Geen eerlijk vergelijk, maar ik wou het toch eens uitproberen
.
Pioneer HT: VSX-LX52 (surround receiver) + BDP-LX52 (Blu-ray speler).
Marantz PM15-S1 + SA15-S1.
M'n 15-reeks staat al een maand of 3 ongebruikt, klaar om op andere locatie ingezet te worden. Nog nooit heb ik bovenstaande setjes in een rechtstreeks duel naast elkaar gezet. Tot gisteren.
Ik ga een open deur intrappen: een surroundversterker uit de prijsklasse 500 - 1200 euro + blu-ray komt niet in de buurt van de 15-reeks (ook niet in zijn 'pure direct'-mode
).
Ik wou eerst eigenlijk eens enkel mijn twee speakersets nog eens naast elkaar zetten (via de Pioneer in m'n woonkamer). Maar toen ik merkte dat de Dynaudio's (Audience 52SE) het niet zo heel goed deden in vergelijking met m'n Monitor Audio's (Studio 2) heb ik de 15-reeks er bij gehaald. De M.A.'s deden het namelijk maar gewoon 'goed' (weinig laag, maar mooi stereobeeld), de Dynaudio's echter vielen op door een letterlijk belabberd laag!! Uitgesmeerd, ongecontroleerd.
Zoals je je wel kan inbeelden: met het 15-reeksje kwamen de kwaliteiten van beide speakersets volledig terug. Een ware verademing. De Dynaudio's gaven terug een normaal, mooi laag en fascinerend mooi, gebalanceerd midden/hoog. De M.A.'s deden ook waar ze goed in zijn: sprankelen in het hoog (zonder te vermoeien) en ijzingwekkend mooi stemgeluid.
Conclusie: wat een mooi setje is dat toch, zo een 15-combineetje
.
Het vreemde is dat je verdraaid snel gewoon bent aan iets minder geluid. Ik luister al maanden naar enkel die Pioneer en als je van niet beter weet is dat ding echt wel OK.