Marantz 2216's

Gestart door HAL9000, november 09, 2013, 19:14:53

Vorige topic - Volgende topic

HAL9000

Ik heb  2  simpele  marantz  2216's  op de  tafel  gehad. 1  in  nieuwstaat anders  beetje in vocht gestaan.  Vreemde  dat  die in het vocht wel  werkte,  brommende  voeding geen stereo  op FM.  De  schone  vloog  de  zekering  er  gelijk uit.  Eindversterker  bleek  defect.  En iemand had  6.3V  lampjes  gebruikt  ipv 8.  Allemaal kapot. 

De  foto's.

voeding oud,  duidelijk verrotte  elko's  heb ook de  voeding  transistor  vervangen.

een van de  speaker  terminals  was  gebroken  heb gelukkig  nog  wat onderdelen liggen.  Heb deze  origineel gemaakt.

oude  FM Am  tuner,  alles  zag  er goed  uit.  Ontvangst is  nog  goed.  Bleek  verlopen te zijn in de  afstelling. 

Beide  eindversterkers zijn al eens gerepareerd  bij een nieuwe  emitter weerstanden.

tone oud

tone nieuw

voeding new,  en  eindversterker ook.

totaal  aanzicht. 

eerste  test.

Dit is  een schoner  exemplaar.  Lijkt  wel nieuw.

Gereviseerd.

Nieuwe  eindtransistoren en elko's

Oude  stinkende  componenten.  Toch een Berg!

Leuke  receivers, meestal wat  kleine  probleempjes.   Goede volle klank, Fm tuner niet meest  gevoelige van de  wereld.   :yes:

Volgende  is  een marantz  240  In onderdelen  nopompom  frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Vergeten.

Nieuwe  Speaker 1  terminal.

2285B

Bedankt ,ziet er weer keurig uit. pompom

jrm

Marantz 1965

Heren nu heb ik ook een 2216 en deze doet het volgende;
Bij het aanzetten heb ik op beide speakers geluid,na zo'n 10 minuten valt het speakergeluid van de rechtse speaker weg.
Zet ik balans op rechts en de volume voluit hoor ik in de verte geluid[muziek].
Wat kan de oorzaak zijn??
Speakers zijn al onderling uitgewisseld en nieuwe speakerdraad is ook al aanwezig.
Op remote doet zich het zelfde voor............... HB
Alvast bedankt voor de suggesties HB

HAL9000

Lijkt  dat  bias  naar 0 gaat.    Ik kan het natuurlijk niet zeker  zeggen, maar ervaring leert  even de  elko's  weghalen  en  die  eindtransistoren  door meten.

Als je een scope  hebt  kan je  al  meten  als  het  geluid  vanuit  de  PRE  wegvalt.  of  vanuit  speakers.

SB_Marantz

Citaat van: Marantz 1965 op november 14, 2013, 17:54:03
Heren nu heb ik ook een 2216 en deze doet het volgende;
Bij het aanzetten heb ik op beide speakers geluid,na zo'n 10 minuten valt het speakergeluid van de rechtse speaker weg.
Zet ik balans op rechts en de volume voluit hoor ik in de verte geluid[muziek].
Wat kan de oorzaak zijn??

Wat dichterbij gaan zitten  :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

klaas1965

Eerst bepalen of het in de voor of eindtrap zit, helaas heeft deze geen pre-out.
kan verder van alles zijn maar het feit dat het na 10 minuten gebeurd duid erop dat het met warmte te maken heeft en dan neigt het naar een probleem in de eindtrap, slechte soldeerverbinding of rotte transistor.
Maar.... meten is weten :yes:

Marantz 1965

Dank voor de suggesties,maar denk dat ik er maar dichterbij ga zitten zoals SB voorstelt.........hahahaha

Marantz 1965

Ga er een dezer dagen langs bij SB,idd meten is zeker weten HB HB

SB_Marantz

Citaat van: Marantz 1965 op november 15, 2013, 16:53:54
Dank voor de suggesties,maar denk dat ik er maar dichterbij ga zitten zoals SB voorstelt.........hahahaha

Niet op schoot hoop ik?!  :-o :schater:
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marantz 1965

SB nope thanks...................... HB