Eerste ervaring met de PM-15S2

Gestart door CBdicX, oktober 27, 2013, 05:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Wat ik persoonlijk ook prettig vind van de Onkyo als zeg maar basis, is dat ik kan kiezen tussen luisteren naar Pure Direct of een audio mode met Audyssey, of iets zoals THX Music.
Ik heb dit wederom getest met de CD speler direct op de PM en de CD speler via de Onkyo, maar dan met en zonder Audyssey.
Ik moet zeggen dat de CD direct een iets zwaarder geluid laat horen en met Audyssey is het geluid wat frisser.
Er word duidelijk een boost gegeven in het midden/hoog gebied en de bassen worden iets afgezwakt.
Schakel ik naar Pure Direct dan is dat wat zwaarder geluid weer terug, laat ik maar zeggen dat dit zo de "bedoeling" is van de geluidmixer die het op de cd heeft gezet.
Mijn voorkeur puur qua geluid gaat uit naar de versie met Audyssey, maar dat kan voor een film of Internet radio wel weer anders zijn.
Lekker, dit soort keuzes, heb ik niet als ik de PM's rechtstreeks gebruik.....  :-D

mountainbiker

Maar dat betekent dus dat er een linker en rechter signaal door een en dezelfde versterker loopt!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

211

Citaat van: CBdicX op oktober 27, 2013, 08:26:22
en luisterend naar muziek ik totaal de andere speakers niet mis, sterker nog, ik klinkt voor muziek beter in stereo dan surround. Heb ik zo nooit eerder ervaren...
Pfff gelukkig, muziek in stereo.... zoals "het hoort" ... ;-)
Zolang je maar geniet....

mountainbiker

Dan kun je toch beter front r en surround r op 1 versterker aansluiten en front l en surround l ook op 1 versterker en de sub en center op de derde versterker. Je zet de 3 versterkers op kwart voor en met de Sacd speler regel je verder het volume.Dan heb je de Onkyo toch niet meer nodig en je hebt de rechter en linker kanalen gescheiden.Moet volgens mij veel beter klinken.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

CBdicX

Kan iemand mij het "verschil" uitleggen tussen de Pm 15S1 en de S2 ?

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op oktober 31, 2013, 17:47:01
Dan kun je toch beter front r en surround r op 1 versterker aansluiten en front l en surround l ook op 1 versterker en de sub en center op de derde versterker. Je zet de 3 versterkers op kwart voor en met de Sacd speler regel je verder het volume.Dan heb je de Onkyo toch niet meer nodig en je hebt de rechter en linker kanalen gescheiden.Moet volgens mij veel beter klinken.

Ik lees toch echt dat Marantz er werkelijk alles aan gedaan heeft om oa via de CD IN het linker en rechter kanaal optimaal te scheiden van elkaar............
En nee, de Onkyo gaat niet deze setup verlaten !

bas focal marantz

Volgens mij hebben bijna alle versterkers we een goede scheiding van de kanalen , is meen ik al snel meer als 70db .

Ik denk niet dat je daar zo bang voor hoeft te zijn .

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 31, 2013, 14:05:54
Citaat van: xander32 op Gisteren om 19:09:53

Zucht, nog één x dan en even heel kort door de bocht;
de pre van de Onkyo receiver is aangaande het stereo gewoonweg een stuk minder dan die van de PM15's. Dat mindere voorversterkte signaal van de Onkyo voer jij aan de PM's. Daarmee laat je dus een heel stuk potentie van de PM liggen. Die PM moet het doen met het mindere signaal die het krijgt aangeleverd vanuit de bron, de Onkyo in dit geval.


Vandaar deze reactie:
Ik weet trouwens niet waar de theorie vandaan komt dat de Onkyo een minder of verminderd signaal door geeft....
Heb jij daar bewijzen voor dat de Onkyo slechter zou zijn dan een ander apparaat die meer kanaals doorgeeft ?
Of is dat puur gebaseerd op prijs per geleverde versterker in een unit ?



Ik laat mijn oren spreken en die nemen geen verschil waar in puur CD of via de Onkyo.
Dus laten wij er maar mee op houden, hier word niemand iets wijzer van.
Ik ga op zoek naar een 3de S2 of S1 om de surround setup compleet te maken  :-D

:yes:


Have fun!

QuattroNL

Citaat van: CBdicX op oktober 31, 2013, 17:48:19
Kan iemand mij het "verschil" uitleggen tussen de Pm 15S1 en de S2 ?
Verschil zit 'm in de p.direct input, oftewel het dmv een knopje op de voorkant omschakelen tussen alleen EV of geintegreerde versterker.
Als jij toch alles op de line ingangen aansluit is een S1 voldoende voor je. Koop je voor zo'n 450-500,- 2e hands.

Maar mooi hoor, zo'n batterij PM's  HB
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

xander32

Citaat van: QuattroNL op november 01, 2013, 11:18:05
Verschil zit 'm in de p.direct input, oftewel het dmv een knopje op de voorkant omschakelen tussen alleen EV of geintegreerde versterker.
Als jij toch alles op de line ingangen aansluit is een S1 voldoende voor je. Koop je voor zo'n 450-500,- 2e hands.

Maar mooi hoor, zo'n batterij PM's  HB
De S1 klinkt nog als de versterkers van weleer, warm, de S2 klinkt wat meer neutraal.

CBdicX

#70
Ik heb inderdaad een S1 gekocht, 2e hands voor 575,00 euro. Niet gek lijkt mij......
Zijn zeer lastig 2e hands te vinden de S1 en S2, denk toch dat dit type versterkers lang bij de gebruiker blijft.
Een 2e hands S2 is nergens te vinden, MP uiteraard niet, maar ook Ebay laat niets zien, ja, een nieuwe voor rond de 1200 euro in Duitsland  :-o
Er is nog een S1 (in dat gore goud) op Ebay verkocht met val schade, het gehele patrijspoortje in gruzelementen, en beschadigigen op het voor paneel, costa conta, 302,00 euro !! (zie foto)
En in Nederland nergens meer verkrijgbaar de S2, die is uit productie en gasten zoals HiFiCorner, H&C, Correct ect. 0,0.
Dus ik ben toch blij met de S1 deal, misschien niet de goedkoopste deal maar verkoper zegt dat deze niet van nieuw te onderscheiden is, en geheel compleet met doos ect, ik ben benieuwd.

Zal er echt een "hoorbaar" verschil zitten in de S1 en S2 ?
Specs zijn exact gelijk op inderdaad de P.Direct ingang na die ik niet zal gebruiken, en de S2 heeft een afdek/afscherm kap over de trafo zitten, bij de S1 is dat niet het geval.
Wat ik zo lees in testen klinken ze toch nagenoeg het zelfde, heeft iemand de S1 en S2 wel eens naast elkaar gehoord en verschil kunnen waarnemen ?

QuattroNL

Citaat van: xander32 op november 01, 2013, 12:04:26
De S1 klinkt nog als de versterkers van weleer, warm, de S2 klinkt wat meer neutraal.
De S1 ken ik helaas niet.
Mijn S2-LE klinkt idd wat minder warm dan mijn vorige Marantz (een 13 jaar oude SR7200).
Ik hou wel van de sound van de S2.
Met kabels is dat ook nog wel wat te tweaken.

Op MP staat nog een S1: http://link.marktplaats.nl/m736441379
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

CBdicX

Klopt die S1 op MP, die heb ik dus gekocht voor 575,00.....  :-D

xander32

Citaat van: CBdicX op november 01, 2013, 15:04:38
Klopt die S1 op MP, die heb ik dus gekocht voor 575,00.....  :-D
Ik denk dat je het verschil niet gaat waarnemen in de set. Mooie aankoop, zeker voor dat geld  :yes:.

CBdicX

Als het goed is krijg ik de S1 dinsdag binnen en ben dan benieuwd of ik iets van verschil kan waarnemen.
Volgens Musifoon hifi zal het verschil wel mee vallen, zij hebben de S1 en S2 naast elkaar gehad maar hij kon zich niet meer herinneren of er verschil was, nou, dan lijkt het mij van niet anders weet je dat nog wel  :wink:
Ook op papier zijn het spiegelbeelden op die P.Direct ingang na dan, en een kapje over de trafo.......