Infinity SM150 in de modificatie.

Gestart door SMarcel, oktober 24, 2013, 09:33:08

Vorige topic - Volgende topic

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 11:11:39
Een andere woofer met zo goed als dezelfde parameters is al goed maar nieuwe rolrandjes  er op kost een beetje minder en de speaker blijft origineel.

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 16:41:26
Moeite met lezen?
Het staat er toch echt .

Je hebt het over een andere woofer .
En over orginelen woofer met nieuwe randen .

waarop ik zeg

SB_Marantz

Wanneer je een vervangende woofer pakt met dezelfde specs, of zo goed als, is het toch goed of niet dan?

Persoonlijk zou ik voor nieuwe rol randjes gaan.

Zo duidelijker dan?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 17:12:16
Wanneer je een vervangende woofer pakt met dezelfde specs, of zo goed als, is het toch goed of niet dan?

Persoonlijk zou ik voor nieuwe rol randjes gaan.

Zo duidelijker dan?
Om dezelfde kast te kunnen gebruiken klopt het wat je zegt , daarvoor heb je parameters nodig .
maar voor frequentie verloop zijn parameters niets zeggend .

Maar voor het filter dan moet rendement hetzelfde zijn , maar ook het verloop van de frequentie , en verloop van de impedantie .
Die zijn niet linear .

Het filter wordt berekend door impedantie op het overname punt en de frequentie verloop luidspreker unit .

Stel de woofer wordt bv op 500hz gefilterd .
Je zou dus kunnen hebben dat 2 units met dezelfde parameters fs Qts Vas 8ohm hebt maar de een 10ohm meet bij 500 hz , de andere  20ohm meet bij 500hz .
Dan zijn de filter componenten helemaal verkeerd .
Bij een halvering van de impedantie moet de spoel MH de helft worden .
Bij een condensator is dat weer een verdubbeling van de waarde .

Mischien doen beide units 90db bij 50hz  100hz 200hz  maar de een loopt dan langzaam 2-3db op , de ander loopt dan 2-3db omlaag , is een verschil van 4-6db .

Tezamen met filter componenten impedantie kan de verkeerde werking (overname punt units )  leiden tot een groot gat in de frequntie verloop van de speaker , of een veel te luid gebied .

Ik ben 100% met je eens nieuwe surrounds niet alleen voor een beter geluid maar ook dat je de speakers orgineel houd .

SMarcel

Censuur

SB_Marantz

Niet moeilijk denken Marcel.
Gewoon nieuwe rolranden bij Fredje bestellen.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 06, 2013, 22:56:07
Niet moeilijk denken Marcel.
Gewoon nieuwe rolranden bij Fredje bestellen.
stupid

Marcel heb je nog geinformeerd bij die genen waarvan ik je linkje heb gestuurd .

SMarcel

Censuur

SMarcel

Censuur

bas focal marantz

Zelf foam randen doen moet lukken .
Eerst de konus verlijmen , los op de rand leggen met wasknijpers vast zetten en laten bewegen op muziek , dan weet je namelijk of ie goed zit (aanlopen spreekspoel) , dan pas rand aan korf lijmen wasknijpers eraf en daar ook lijmen .

Maar je had mooie filmpjes had ik begrepen .

mountainbiker

Citaat van: SMarcel op november 07, 2013, 06:49:10
Hallo Bas,

Nee, ben ik nog niet aan toegekomen maar ga ik wel doen en natuurlijk afhankelijk van hoeveel het kost laat ik het doen of ga ik het zelf proberen.
Ik neig nog wel heel erg naar zelf proberen maar de speakers moeten nog in de verkoop dus het moet ook wel goed gebeuren.

Ik ga zo wel even een mailtje naar de heer Horst in Lelystad sturen, laat wel weten hoe en/of wat.

Groeten,

Marcel
Horst uit Lelystad zit ook op het zelfbouwforum.Heb ooit contact gehad met hem via mp.Leek me wel een heel geschikt iemand.Een liefhebber.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 07, 2013, 17:24:29
Horst uit Lelystad zit ook op het zelfbouwforum.Heb ooit contact gehad met hem via mp.Leek me wel een heel geschikt iemand.Een liefhebber.
klopt restaureerd speaker units , en translator speakers .
En bouwd zijn eigen speakers , heeft ook meet systeem etc .

SMarcel

Censuur

SMarcel

Censuur

bas focal marantz

Gebruik geen lijm verwijderaar , verwijdert ook je konus .

:-o  1 inch spreekspoel ?