Eerste ervaring met de PM-15S2

Gestart door CBdicX, oktober 27, 2013, 05:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Niber

#45
Alles is smaak afhankelijk, het gaat er om dat jij er gelukkig mee bent.
Zelf zou ik ook niet voor deze opstelling kiezen (al zou ik met de gebruikte apparatuur heel goed kunnen leven  :wink: ).

Citaat van: CBdicX op oktober 30, 2013, 10:35:32
Exact zoals in de Marantz tekening van de 15S2 met een meer kanaal apparaat.

:no:

Tenminste ik interpreteer de tekeningen van Marantz anders.

Volgens mij gaan de tekeningen van Marantz uit dat je een meerkanaals bron rechtstreeks op een serie PM15s2 aansluit.
Jij hebt de Onkyo er tussen, waardoor je niet optimaal gebruik maakt van de PM15s2.
Dat is niet erg, maar niet zoals het door Marantz is voorgeschreven.
Nogmaals jij moet er naar luisteren en als dit voor jou het mooiste (of handigste) is gaat het daar om!  pompom

*Edit: Pagina 20 en 21
http://www.manualslib.com/manual/350562/Marantz-Pm-15s2.html?page=21#manual
Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

CBdicX

Citaat van: Niber op oktober 30, 2013, 15:52:54
Alles is smaak afhankelijk, het gaat er om dat jij er gelukkig mee bent.
Zelf zou ik ook niet voor deze opstelling kiezen (al zou ik met de gebruikte apparatuur heel goed kunnen leven  :wink: ).

:no:

Tenminste ik interpreteer de tekeningen van Marantz anders.

Volgens mij gaan de tekeningen van Marantz uit dat je een meerkanaals bron rechtstreeks op een serie PM15s2 aansluit.
Jij hebt de Onkyo er tussen, waardoor je niet optimaal gebruik maakt van de PM15s2.
Dat is niet erg, maar niet zoals het door Marantz is voorgeschreven.
Nogmaals jij moet er naar luisteren en als dit voor jou het mooiste (of handigste) is gaat het daar om!  pompom

*Edit: Pagina 20 en 21
http://www.manualslib.com/manual/350562/Marantz-Pm-15s2.html?page=21#manual

Ik gebruik inderdaad de Onkyo als zijnde de genoemde en getekende meer kanaals bron.
De Onkyo perst er een voorversterkt signaal uit wat niet zal gebeuren met een Super Audio CD speler of een BluRay speler met Multi kanaal OUT.
Maar of dat nu allemaal zoveel uit maakt, volgens mijn oren niet via de CD direct of via Onkyo "test".

Ik laat het verders hier bij en ga lekker naar de wat muziek luisteren met de Onkyo op Direct Stereo  :-D

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 30, 2013, 10:12:12
4x volume regeling, nee hoor, nu regelt de Onkyo het volume, met FCBS regelen de 15S2's het volume.....
En ik gebruik gewoon de pre's van de PM, waar komt bij jou toch het idee vandaan dat dit niet het geval is.
Tuurlijk speelt de pre van Onkyo ook mee, maar die staat zo neutraal mogelijk.
Als ik aan de bas en treble knop op de PM draai hoor ik echt wel verschil, dus de pre van de PM......
En ben je dat tekeningetje van Marantz vergeten met een zelfde aansluiting ?
Bij deze:
Zucht, nog één x dan en even heel kort door de bocht;
de pre van de Onkyo receiver is aangaande het stereo gewoonweg een stuk minder dan die van de PM15's. Dat mindere voorversterkte signaal van de Onkyo voer jij aan de PM's. Daarmee laat je dus een heel stuk potentie van de PM liggen. Die PM moet het doen met het mindere signaal die het krijgt aangeleverd vanuit de bron, de Onkyo in dit geval ... Hetgeen je aan het begin van de keten laat liggen, kan geen enkel component verder in de keten weer recht breien :wink:. Dat staat geheel los van de toonregeling op de PM, daarmee kan je gewoon het verminderde bronmateriaal (signaal) beïnvloeden zoals jij zelf ook aangeeft ...

100%Marantz

Is dit niet te theoretisch allemaal?
Het signaal dat van de cd of dvd komt en door de Onkyo gaat zal niet veel verschillen, zeker in direct mode. De onkyo is niet zo "slecht" dat het het signaal naar de knoppen doet, nee?


Sent from my iOS coffee machine
marantz, what else?

CBdicX

#49
Citaat van: 100%Marantz op oktober 30, 2013, 20:45:38
Is dit niet te theoretisch allemaal?
Het signaal dat van de cd of dvd komt en door de Onkyo gaat zal niet veel verschillen, zeker in direct mode. De onkyo is niet zo "slecht" dat het het signaal naar de knoppen doet, nee?


Sent from my iOS coffee machine

Exact, om alles 100% te hebben zal je alles naar het "primeum" niveau moeten brengen en dat is zeker financieel voor de meeste van ons een onhaalbare zaak.
(en dan hebben wij het er nog niet eens over of dat wel "hoorbaar" is)

Er blijft dus ten alle tijden een zwakke schakel in de keten, in mijn geval een midden klasse Onkyo die toch echt wel zijn partijtje mee kan blazen, zeker in Pure Direct mode.
Volgens de beschrijving dient deze mode er voor om het signaal zo puur mogelijk door te sturen en gaat het signaal van de bron buiten alle toon regel en ruimte regelings toestanden om, dus puur zoals het is.
Niets is 100% puur, dan moet je dat orkest gewoon thuis uit nodigen  :wink:
Als bij mij de Onkyo de zwakste is, is dat bij een ander de CD speler, en bij weer een ander een gammele mediaplayer, niets haalt 100%, er is altijd een zwakke schakel.
Nou, als dat bij mij een "midden klasse" Onkyo is, dan valt het wel mee, en zo klinkt het ook in de vergelijk met de CD speler, geen verschil met de Onkyo in Pure Direct mode......

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 30, 2013, 19:09:53
Zucht, nog één x dan en even heel kort door de bocht;
de pre van de Onkyo receiver is aangaande het stereo gewoonweg een stuk minder dan die van de PM15's. Dat mindere voorversterkte signaal van de Onkyo voer jij aan de PM's. Daarmee laat je dus een heel stuk potentie van de PM liggen. Die PM moet het doen met het mindere signaal die het krijgt aangeleverd vanuit de bron, de Onkyo in dit geval ... Hetgeen je aan het begin van de keten laat liggen, kan geen enkel component verder in de keten weer recht breien :wink:. Dat staat geheel los van de toonregeling op de PM, daarmee kan je gewoon het verminderde bronmateriaal (signaal) beïnvloeden zoals jij zelf ook aangeeft ...

Ik weet trouwens niet waar de theorie vandaan komt dat de Onkyo een minder of verminderd signaal door geeft....
Heb jij daar bewijzen voor dat de Onkyo slechter zou zijn dan een ander apparaat die meer kanaals doorgeeft ?
Of is dat puur gebaseerd op prijs per geleverde versterker in een unit ?

Cobraatje

De verschillen zullen 'relatief' klein zijn, versterking heeft maar een beperkte invloed op het geluid.

Maar ik heb meerdere HT-receivers gehad, o.a. Denon 3311 en Marantz SR6006. Geen van allen kwam voor stereo(qua voorversterking en/of via pure direct) in de buurt van een stereoversterker.
Ik heb nu een HT-voorversterker uit het topsegment van Onkyo, de Integra dhc 80.2.
Deze klinkt beter in stereo dan de HT-receivers die ik tot nu toe heb gehad, maar ik vind de Integra niet zo mooi klinken als de Marantz PM14 KI.



CBdicX

Het is en blijft een discussie over de "kwaliteit" van het bron signaal, of dat als goed of als slecht te kwalificeren is.
Dat blijft lastig als je dit zelf niet kunt horen en blijft gissen hoe dat zal klinken.
Wat ik zeker merk is dat de scheiding tussen L en R behoorlijk is toe genomen en er (veel) meer detail in de muziek zit dan wat ik hoor als ik alleen de Onkyo gebruik.
En of dat nu (misschien) nog beter kan is niet zo van belang, ik kan toch niet zonder de Onkyo als spil in deze setup !
Maar ik ben  :-D na weer een avondje luisteren.........

xander32

#53
Citaat van: CBdicX op oktober 30, 2013, 22:56:10
Ik weet trouwens niet waar de theorie vandaan komt dat de Onkyo een minder of verminderd signaal door geeft....
Heb jij daar bewijzen voor dat de Onkyo slechter zou zijn dan een ander apparaat die meer kanaals doorgeeft ?
Of is dat puur gebaseerd op prijs per geleverde versterker in een unit ?
Beste CB., waar jij die zaken in mijn reply leest, is mijn onduidelijk; volgens mij betreffen het jouw eigen gevolgtrekkingen dan wel aannames?

Maar heel weinig heb ik met "theorie" in deze, de beperkte kennis die ik bezit aangaande deze hobby komt voort uit eigen ervaringen, ervarings- "deskundige"  8-). Ik ben een praktijkmens, in dit geval zeer zeker niet die van de boeken, ik leer door te ervaren. Mijn ervaring vanuit eigen sets en die van anderen, is dat een EV niet heel veel verschil brengt in een keten maar juist wel een goede PRE. Ervaren heb ik dat die van een dedicated stereoversterker in bijna alle gevallen betere prestaties neerzet dan die van een prijsgelijke receiver.
Dat wil niet zeggen dat die van jouw Onkyo slecht is, of dat per definitie een duur(dere) component beter is dan een goedkopere, maar ik heb wel de ervaring dat iedere waar vaak naar zijn geld blijkt  :yes:.  En daar zijn maar heel weinig positieve uitschieters.


Maar ik besef mij dat ik nu heel erg mijn best aan het doen ben om jou te overtuigen van mijn gelijk; ga het zelf maar ervaren zou ik zeggen en trek jouw eigen conclusies, ik ben nu al genoeg aan het woord geweest :yes:.

Enne, vergeet onderwijl niet van de set te genieten!

jowa

Gewoon lekker genieten.

Ik vind het al mooi dat je de geluidskwaliteit van de PM15 waardeer.
Blijkt dat de eindtrap daarvan ook een flinke duit in het zakje doet.
Komt ook uit de metingen te voorschijn, een zeer goede controle en vermogenslevering in het laag.

CBdicX

#55
Citaat van: xander32 op oktober 31, 2013, 06:50:10
Beste CB., waar jij die zaken in mijn reply leest, is mijn onduidelijk; volgens mij betreffen het jouw eigen gevolgtrekkingen dan wel aannames?

Citaat van: xander32 op Gisteren om 19:09:53

Zucht, nog één x dan en even heel kort door de bocht;
de pre van de Onkyo receiver is aangaande het stereo gewoonweg een stuk minder dan die van de PM15's. Dat mindere voorversterkte signaal van de Onkyo voer jij aan de PM's. Daarmee laat je dus een heel stuk potentie van de PM liggen. Die PM moet het doen met het mindere signaal die het krijgt aangeleverd vanuit de bron, de Onkyo in dit geval.


Vandaar deze reactie:
Ik weet trouwens niet waar de theorie vandaan komt dat de Onkyo een minder of verminderd signaal door geeft....
Heb jij daar bewijzen voor dat de Onkyo slechter zou zijn dan een ander apparaat die meer kanaals doorgeeft ?
Of is dat puur gebaseerd op prijs per geleverde versterker in een unit ?



Ik laat mijn oren spreken en die nemen geen verschil waar in puur CD of via de Onkyo.
Dus laten wij er maar mee op houden, hier word niemand iets wijzer van.
Ik ga op zoek naar een 3de S2 of S1 om de surround setup compleet te maken  :-D

jowa

Citaat van: CBdicX op oktober 31, 2013, 14:05:54

Ik ga op zoek naar een 3de S2 of S1 om de surround setup compleet te maken  :-D

That's the spirit  HB HB

bas focal marantz

De grootste stap in klankwinst heb je gemaakt , je receiver eindversterkers die een gezamelijke voeding en relatief kleine elco's moeten delen met elkaar omgeruilt voor echte versterkers .

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op oktober 30, 2013, 10:12:12
4x volume regeling, nee hoor, nu regelt de Onkyo het volume, met FCBS regelen de 15S2's het volume.....
En ik gebruik gewoon de pre's van de PM, waar komt bij jou toch het idee vandaan dat dit niet het geval is.
Tuurlijk speelt de pre van Onkyo ook mee, maar die staat zo neutraal mogelijk.
Als ik aan de bas en treble knop op de PM draai hoor ik echt wel verschil, dus de pre van de PM......
En ben je dat tekeningetje van Marantz vergeten met een zelfde aansluiting ?
Bij deze:
Is dat tekeningetje wel compleet? Ik zie een draad verdwijnen uit beeld!!
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op oktober 31, 2013, 16:46:11
Is dat tekeningetje wel compleet? Ik zie een draad verdwijnen uit beeld!!

Dat uit beeld verdwijnende draadje is de verbinding naar de 3e 15S2 !
Marantz koppelt er in de tekening 3 stuks aan: 1x font, 1x surround en 1x midden & sub.
Bij mij zou het dan worden: 1x front, 1x surround en 1 x midden maar daar heb ik er 2 van en geen sub.