thom's nieuwe project

Gestart door thom, augustus 24, 2007, 16:42:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

thom

worden het niet ga naar beneden

zoals sommige van jullie weten ben ik gisteren bij s&c wezen kijken voor nieuwe zuiltjes. en ik ben zeker geslaagt, alleen nu blijkt dat ik ze alleen niet voor me verjaardag krijg maar dan wordt het zelf sparen en stuke bij beetje bij elkaar kopen. ben er de hele middag geweest had een eigen cdtje gemaakt enzo, beetje alle speakers geprobeert die er in de prijsklasse waren en er was een winnaar. genaamd de Vifa Korrekt XT, is een 2wegbassreflex sisteem. met de nieuwste vifa speakers erin. de spec's:

model: Korrekt XT
merk: Vifa
omschrijving: 2 weg basreflex
soort: Zuil
afmetingen:90 x 22 x 25 cm (HxBxD)
vermogen: 80 Watt
rendement: 87 dB/1W/1m
impedantie: 8 Ohm
frequentie: 30-50.000 Hz
hoog: XT-300
midden: -
laag: XG18/225/8
volume:

houtpakket: 22 mm MDF 55,- ? p.st.
speakers/filters:240,- ? per stuk

test/memo: De Korrekt XT is een kleine vloerstaander met een groots geluid.Een soepel klinkende luidspreker die rustig ligt in het oor.De woofer en tweeter zijn van de nieuwste generatie die vifa te bieden heeft.

allereerst ga ik nog een aanpassing in het filter doen (wat trouwens al heel goed is opgebouwd) weet nie percies meer wat het was maar de prijs ging van 6,- voor een componend naar 30,- dus moet het wel een vooruitgang zijn. en de bekabeling wordt gelijk vervangen voor zilferen.

de bass is niet zo derderend als me 2de keus speakers maar bij de is het meer in evenwicht, wat zeer belangerijk is.
woofer:


er zit een schiterend tweet in die alles perfect  weergeeft.
tweeter:


nog een verhaall van speakerland over de speaker
CiteerKorrekt XT

De Korrekt XT is de opvolger van de oude Korrekt, een model dat ca 15 jaar ongewijzigd in ons leveringprogramma is geweest. De kracht van dit ontwerp komt voort uit de eenvoud en het gebruik van hele goede componenten. Dit is in het nieuwe ontwerp het uitgangspunt geweest.

De nieuwe Korrekt heeft de reeds beroemde Vifa ringradiator tweeter, die te vinden is in tal van fabrieksluidsprekers in de hogere prijsklasse. Deze tweeter loopt zeer ver door in het hoog, en heeft tevens een zeer hoog oplossend vermogen. Kleine details in het geluidsbeeld blijven hierdoor duidelijk aanwezig zonder scherp op extra opvallend te worden.

De bas-middentoner is en 18 cm type uit de meest recente Vifa serie, en heeft een koolstof gevlochten membraan. De speciaal ontwikkelde ophangrand rond dit membraan zorgt ervoor dat de opbreekeffecten, die een verstorende werking zouden kunnen hebben in het hogere middengebied, zo min mogelijk optreden. Aan de achterzijde van de speaker is de gegoten metalen korf zo ontworpen dat er geen verstorende reflecties optreden.

In het scheidingsfilter worden relatief luxe componenten toegepast (o.a. een TRI-TEC spoel voor het laag), omdat de hoge kwaliteit van de drivers toelaat om een eenvoudige filteropzet te gebruiken om de 2 drivers naadloos op elkaar aan te laten sluiten.

Het resultaat is een luidspreker van redelijk bescheiden afmetingen die in staat is om het hele hoorbare spectrum, dus ook het ECHTE laag, weer te geven. Daarbij blijft het neutrale klankbeeld intakt, ook bij wat hogere geluidsvolumes. De makkelijke aanstuurbaarhied maakt het mogelijk om ook met een wat eenvoudigere versterker goed uit de voeten te kunnen.

heb alleen gen rooie cent op het moment(he dat rijmd clown1) maar volgende weet wil ik toch wel aan iig een houdparkt beginnen. dus we zien we, houw jullie op de hoogt

thom

zie dat de foto van de tweet nie klopt, maar om eenofanders reden kan ik ht nie aanpassen dus hier de foto van de tweet,

als iemand die er bevoegt toe is en waar het wel ij lukt de foto kan vervangen graag

Maurice

De afgebeelde tweeter zal denk ik niet zo heel mooi de hoge tonen weergeven  shutup
Maar ben zeker benieuwd naar je voortgang!

Ga je met een kant-en-klaar houtpakket aan de gang, of ga je zelf een kast ontwerpen op basis van de originele tekeningen?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

Citaat van: Maurice op augustus 24, 2007, 16:46:34
De afgebeelde tweeter zal denk ik niet zo heel mooi de hoge tonen weergeven  shutup
Maar ben zeker benieuwd naar je voortgang!

wordt een beetje eentonig he :-P

Citaat van: Maurice op augustus 24, 2007, 16:46:34
Ga je met een kant-en-klaar houtpakket aan de gang, of ga je zelf een kast ontwerpen op basis van de originele tekeningen?
kant en klaar, omdat ik nie de spullen heb om mooie rechte stukken te maken, en de gaten en verdiepingen dan ook nie echt makkelijk kan maken. en deze keer ga ik alles perfect maken.

D.A.R.R.Y.L.

Beste Thom,

Goede keuze! Let wel, de ringradiator heeft slechts op de as gemeten en gehoord een goede afstraalkarakteristiek; maar vanaf een graad of 10 off-axis (horizontale vlak) loopt de frequentiecurve al beduidend meer af (reeds afval van 15kHz). Heb je hem al besteld?

Woon je toevallig in de buurt van Haarlem? Titus van Speaker-en-Co Haarlem heeft nl. recentelijk een opvolger voor de Viva Vivace '94 ontworpen (wel met andere merken), die erg aantrekkelijk in prijs is en echt fenomenaal is qua prijs/kwaliteit verhouding. Het is een 3-weg met peerless 20cm laag, seas papier 13cm mid en seas 29mm hoog.

thom

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 25, 2007, 13:10:29
Beste Thom,

Goede keuze! Let wel, de ringradiator heeft slechts op de as gemeten en gehoord een goede afstraalkarakteristiek; maar vanaf een graad of 10 off-axis (horizontale vlak) loopt de frequentiecurve al beduidend meer af (reeds afval van 15kHz). Heb je hem al besteld?

nee hij heeft alles op vooraard.

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 25, 2007, 13:10:29

Woon je toevallig in de buurt van Haarlem? Titus van Speaker-en-Co Haarlem heeft nl. recentelijk een opvolger voor de Viva Vivace '94 ontworpen (wel met andere merken), die erg aantrekkelijk in prijs is en echt fenomenaal is qua prijs/kwaliteit verhouding. Het is een 3-weg met peerless 20cm laag, seas papier 13cm mid en seas 29mm hoog.
ik woon in vlaardingen bij roterdam, ik hoorde wel van pete(eigenaar s&C rott) over heb ja. hij vertelde daarover. in haarlem wordt de pl 105 kmII wel goed verkocht wouw ik ook ook voor gaan kijken maar hij had hem nie omdat hij het een te kille speaker vondt, heb jij wel eens gehoordt???

en is die anderen speaker toevallig de standaart?, allen die heeft een Vifa K10 mid

thom

D.A.R.R.Y.L.

Pl 105 MKII is niet mijn type speaker; te klein.

Ik zou als ik jou was eens gaan luisteren in Haarlem.

thom

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 25, 2007, 20:56:43
Pl 105 MKII is niet mijn type speaker; te klein.

Ik zou als ik jou was eens gaan luisteren in Haarlem.
ben bang dat ik me ouders nie zover krijg, maar ben al zeer tevrenden met de speakrs die gaan komen. het geluid is subliem ivm de prijs. ik heb speaker/filter van 500,- per stuk geluistert dubbelen van wat ik nu wil en die von ik sterk minder.

thom

een mod kan de topic verwijderen worden anderen speakers dus nieuwe topic!!!

thom

hierbij maak ik effe een grens omdat ik heb besloten met een mod over het zelfde topic verder te gaan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

thom

het is toch weer een anderen speaker geworden, ben een slag beter en jammergenoeg ook duurder gegaan. genaamd de Speaker en Co Scirocco, zelfontwerken door de mannen van s&c. ik had eerst weer een anderen speaker gezien nadta ik me proton daar had gebracht maar hij zij ik heb hier de opvolger van die speaker die ik had gezien. dus ik die dingen aangezet daar en gelijk verkocht. schitterend hoog en errug krachtig, maar niet dreunend laag. dubbel woof maar een meer mid dan laag. het filter is niet heel groot maar met hoogwaardigen componenten opgebouwt, dus dat zit wel goed
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de spec's:

model: Scirocco
merk: Speaker en Co
omschrijving: 2.5 weg basreflex systeem
soort: Zuil
afmetingen:106 x 22,4 x 31,4 cm
vermogen: 100 Watt
rendement: 88 dB/1W/1m
impedantie: 4 Ohm
frequentie: 40 - 20.000 Hz
hoog: Morel MDT 29
midden: -
laag: Seas W171AL / Vifa M17WH09-08

houtpakket: 22 mm MDF 85,- p.st.
speakers/filters: 310,- p.st.

test/memo: De Scirocco is het modernste ontwerp van Speaker & Co Groningen, dit zeer goed klinkende systeem valt op door zijn uitstekende definitie in het middenbereik. De lagetonen weergave is stevig maar nooit dreundend of vermoeiend. Het hoog is ingetogen maar zeer fraai doortekend
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
werkelijk een schitteret muziekale speaker, omdat ik hem nie in eenkeer kan betalen wordt het weer stukje bij beetje kopen maar weet nu al dat het het helemaal waart wordt.

plaatje

als je intressen heb in de bouwtekeningen kan je die dowloaden op de site van www.speakerenco.nl

Paul

Ziet er strak uit.
Is de 240 daar wel goed genoeg voor ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

Citaat van: Paul op augustus 28, 2007, 18:47:16
Ziet er strak uit.
Is de 240 daar wel goed genoeg voor ?
tuurlijk, en anders kreeg je hem toch nie gier clown1 :-P

Paul

Citaat van: thom op augustus 28, 2007, 18:49:19
tuurlijk, en anders kreeg je hem toch nie gier clown1 :-P

Ho Ho je kan te ver gaan !!
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom