Dat respecteer ik
Zelf ben ik fysicus, dus ik ontkom haast niet aan een neiging dingen te willen kunnen verklaren en begrijpen. Alhoewel, de fysica is al eeuwen geleden gestopt met proberen dingen te verklaren (overgelaten aan de filosofen), maar meer dingen te beschrijven, zodat je er aan kunt rekenen en accurate voorspellingen van gedragingen van systemen kunt doen. Een theorie is goed zolang het de waarnemingen goed beschrijft.
Dat gezegd hebbende kom ik ook regelmatig dingen tegen die ik niet direct kan verklaren en waarvan ik ook niet kan zeggen of het ''echt'' is (in de zin van reproduceerbaar en objectief meetbaar) of dat het subjectief is en puur tussen mijn oren zit. Vaak accepteer ik dan maar dat het voor mij zo is, hoewel ik niet uitsluit dat er toch een logische verklaring voor is.
Recent voorbeeld: mijn PM8003 was weg voor reparatie en in plaats daar van heb ik mijn PM6003 van de slaapkamer gehaald. Voor mij klonk dat anders en vooral minder. Minder controle, meer conus beweging bij gelijk volume (gemeten? Nee.. dat niet). En nog erger: ik vond het niet meer leuk om vinyl te draaien en dat is op audio gebied mijn grootste hobby. De PM8003 kwam zaterdag weer terug en ik kwam echt weer thuis. CD's klinken iets beter, met name het laag. Maar voor vinyl is het effect dramatisch. Het is echt weer leuk.
Hoe kan het zeg je? Immers, alle versterkers klinken hetzelfde (op een overall klankkleur na) wanneer ze correct functioneren en de load van de speakers zodanig is dat alles binnen zijn operationele limieten blijft (geen rare impedantiesprongen, geen extreem volume etc). De monitor audio RX6 lijken me niet echt lastige speakers om te voeren en de impedantie blijft boven 4 Ohm. De PM8003 heeft een phono stage opgebouwd uit discrete elementen en de PM6003 een opamp. Zou geen verschil moeten uitmaken. Ik heb gehoord dat verschillen in de ingangsimpedantie (normaal 47kOhm voor een MM element) een effect kunnen hebben.
Zeg het maar