De pc als audiobron

Gestart door MadVillain, augustus 20, 2007, 22:16:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

Citaat van: Maurice op november 06, 2007, 16:34:01
Ook interessant: Wifisound, een webwinkel die in Arnhem zit.
Zelf nog niet wezen kijken, maar ga ik binnenkort wel doen!

http://www.wifisound.nl/

Ik heb dat eens op TV gezien en toen was het best wel interesant !!!

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SoundZ

Alhoewel ik me goed voor kan stellen dat steeds meer mensen van alles en nog wat liever draadloos doen om allerlei spaghetti te vermijden, loop ik er nog steeds niet erg warm voor. Maar het wordt ook stedds sexier, he?
Het is dan ook niet meer te stoppen.

Op de site van die firma prijkt ergens het woordje FLAC. Dan denk ik: "Aha! Progressie!" Ongecomprimeerde audio draadloos verzenden zonder beperking in  dynamiek en vooral frequentiebereik is nog steeds niet volmaakt. Radiografisch stopt bij 15kHz (dus net geen probleem voor live-zang/gitaar/bas; immers 1 kanaal per instrument) en infrarood is om te janken. Maar als je lossless compression zoals FLAC combineert met radiografische techniek, is er weer hoop.

MP3 is wel waardeloos voor serieuze audio-liefhebbers, maar past qua data-overdracht beter in het draadloze. Maar  de datarate van FLAC blijkbaar ook. Dat is mooi, want dan HI-FI via Wifi eindelijk mogelijk. :mrgreen:

Ik vind het erg jammer dat FLAC nog steeds niet tot de standaardopties van MP3-spelers en telefoons behoort. Met de iPhone komt dat misschien ook weer dichterbij. De processor die daar in zit is immers snel genoeg. Er zijn jaren terug wel een paar MP3-spelers met FLAC-optie op de markt geweest, maar je moest ze met een vergrootglas zoeken.

Maurice

Citaat van: SoundZ op november 16, 2007, 00:00:03
Op de site van die firma prijkt ergens het woordje FLAC. Dan denk ik: "Aha! Progressie!" Ongecomprimeerde audio draadloos verzenden zonder beperking in  dynamiek en vooral frequentiebereik is nog steeds niet volmaakt. Radiografisch stopt bij 15kHz (dus net geen probleem voor live-zang/gitaar/bas; immers 1 kanaal per instrument) en infrarood is om te janken. Maar als je lossless compression zoals FLAC combineert met radiografische techniek, is er weer hoop.

MP3 is wel waardeloos voor serieuze audio-liefhebbers, maar past qua data-overdracht beter in het draadloze. Maar  de datarate van FLAC blijkbaar ook. Dat is mooi, want dan HI-FI via Wifi eindelijk mogelijk. :mrgreen:

Ik vind het erg jammer dat FLAC nog steeds niet tot de standaardopties van MP3-spelers en telefoons behoort. Met de iPhone komt dat misschien ook weer dichterbij. De processor die daar in zit is immers snel genoeg. Er zijn jaren terug wel een paar MP3-spelers met FLAC-optie op de markt geweest, maar je moest ze met een vergrootglas zoeken.
stupid
Zelfde geldt eigenlijk ook voor Ogg, ook te weinig ondersteund formaat die superieur is aan mp3!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

ah joh , als ik muziek over mijn pc wil luisteren , is eigenlijk niet te doen , die pc van mij klinkt alsof je een stofzuigah :wink: aan zet.  maar je hebt wel een heleboel goede zenders !!

Vraagje; zijn deze zenders nog op een andere manier dan pc te ontvangen?

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Citaat van: mars op november 16, 2007, 12:41:39
Vraagje; zijn deze zenders nog op een andere manier dan pc te ontvangen?

grtz mars
Jep, check http://www.wifisound.nl/ maar eens ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SoundZ

@mars: Ik had het eigenlijk niet over internetradio. De audiokwaliteit van verschillende zenders verschilt ontzettend. Ik zie dat meer als mogelijkheid om eens een buitenlandse zender te luisteren en/of muziek in een bepaalde stijl te leren kennen. Zeg maar, om eens iets anders te horen dan de het beperkte aanbod van Nederlandse zenders. Geluidskwaliteit van deze zender is ook zonder computerventilatorbijgeluiden niet echt hifi te noemen.

@Maurice: Maar Ogg is niet lossless en daardoor op een iets lager kwaliteitsniveau.

Vergelijk

16bit PCM 44.1 kHz  (CD-audio Red Book) => 1411 kbit/s (non-variable) => 1 minuut stereo geeft een filesize van ongeveer 4 MB per kanaal => een nummer van 5 minuten dus zo'n 40MB groot.

MP3 in 128 - 320 kbitp/s resulteert in een bestandsgrootte van ongeveer 2.5 tot 4 MB per 5 minuten audio

FLAC  500 kbit/s–1 Mbit/s  resulteert in bestanden van ongeveer 6 tot 10 MB per 5 minuten audio

meer info over FLAC op: http://en.wikipedia.org/wiki/FLAC







Stukje over audiocompressie formaten (PCM vs MP3/ATRAC/AAC/WMA vs FLAC) http://www.sounddevices.com/tech/file_compression.htm

Snow

Alle CD's en overige muziekbestanden staan als FLAC-bestanden op de harde schijf van mijn PC op de werkkamer, deze kan ik draadloos afspelen via de squeezebox 3 op mijn stereoinstallatie in de woonkamer, twee verdiepingen lager in huis. De squeezebox kan practisch iedere format verwerken, zoals FLAC,Ogg, Mp3 of zelfs Wave. Ook kun je elk internetradiostation zoals Shoutcast of Live 365 of gewoon via de URL ontvangen. Zaak is wel dat je een stabiel draadloos netwerk hebt(Router). Mijn Marantz CDspeler gebruik ik bijna niet meer. Prachtig systeem.

Gegroet-Snow

mars

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

PEB

Ja hoor. Er zijn apparaten die dit soort streams kunnen weergeven. Er zijn zelf DVD recorders die ook streaming van deze zenders ondersteunen.
Er is een ruime keus in ieder geval.

Groet.

PEB

mars

Citaat van: PEB op november 18, 2007, 00:20:55
Ja hoor. Er zijn apparaten die dit soort streams kunnen weergeven. Er zijn zelf DVD recorders die ook streaming van deze zenders ondersteunen.
Er is een ruime keus in ieder geval.

Groet.

PEB

o , dat wist ik echt niet , er gaat een hele wereld voor me open( hahha loop altijd achter de feiten aan :wink:)
Ik ben idd nu aan het kijken wat er mogelijk is

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Citaat van: SoundZ op november 16, 2007, 21:20:13
@Maurice: Maar Ogg is niet lossless en daardoor op een iets lager kwaliteitsniveau.
Dat klopt, maar wel stukken beter dan MP3!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Citaat van: mars op november 18, 2007, 08:53:50
o , dat wist ik echt niet , er gaat een hele wereld voor me open( hahha loop altijd achter de feiten aan :wink:)
Ik ben idd nu aan het kijken wat er mogelijk is

grtz mars
Moet mij er ook weer in verdiepen, wil namelijk ook nog zoiets. Daarentegen ben ik ook aan het bedenken of ik een aparte server weer wil hebben, waar dan ook muziek op komt te staan, ofdat ik daarvoor mijn pc gebruik.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mars

Citaat van: Maurice op november 18, 2007, 17:15:12
Moet mij er ook weer in verdiepen, wil namelijk ook nog zoiets. Daarentegen ben ik ook aan het bedenken of ik een aparte server weer wil hebben, waar dan ook muziek op komt te staan, ofdat ik daarvoor mijn pc gebruik.

ik las op die site in dit topic , dat er een apperaat is waar voor je je pc niet hoeft aan te zetten , zo iets dergelijks zoek ik dus.

mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

dmeerpa

Citaat van: mars op november 19, 2007, 08:37:49
ik las op die site in dit topic , dat er een apperaat is waar voor je je pc niet hoeft aan te zetten , zo iets dergelijks zoek ik dus.

mars

Wel ik heb naast miojn AppleTV nu ook een Freecom Mediaplayer 350 WLAN, en heb daar een schijf inzitten van 500Gb. Dit is eigenlijk hetzelfde toestel als de Airlinktech MEDIAGATE MG-350HD. Ik kan deze op verschillende manieren koppelen aan mijn PC; USB 2.0 en via LAN (UTP en WiFi). De PC ziet die dan als een extra harde schijf. Ik kan op die manieren bestanden copiëren.
Ik kan de MP350 ook aan mijn HT aansluiten. De MP350 kan via composite Video, S-Video, DVI en Component aan de TV gekoppeld worden. Er is ook een Analoge Stereo uitgang en een coax digitale uitgang.

Ik kan onder andere:

  • MP3 en OGG Vorbis afspelen
  • Foto's in JPG, BMP, GIF, PNG formaat bekijken
  • MPEG 1, 2, 4 (MPG, MPEG, AVI, M2V, DAT, VOB, etc) , XviD (Except GMC, Qpel option applied) video's bekijken
  • mits een firmware upgrade, kan je ook naar internet radio luisteren
Je kan ook een ISO copy van een DVD film op de schijf plaatsen, de MP350 kan die probleemloos openen en weergeven met alle opties (audio en subtitles...)
Er is ook een USB ingang, waar je een MP3 speler,USB stick, DVD lezer, Hard disk kan aangangen, deze kan je dan ook lezen.
Ik zou wel eens willen weten of ik er ook een HDDVD speler (add-on XBOX360) zou kunnen op aansluiten. Dit zou wel pas echt leuk zijn, want de speler kan 720p/1,080i aan.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

mars

Citaat van: dmeerpa op november 23, 2007, 09:55:56
Wel ik heb naast miojn AppleTV nu ook een Freecom Mediaplayer 350 WLAN, en heb daar een schijf inzitten van 500Gb. Dit is eigenlijk hetzelfde toestel als de Airlinktech MEDIAGATE MG-350HD. Ik kan deze op verschillende manieren koppelen aan mijn PC; USB 2.0 en via LAN (UTP en WiFi). De PC ziet die dan als een extra harde schijf. Ik kan op die manieren bestanden copiëren.
Ik kan de MP350 ook aan mijn HT aansluiten. De MP350 kan via composite Video, S-Video, DVI en Component aan de TV gekoppeld worden. Er is ook een Analoge Stereo uitgang en een coax digitale uitgang.

Ik kan onder andere:

  • MP3 en OGG Vorbis afspelen
  • Foto's in JPG, BMP, GIF, PNG formaat bekijken
  • MPEG 1, 2, 4 (MPG, MPEG, AVI, M2V, DAT, VOB, etc) , XviD (Except GMC, Qpel option applied) video's bekijken
  • mits een firmware upgrade, kan je ook naar internet radio luisteren
Je kan ook een ISO copy van een DVD film op de schijf plaatsen, de MP350 kan die probleemloos openen en weergeven met alle opties (audio en subtitles...)
Er is ook een USB ingang, waar je een MP3 speler,USB stick, DVD lezer, Hard disk kan aangangen, deze kan je dan ook lezen.
Ik zou wel eens willen weten of ik er ook een HDDVD speler (add-on XBOX360) zou kunnen op aansluiten. Dit zou wel pas echt leuk zijn, want de speler kan 720p/1,080i aan.



ja oke ,maar zou er niet een apperaat bestaan , die echt alleen maar voor internet radio is :?
en dan zonder je pc aan te zetten ( ik ben helemaal niet zo,n computer tijger :wink:)
grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun