Geluid minder helder met "source direct" uitgedrukt. PM7000

Gestart door Burakdbl, oktober 10, 2013, 20:49:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Burakdbl

Beste allen,

Mijn versterker vertoont ongeregeldheden, ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. HLP

Ik heb een Marantz PM7000 stereo versterker. De versterker is voorzien van een "source direct" knop.
In de normale toestand is deze knop uitgedrukt. Echter valt mij op dat ik dan een minder helder geluid heb. Ik hoor namelijk dat de hoge tonen minder hoorbaar zijn. Soms is het ook zo dat een van de speakers minder luid is dan de andere (wisselt per keer van links en rechts)

Echter als ik de "source direct" knop indruk, klinkt alles weer even helder. (tijdens het indrukken, kraakt het soms)

Nu heb ik de afgelopen maanden dat knopje ingedrukt gelaten. Maar mijn geweten vertelde mij dat ik mijn versterker maar eens moet onderhouden voordat ik word gestraft voor nalatigheid :angel:

Wie-o-wie kan inschatten wat er aan de hand is???? Ik hoor graag van jullie

Whisper.nl

Source direct wil zeggen dat alle onnodige filters enz. worden overgeslagen.

Groet Whisper

ps als je 'm gebruikt en vind dat mooier klinken ? Lekker ingedrukt laten staan

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

Citaat van: Whisper.nl op oktober 10, 2013, 22:07:50
Source direct wil zeggen dat alle onnodige filters enz. worden overgeslagen.

Groet Whisper

ps als je 'm gebruikt en vind dat mooier klinken ? Lekker ingedrukt laten staan
Anwers: The simpler, the better!  violent1
Hans  notworthy!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Burakdbl

Kennelijk was ik niet duidelijk genoeg. Het is mijn bedoeling om de situatie te (laten) herstellen.
Ik wil de filters (treble, bass, balance) kunnen gebruiken zonder verlies van geluidskwaliteit.

thanatos

Het zal een kwestie van servicen van de voortrap in combinatie met reinigen van de potmeters zijn.

Gelijk even de eindversterker meenemen en hij kan er weer jaren tegen.

Het kan ook zijn dat je een slechte potmeter in je toonregeling hebt en dat de mechanische 0 stand niet daadwerkelijk 0 is.

Burakdbl


Whisper.nl

Citaat van: Burakdbl op oktober 11, 2013, 12:51:30
Kennelijk was ik niet duidelijk genoeg. Het is mijn bedoeling om de situatie te (laten) herstellen.
Ik wil de filters (treble, bass, balance) kunnen gebruiken zonder verlies van geluidskwaliteit.

Hoi Burakdbl

Als je direct source gebruikt sla je de filters enz over.
Zet je die af dat veranderd volgens jou het geluids beeld ?  Minder mooi, helder enz.

Indien je genoemde items laat schoonmaken / herstellen zal het '' probleem" hetzelfde blijven.
Op het moment dat je source direct "aanzet" zal je een ander geluidsbeeld krijgen.

Echter een goede controle beurt kan nooit kwaad.

Er zitten op dit forum twee techneuten, misschien zou je met een van hun eens kunnen overleggen

SB_marantz = Regio Nijmegen
Hal9000 = Regio Rotterdam.

Groet Whisper
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

thanatos

#7
Citaat van: Whisper.nl op oktober 11, 2013, 13:41:16
Hoi Burakdbl

Indien je genoemde items laat schoonmaken / herstellen zal het '' probleem" hetzelfde blijven.
Op het moment dat je source direct "aanzet" zal je een ander geluidsbeeld krijgen.


De klacht die TS omschrijft, hoorbaar ander klankbeeld, mag niet zo sterk waarneembaar zijn.

Het duid in mijn ogen ogen op vervuilde potmeters of een hele slechte. Nazien, solderingen in orde en verdachte componenten wisselen zal het probleem zo goed als verhelpen. Even aan de scope en je ziet direct wat er gebeurd is..

Edit : even opgezocht de PM7000 is van '99/2000. Tikje aandacht kan geen kwaad inderdaad. Vergeet niet dat de bouwkwaliteit van deze lijn niet meer is van wat het in de '70 was

Whisper.nl

Citaat van: thanatos op oktober 11, 2013, 13:53:50
De klacht die TS omschrijft, hoorbaar ander klankbeeld, mag niet zo sterk waarneembaar zijn.

Het duid in mijn ogen ogen op vervuilde potmeters of een hele slechte. Nazien, solderingen in orde en verdachte componenten wisselen zal het probleem zo goed als verhelpen. Even aan de scope en je ziet direct wat er gebeurd is..

Edit : even opgezocht de PM7000 is van '99/2000. Tikje aandacht kan geen kwaad inderdaad. Vergeet niet dat de bouwkwaliteit van deze lijn niet meer is van wat het in de '70 was

Nu ik het zo terug lees ! Je hebt helemaal gelijk.  HB

Als ie uit staat klinkt het niet fijn / storend enz.

Yes dan is een service beurtje wel op z'n plaats. :yes:

De techneuten zijn al genoemd.

Groet Whisper  byebye



De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet