geen scoop staan hier.

En ja, het zijn beide versterkers, da's een feit  :-D
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

AkTeVox

#17
Nog even een extra blokje hout in het haardvuur werpen.

Het zijn inderdaad versterker maar bij de SR passeert het signaal de AV processor ook in direct of pure direct. Dit is echter niet het geval met de PM15S2! Bij mijn setup is dit net zo, de AV 7701 is gekoppeld aan de MM7701 eindbak alsook de PM17MKII. Bij een stereo vergelijk komt de AV flink te kort tegenover de PM niettegenstaande ze de zelfde eindbak gebruiken. Het klink minder detailrijk, diepte en stage gaan verloren.   


i-DSI

Tja, over houtblokje op 't vuur gesproken.... Ik heb hier een paar weken terug bij 'Recensies' een vergelijk gemaakt tussen m'n Pioneer HT-versterker en PM15-S1.  Ik hoor(de) ook verschil. Kan het niet helpen.
In mijn geval was het grootste/opvalledste verschil de controle over het laag. Bij de PM was dat niet 'uitgesmeerd'.
MAIN: Marantz PM15-S1 + SA15-S1*Pioneer BDP-LX52*Dynaudio Audience 52SE*Pro-Ject Ann.Ed.*

AUX: Pioneer VSX-LX52*Pioneer DV-410V*Monitor Audio Studio2

AUX2: Denon PMA735R*Denon DVD900*Dali Concept1

CBdicX

#19
Ik heb diverse Marantz modellen door de huiskamer gesleept en eigenlijk maakt het allemaal niet veel uit op micro verschillen na, die ik waarschijnlijk ook wilde horen !
Ik heb gehad:

SR7007
PM7004
PM KI Pearl Lite
PM 15S2

Van deze toch niet l#llige versterkers vind ik de PM7004 qua instel mogelijkheden en prijs de beste keus.
De SR7007 laat ik buiten beschouwing, dat is wat anders ondanks dat die het zelfde klinkt.
Ik vond de 15S2 iets beter in het stereo scheiding maar dat kan ook suggestie zijn, verschillen zijn op zijn best minimaal.
Het prijs verschil is echter niet minimaal dus ben ik aan het eind toch voor de 7004 gegaan, en nog steeds met volle plezier  :-D
Heb gelukkig de PM KI zonder verlies kunnen inruilen, en de 15S2 zelfs met een lichte winst kunnen verkopen !
Die PM KI en 15S2 hebben wel een goede rest waarde waar dat voor de 7004 niet of minder zal zijn.
Maar qua geluid heb ik tussen deze versterkers geen schokkend verschil gehoord, misschien dat de "beleving" meer doet dan de oren.
IK denk dan ook dat het niet een kwestie is van beter of slechter, maar van anders......

Ik denk dat Marantz gewoon goede versterkers maakt, of die nu 400 euro of 1200 euro kost, beide klinken prima.
Die van 1200 euro heeft meer "beter dit en beter dat" maar of dat nu direct hoorbaar is.
Wel vind ik het hoorbare verschil met Onkyo aanwezig, Onkyo heeft duidelijk opgezweepte bassen waar Marantz dit duidelijk niet heeft en voor mij prettiger klinkt in het laag. In het hoog vind ik Onkyo weer wat scherper klinken wat ik dan weer prettiger vind. Ik wacht met smart op een Maronkyo........ :-D

fleetwood

Bedankt voor je eerlijke bevindingen mee te geven !
Ik hou het alvast bij mijn pm 8003

jabadee

Ik heb vanmiddag de PM 14s1 beluisterd. Wel op andere speakers, AP tempo,  dan ik zelf heb. Mijn eerste indruk is dat dat mijn oude PM Lite er nauwelijks voor onder deed. Misschien dat het hoog van de 14S1 iets verfijnder is, maar dan houdt het ook wel op. De versterker ziet er wonderschoon mooi uit, maar de klank valt voor de prijs toch wel tegen. De Naim XS die ik al had gehoord verslaat de Marantz op alle fronten (m.u.v het uiterlijk).
Denk nu dat het bij mij de Naim wordt om mijn Dynaudio focus 260 aan te sturen. Eind deze week alleen nog een Roksan Caspian beluisteren.

CBdicX

#22
Het is de vraag wat voor "klank" je kan verwachten van een 400-800-1000-1500-2000 euro, of welk ander bedrag versterker dan ook.
Zo'n Aiwa setje van de Gamma is een ander verhaal, maar merken zoals Marantz, Onkyo, Yamaha, Denon, Sony ect maken geen slechte versterkers / receivers.
Het grootste verschil zit hem vaak in de digitale Gadgets, aansluit mogelijkheden en wattjes.
Maar of het nu een blok trafo is of een ring trafo, geen mens zal dat verschil horen en dan ook nog eens al die andere "speciaal met de hand geselecteerde componenten"  :-o

Wij (de 40+ categorie) horen het verschil tussen slecht en goed, maar tussen goed en beter of beter en best heb je toch echt meet apertuur nodig, daar laten onze oren het afweten.

Ik vermoed dat het verfijnde hoog wat jij hoorde niet van de versterker komt maar van die andere speakers, DE smaakmakers in de Hifi ketting.......

QuattroNL

Speakers en akoestiek bepalen voor 90% hoe iets klinkt. Versterker, kabels en ander klein spul geven nuanceverschillen.

Je zegt zelf al dat je 'm op andere speakers gehoord hebt.
Dus...
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

jabadee

Ik ga voor een groot deel in je verhaal mee. Ik zei ook misschien iets verfijnder hoog. Verder eigenlijk geen verschil met de PM Lite. Maar de Naim XS 2 klonk wel echt anders. Veel sneller en ritmischer; en met mijn muziek klonk dat wel fijn. Misschien dat voor klassieke muziek het iets anders uitpakt.

CBdicX

Denk als je 3 Red Bulls achterover slaat alles sneller en ritmischer gaat klinken  :-D

jabadee

Jij hebt duidelijk de Naim XS 2 niet gehoord.....

CBdicX

Het zal absoluut aan mij liggen maar ik snap niet hoe iets dan wel sneller, dan wel ritmischer klinkt, of gaat klinken.
De snelheid is een vast staand getal en het ritme is gewoon het type muziek.
Als een versterker daar iets in zou kunnen veranderen dan klopt er iets niet.
Maar er is geen versterker op de wereld die iets kan veranderen, crap in, crap out zeg maar......
Ja, de klank kleur kan veranderd worden maar daar houd het wel mee op, maar dan zal je toch echt aan de knoppen moeten gaan draaien.
Ook die zogenaamde "High End" testers knallen er de meest fraaie termen uit die werkelijk nergens op slaan en zo en wolk van mystiek rond veelal dure versterkers en speakers creƫren.

Ik denk dat versterkers in Direct mode verdomd veel het zelfde klinken, in dezelfde ruimte met dezelfde speakers.
Maar "beleving" zal zeker een duitje in het zakje doen.

xander32

Citaat van: jabadee op januari 14, 2014, 17:13:07
Ik ga voor een groot deel in je verhaal mee. Ik zei ook misschien iets verfijnder hoog. Verder eigenlijk geen verschil met de PM Lite. Maar de Naim XS 2 klonk wel echt anders. Veel sneller en ritmischer; en met mijn muziek klonk dat wel fijn. Misschien dat voor klassieke muziek het iets anders uitpakt.
Ik kan mij jouw uiteindelijke keuze wel goed voorstellen; de drive, het ritmische, stuwende, live geluid van Naim i.c.m. de allemandsvriend Focus 260 (neutrale speaker, relatief rustig). Verwacht van die combi wat meer body, wat meer karakter dan van een Marantz-Focus combi :yes:.

renes59

#29
Versterkers die veel sneller en ritmischer klinken dan andere en ook nog onderscheidt maken in het genre, het moet ook niet veel gekker worden.
Diegene met deze ervaring moet er natuurlijk wel naar luisteren, dus gewoon kopen wat in jouw oren het beste klinkt.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.