Eerste ervaring met de PM-15S2

Gestart door CBdicX, oktober 27, 2013, 05:43:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

What the F*ck................
Ja sorry dat ik zo begin, maar wat een hoorbaar verschil met de PM-KI-PL !
Tenminste, in mijn luister situatie, ik weet natuurlijk niet of dit overal zo werkt maar het verschil is opmerkelijk.
Ik heb vanwege het terug sturen van een versterker 3 dagen naar de KI-PL zitten luisteren, die natuurlijk ook niet verkeerd is, en dan gisteren de 15S2 neer gezet, het was net of ik naar andere speakers aan het luisteren was.
Meer detail (veel meer !), een mooiere strakke bas, helder midden en prachtig hoog.
En dit alles zonder de door mij zo geliefde midden regeling van de PM-KI.
Zelfs de vrouw viel het verschil op, nou dat zegt wel wat want die hoort normaal gesproken niet eens als er een speaker niet werkt.

Ik was altijd de mening toegedaan dat een versterker op zich niet zo veel aan het geluid veranderde, de speakers waren volgens mij de grootste smaakmakers maar nu na deze ervaring moet ik dit toch bijstellen.
Een versterker doet wel degelijk wat en blijkbaar als de juiste gevonden word een behoorlijke schep.....
En vooral het kunnen onderscheiden van instrumenten, de plaatsing ervan en gewoon het hele geluid beeld.
Ik snap nu waar de soms niet misselijke bedragen in zitten.
Ook de afwerking is geweldig, wat een prachtige rustig ogende versterker is dit.

Dus voorlopig ben ik zeer content en blij dat ik nu "het licht" gezien heb, op naar de PM11 (geintje  :-D )

pameijer

Told you! Veel plezier met plaatjes draaien de komende tijd  HB. Ge ja nog je Onkyo als vv inschakelen?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Top, geniet er van :yes:.

Enne, betreft meest geluidsbepalende componenten van een set; met stip op 1 staat de akoestiek van de betreffende luisterruimte, dan de speakers en voorts de overige componenten (versterking, bron).

CBdicX

Citaat van: pameijer op oktober 27, 2013, 07:20:39
Told you! Veel plezier met plaatjes draaien de komende tijd  HB. Ge ja nog je Onkyo als vv inschakelen?

Wat is plaatjes draaien ?......... :-D

Inderdaad blijft dit zo bestaan met dat "dubbele sausje" maar voor muziek (FLAC en hoge bitrate MP3) zet ik de Onkyo op Pure Direct dus dan word de hele santekraam aan toon regeling en Audyssey over geslagen.

CBdicX

Citaat van: xander32 op oktober 27, 2013, 07:23:49
Top, geniet er van :yes:.

Enne, betreft meest geluidsbepalende componenten van een set; met stip op 1 staat de akoestiek van de betreffende luisterruimte, dan de speakers en voorts de overige componenten (versterking, bron).

Blijkt in deze setup nu te kloppen, maar ik blijf het verschil met de PM-KI opmerkelijk vinden ondanks als je een vergelijk doet via Marantz zijn het nagenoeg spiegelbeelden van elkaar, vreemd......

pameijer

En je vergelijkt nu puur het eindversterkergedeelte? Oftewel de Onky op de HT-ingang aangesloten en je PM15 op Power Amp Direct? Zo ja, dan verbaast mij de door jou gemelde verbetering wel een beetje!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

CBdicX

Citaat van: pameijer op oktober 27, 2013, 07:52:16
En je vergelijkt nu puur het eindversterkergedeelte? Oftewel de Onky op de HT-ingang aangesloten en je PM15 op Power Amp Direct? Zo ja, dan verbaast mij de door jou gemelde verbetering wel een beetje!
Nee, de pre-out van de Onkyo gaat naar de CD IN 15S2, dus zeg maar een dubbele VV.......

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 27, 2013, 08:04:30
Nee, de pre-out van de Onkyo gaat naar de CD IN 15S2, dus zeg maar een dubbele VV.......
... en dan laat je m.i. dus een groot deel van de potentie van de PM15 liggen 8-).

CBdicX

Dat weet ik, daar hebben wij het al eerder over gehad, maar het gemak van de Onklyo als regulateur gaat bij mij boven een misschien klein deeltje audio winst mocht dat er zijn. In de manual word OUT naar CD IN ook geadviseerd door Marantz in een HT setup met 3 of 4 PM's. (nu heb ik dan de 15S2 op de front speakers en de PM-KI op de center speakers)  Ik zal eens een CD speler aansluiten op de 15S2 en het zelfde nummer via FLAC langs de Onkyo en dan naar de 15S2, ben benieuwd. Ik laat het weten en zal eerlijk zijn  :wink:

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 27, 2013, 08:17:18
Dat weet ik, daar hebben wij het al eerder over gehad, maar het gemak van de Onklyo als regulateur gaat bij mij boven een misschien klein deeltje audio winst mocht dat er zijn. In de manual word OUT naar CD IN ook geadviseerd door Marantz in een HT setup met 3 of 4 PM's. (nu heb ik dan de 15S2 op de front speakers en de PM-KI op de center speakers)  Ik zal eens een CD speler aansluiten op de 15S2 en het zelfde nummer via FLAC langs de Onkyo en dan naar de 15S2, ben benieuwd. Ik laat het weten en zal eerlijk zijn  :wink:
Het gaat er om dat jij tevreden bent en zo te lezen zit dat helemaal goed. Je hebt een mooie set met nu een pracht van een stereoversterker; have fun!

HB

CBdicX

#10
THx, maar ik wil het sowieso uit testen, ik ben daar ook benieuwd naar of dit werkelijk wat zal uitmaken, dan wel positief, negatief of dat het niets uit maakt.
Apart is dan wel dat Marantz deze aansluiting zelf ook zo in zet in een HT opstelling, maar goed, ik ga het spoedig testen....

PS. wat ik ook zeer opmerkelijk vind is dat in de Direct stand met de Onkyo en luisterend naar muziek ik totaal de andere speakers niet mis, sterker nog, ik klinkt voor muziek beter in stereo dan surround. Heb ik zo nooit eerder ervaren als ik de Onkyo op stereo of Direct zette zonder de Marantz !!

Zoldar

Je hebt nu alles inuis om het zelf uit te proberen. Geef je oren de kost. De eerste stap is al een positieve zo te lezen.

Pm15 direct op fronts gevoed door een cd speler. Gewoon proberen :)
Mischien een keer een streamer lenen. Kijk of dat meerwaarde voor je bied.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

xander32

Citaat van: CBdicX op oktober 27, 2013, 08:26:22
THx, maar ik wil het sowieso uit testen, ik ben daar ook benieuwd naar of dit werkelijk wat zal uitmaken, dan wel positief, negatief of dat het niets uit maakt.
Apart is dan wel dat Marantz deze aansluiting zelf ook zo in zet in een HT opstelling, maar goed, ik ga het spoedig testen....

PS. wat ik ook zeer opmerkelijk vind is dat in de Direct stand met de Onkyo en luisterend naar muziek ik totaal de andere speakers niet mis, sterker nog, ik klinkt voor muziek beter in stereo dan surround. Heb ik zo nooit eerder ervaren als ik de Onkyo op stereo of Direct zette zonder de Marantz !!
Zelf kom ik van stereo, in den beginne (eind jaren'80/begin'90)bestond er nog geen surround, ben vervolgens ergens in 2004 overgegaan naar surround, daarmee een aantal jaren gedraaid, allerlei upgrades gehad, de laatste betroffen toen een dedicated stereoversterker en cdp, waarna ik 9 van de 10 x alleen nog stereo luisterde, dat veel meer voldoening gaf en het hele ht-gebeuren weer heb verkocht en ben gaan bouwen aan een degelijke stereoset. En daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad.

Er komt alleen weer meerkanaals in huis, wanneer ik daar een kamer voor vrij kan maken, maar never geen living meer vol speakers en componenten 8-).

lo

Leuke review, mooie veranderingen cq verbeteringen in een verder gelijk blijvende situatie :yes:
Veel plezier d'r van!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

#14
Citaat van: xander32 op oktober 27, 2013, 07:23:49
Top, geniet er van :yes:.

Enne, betreft meest geluidsbepalende componenten van een set; met stip op 1 staat de akoestiek van de betreffende luisterruimte, dan de speakers en voorts de overige componenten (versterking, bron).
Ja, gefeliciteerd! :yes: byebye
Wat betreft de laatste alinea: desalniettemin een uitstekende aanschaf! HB hello pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *