Ik denk dat het toch sparen wordt , er zijn zat speakers met een 12ich net zo als de marantz van sb zullen klinken , maar klinjkt het mid-hoog ook zo wat je fijn vindt .
Wat je mischien meend terug te ervaren is het meerweg consept met grote woofer , de membraam woofer is ook niet al te zwaar dus zal in een grote kast lekker kunnen spelen .
Wat thanatos zegt JBL lijken mij idd het luisteren waard , ik meen ene jaap uit groningen heeft er een heel aantal soorten staan , hij adverteerd altijd op marktplaats .
Dus sparen en een keer gaan luisteren .
@mountenbiker
2x6 of 2x7 inch is +-250cm2 konus oppervlak , 12 inch gaat over de 500cm2 .
vervorming ontstaat door een niet lineare beweging van de konus/spreekspoel .
In het algemeen bewegen grote woofers weinig vergeleken met een kleinere en zullen daardoor minder vervormen .
Maar ons gehoor heeft veel minder last om vervorming in het laag / sublaag waar te nemen dan bij hogere tonen .
Grote lichte woofer speelt veel gemakkelijker dan een kleine zware die flink kan bewegen ook al zullen ze beide even veel vervormen .
Het gewicht en oppervlakte van de konus x bewging in mm bepalen in mijn ogen (en andere) mede hoe een woofer kan klinken , je hebt namelijk te maken met massatraagheid .