Hulp met een 4230 die zo goed als dood is.

Gestart door bprijs, oktober 26, 2013, 00:05:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bprijs

Wie kan me op weg helpen.
Ik heb hier een 4230 die zo goed als dood is.
Als ik de receiver aan zet gaat alleen het fm of am lampje branden verder zie ik niets.
Aan de onderkant van de receiver zitten 3 zekeringen.
Bij de 10 en de 2 ampere meet ik beide ongeveer 23 volt.
Bij de 6 ampere zekering meet ik 10 millivolt lijkt mij een beetje weinig want komt rechtstreeks uit de voeding.
Zou het kunnen zijn dat de voeding stuk is?
Wat ik ook nog in de manual las is dat het automatisch voltage regulator printje continue 35 volt moet afgeven.
Dit is met een potmeter te stellen en te meten op pen 801 en 811.
Echter kan ik hem tot maximaal 32 volt opdraaien.
Er zitten dus wat mankementen in kan iemand mij nog wat tips geven?
Alvast hartelijk dank.

jrm

Hi bprijs, ik kan je helaas technisch echt verder helpen, maar mogelijk helpt het de 'technische wonderdokters' hier op het forum als je wat foto's plaatst van de binnenkant, zegt vaak meer dan 1000 woorden.

Succes met het herstel.

jeroen pijper

De lampjes kun je zo op lossen. Even op ebay kijken http://www.ebay.de/itm/Marantz-Lampen-lamps-4230-CAS-/400176411924?pt=DE_TV_Video_Audio_Einzelteile&hash=item5d2c5f7514. Ik denk dat een paar weerstanden kapot zijn. En een paar transistors kapot zijn. Ook nog de condensatoren.

Voor hoeveel heb je hem gekocht
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bprijs

Bedankt voor de reacties maar denk niet dat een paar foto's het probleem gaan oplossen.
De binnenkant ziet er nog uit als origineel alleen dan heel stoffig.
Ik zou graag willen weten waar ik kan beginnen met meten zodat ik een beetje op weg ben.

En als we het nu toch over techniek hebben en problemen.
Heb vorige week mijn 2238 voorzien van allemaal nieuwe condensatoren.
Hij speelde prima voor een dag of 3 en toen begon het gedonder.
Heb nu alleen maar geluid op de rechter kant zowel front en rear.
Maar de linker kant front en rear werken niet.
Wat ik nog hoor is een heel klein beetje geluid op de linker kant als ik de balance naar links draai en
de volumeknop helemaal los zet.
En een beetje gekraak als ik aan de mid tone knop draai.
Nu dacht ik dat het nog te maken kon hebben met het relais, dus die ook maar vernieuwd maar helaas werkt het niet.
Ik denk dat het een kleinigheidje is maar ook hier geld weer wat kan ik nog meten?
Heb de afstelprocedure nog een keer na gelopen uit het manual maar het helpt allemaal niet.
Wel kloten want dan heb je 3 dagen goed geluid en nu werkt het weer niet.
Als ik iets verkeerd gesoldeerd zou hebben zou ie waarschijnlijk direct al wel niet gewerkt hebben.
En het is ook wel netjes gesoldeerd dus daar ligt het ook niet aan.

Iemand nog tips voor me!

HAL9000

Ik denk dat de  remote schakelaar  achter  vuil is  die  beheert  alle   kanalen  en daar  gaat veel stof  in zitten.

Zijn alle  zekeringen goed? 

En wat gebeurd  er  al je  de  power  switch  achter op 2x30 zet?

heb je dan  wel  stereo? 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: jeroen pijper op oktober 26, 2013, 11:30:54
De lampjes kun je zo op lossen. Even op ebay kijken http://www.ebay.de/itm/Marantz-Lampen-lamps-4230-CAS-/400176411924?pt=DE_TV_Video_Audio_Einzelteile&hash=item5d2c5f7514. Ik denk dat een paar weerstanden kapot zijn. En een paar transistors kapot zijn. Ook nog de condensatoren.

Voor hoeveel heb je hem gekocht

Joh..  8-)

Ik zou bij het begin beginnen. Spanningen controleren. Service manual is op hifiengine.com te vinden.

Bij deze types zijn meestal de eindversterkers en voedingsgedeelte wel aan revisie toe. Denk aan alle elco's. Transistors checken op functie en oxidatie.

Verder kan het van alles zijn. 

jeroen pijper

Akdatabase is beter je hoeft dan geen account aan te maken

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bprijs

#7
Bedankt Hal9000 voor je bericht ik ga die schakelaar eens met contactspray te lijf.
Ik heb zojuist nog even geprobeerd te kijken of het sprayen van de voorste knoppen wat heeft uitgehaald.
Nou ik kan je vertellen dat er een klein beetje leven in zit.
Alles zekeringen zijn heel, het FM en het quad lampje brand ook.
Ik heb geen geluid op de luidspreker uitgangen niet op de 2x stand en ook niet op de 4x stand.
Heb een antenne aangesloten en zag dat de signaal meter een beetje reageert, maar meer als vu meter.
Ik heb toen een hoofdtelefoon aangesloten op phones 1 en had aan 1 kant geluid.
Toen heb ik hem aangesloten op phones 2, daar had ik aan de andere kant geluid maar de kant die het niet doet die bromt heel erg, dit deed ie bij phones 1 niet.
Tot zo ver heb ik een beetje leven in de receiver.
En het stereo lampje brand trouwens ook wel als ik zenders zoek.
Ik zou graag alles willen vervangen maar straks stop ik er voor 100 euro aan onderdelen in en werkt ie nog niet naar behoren.

Ik ben er namelijk ook al een beetje naar van dat de 2238 nog steeds niet werkt aan de linker kant.
Heb vandaag nog een keer het versterker gedeelte er uit gehaald en alles nog eens nagekeken.
Ik kan geen losse contacten vinden of dingen die ik slecht gesoldeerd heb.
Het moet echt iets anders zijn het licht denk ik niet aan het uitgangsgedeelte.
Wat ie op dit moment doet is heb ik de schuif van de balance in de midden stand staan werk de rechterkant normaal en de linker kant op zeg maar 30% van het volume.
Schuif ik hem helemaal naar links is het stil en als ie helemaal naar rechts staat werk de rechterkant alleen.
Vind het toch raar dat ie in de midden stand ongeveer 30% werkt op links maar niet als ik hem helemaal naar links schuif.
Het lijkt wel of het geluid van het rechter kanaal doorlekt naar het linker kanaal als ie in het midden staat.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast hartelijk dank weer voor de info.

thanatos

Citaat van: bprijs op oktober 26, 2013, 18:25:54
Bedankt Hal9000 voor je bericht ik ga die schakelaar eens met contactspray te lijf.
Ik heb zojuist nog even geprobeerd te kijken of het sprayen van de voorste knoppen wat heeft uitgehaald.
Nou ik kan je vertellen dat er een klein beetje leven in zit.
Alles zekeringen zijn heel, het FM en het quad lampje brand ook.
Ik heb geen geluid op de luidspreker uitgangen niet op de 2x stand en ook niet op de 4x stand.
Heb een antenne aangesloten en zag dat de signaal meter een beetje reageert, maar meer als vu meter.
Ik heb toen een hoofdtelefoon aangesloten op phones 1 en had aan 1 kant geluid.
Toen heb ik hem aangesloten op phones 2, daar had ik aan de andere kant geluid maar de kant die het niet doet die bromt heel erg, dit deed ie bij phones 1 niet.
Tot zo ver heb ik een beetje leven in de receiver.
En het stereo lampje brand trouwens ook wel als ik zenders zoek.
Ik zou graag alles willen vervangen maar straks stop ik er voor 100 euro aan onderdelen in en werkt ie nog niet naar behoren.

Ik ben er namelijk ook al een beetje naar van dat de 2238 nog steeds niet werkt aan de linker kant.
Heb vandaag nog een keer het versterker gedeelte er uit gehaald en alles nog eens nagekeken.
Ik kan geen losse contacten vinden of dingen die ik slecht gesoldeerd heb.
Het moet echt iets anders zijn het licht denk ik niet aan het uitgangsgedeelte.
Wat ie op dit moment doet is heb ik de schuif van de balance in de midden stand staan werk de rechterkant normaal en de linker kant op zeg maar 30% van het volume.
Schuif ik hem helemaal naar links is het stil en als ie helemaal naar rechts staat werk de rechterkant alleen.
Vind het toch raar dat ie in de midden stand ongeveer 30% werkt op links maar niet als ik hem helemaal naar links schuif.
Het lijkt wel of het geluid van het rechter kanaal doorlekt naar het linker kanaal als ie in het midden staat.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast hartelijk dank weer voor de info.

Voor €100,- heb je heel wat elco's  :-) Je ontkomt er niet aan waarschijnlijk. Een goede brom kan al indicatie zijn dat er een elco mank is.

Wat betreft je andere versterker. Even op het gemak terug lopen. Erg vervelend als er na een hoop werk toch nog een fout op treed. Maar het blijft oude elektronica en dit kan gebeuren. Ook lastig te zeggen wat het is. Even logisch fout zoeken.

Succes.

jeroen pijper

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bprijs

De geluiden die die van jou maakt Jeroen zijn meer dan die van mij.
Die van mij is dood bij de uitgang.

@Thanatos wil eerst die 2238 klaar hebben voor dat ik ga investeren in de 4230.
Ik heb alles voor mijn gevoel nog eens goed nagekeken en kan gewoon niets ontdekken.
Kan geen ding vinden wat niet goed gesoldeerd is en heb ook geen printen beschadigd met het verwijderen
van de elko's.
Alles is gewoon netjes gesoldeerd en heb het goed door laten vloeien zodat ie ook goed verbinding maakt.
Daarbij hij heeft ook 3 dagen gespeeld en nu ineens niet meer op 1 kanaal.
Ik moet het probleem toch met de multimeter kunnen vinden?

bprijs

Niemand die nog een idee heeft?
Ik heb zelfs een Oscilloscoop thuis wel zo'n 20mhz dingetje maar dat moet toch voldoende zijn.
Ik ben alleen geen ster in het meten met zo'n apparaat.
Ik krijg wel beweging op het display als ik meet op de uitgangen.
Maar net zoals ik al eerder zei aan de ene kant gewoon normaal en aan de andere kant een beetje.
Zijn er nog tips welke dingen ik allemaal nog kan meten om het probleem te vinden?

jeroen pijper

Als het mooie golfjes zijn dan is het signaal goed of 1 grote mooie lijn. Ik gebruik geen oscilloscoop

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

HAL9000

Citaat van: bprijs op oktober 26, 2013, 18:25:54
Bedankt Hal9000 voor je bericht ik ga die schakelaar eens met contactspray te lijf.
Ik heb zojuist nog even geprobeerd te kijken of het sprayen van de voorste knoppen wat heeft uitgehaald.
Nou ik kan je vertellen dat er een klein beetje leven in zit.
Alles zekeringen zijn heel, het FM en het quad lampje brand ook.
Ik heb geen geluid op de luidspreker uitgangen niet op de 2x stand en ook niet op de 4x stand.
Heb een antenne aangesloten en zag dat de signaal meter een beetje reageert, maar meer als vu meter.
Ik heb toen een hoofdtelefoon aangesloten op phones 1 en had aan 1 kant geluid.
Toen heb ik hem aangesloten op phones 2, daar had ik aan de andere kant geluid maar de kant die het niet doet die bromt heel erg, dit deed ie bij phones 1 niet.
Tot zo ver heb ik een beetje leven in de receiver.
En het stereo lampje brand trouwens ook wel als ik zenders zoek.
Ik zou graag alles willen vervangen maar straks stop ik er voor 100 euro aan onderdelen in en werkt ie nog niet naar behoren.

Ik ben er namelijk ook al een beetje naar van dat de 2238 nog steeds niet werkt aan de linker kant.
Heb vandaag nog een keer het versterker gedeelte er uit gehaald en alles nog eens nagekeken.
Ik kan geen losse contacten vinden of dingen die ik slecht gesoldeerd heb.
Het moet echt iets anders zijn het licht denk ik niet aan het uitgangsgedeelte.
Wat ie op dit moment doet is heb ik de schuif van de balance in de midden stand staan werk de rechterkant normaal en de linker kant op zeg maar 30% van het volume.
Schuif ik hem helemaal naar links is het stil en als ie helemaal naar rechts staat werk de rechterkant alleen.
Vind het toch raar dat ie in de midden stand ongeveer 30% werkt op links maar niet als ik hem helemaal naar links schuif.
Het lijkt wel of het geluid van het rechter kanaal doorlekt naar het linker kanaal als ie in het midden staat.
Iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast hartelijk dank weer voor de info.

Oeps!  nee  een kanaal  is  kapot is  toevallig  rechts  dood/bromt? 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

klaas1965

Als je een scope hebt zou je eigenlijk ook een functiegenerator aan moeten schaffen, dan kan je een vast signaal op de ingang zetten. In de stand discrete kan je kanaal voor kanaal bekijken. Zo zie je gelijk of het signaal goed aankomt op de eindtrap. Ik heb afgelopen week ook nog een 4230 gerepareerd, 2 kanalen compleet dood en een met brom. Alle problemen zaten in de eindtrappen, defecte (eind)transistoren en verbrande weerstanden. Paar elco's waren slecht, allemaal vervangen. Staat nu te spelen, goed klinkende receiver.
Zijn geen makkelijke jongens, hoop contacten en potmeters waar de signalen door moeten en die in de loop van de jaren vervuilen.