Afspelen FLAC-bestanden via SR6007 of beter via dedicated netwerkspeler?

Gestart door Ronald1967, oktober 02, 2013, 14:24:05

Vorige topic - Volgende topic

Ronald1967

Na een behoorlijke tijd "puzzelen" heb ik eindelijk m'n SR6007 receiver zo aan de praat als dat ik het me voorgesteld had. Films kijken (TV, Blu ray, mediaplayer) doe ik in 3.1 (3 x B&W M-1, 1 x B&W PV1D), muziek luisteren doe ik in 2.1, via dezelfde speakers.

Ik moet zeggen dat ik voor wat het films bekijken betreft behoorlijk tevreden ben (het geluid is uiteraard niet echt "surround" maar de vorm van onze woonkamer leent er zich niet echt voor om nog twee extra M-1's weg te zetten of hangen....), ook stereo muziek klinkt zeker niet slecht.

Omdat ik hoofdzakelijk muziek in FLAC (opgeslagen op NAS) beluister met de in de SR6007 ingebouwde mediaplayer, vroeg ik me af of er nog een duidelijke "sprong" in de kwaliteit van muziek luisteren te behalen valt door het afspelen te doen via een "dedicated" audio netwerkspeler zoals de Marantz NA-7004 of de Pioneer N-50.

Een dergelijke speler kost al gauw EUR400,- tot EUR500,- en als de kwaliteitsverbetering niet of nauwelijks hoorbaar is, dan is het m.i. weggegooid geld....

Iemand ervaring met een NA-7004 of Pioneer N-50 t.o.v. het afspelen van FLAC-bestanden via de in de receiver ingebouwde speler?
En is er evt. nog meer voordeel te halen uit een losse audio netwerkspeler?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

JohnWx

Je zal misschien verschil waarnemen maar dan is de vraag is dat die 500 euro waard voor een functie die ook al op de receiver zit

En als het verschil is het naar mijn mening zo marginaal dat je moet kiezen tussen goed en goed, muziek word niet ineens beter of anders maar misschien in kleine nuances

Of je moet ergens deze kunnen beluisteren naast elkaar 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Okke

SR-7007

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Ronald1967

Wat heet missen...

Voor de rigoureuze verbouwing van de woonkamer die we vorig jaar gedaan hebben, luisterde ik muziek via een 2.1 systeem bestaande uit twee behoorlijk volumineuze 3-weg satellieten en een enorme, passieve "push-pull" subwoofer, alles zelf gebouwd - met speaker-units van o.a. Focal en Vifa - volgens een bouwschema van Speakerland in Oss.
Ik had die set aangesloten op een Sony TA-F555ESII versterker (die ik trouwens nu nog gebruik in combinatie met de SR6007) en ondanks de leeftijd van de versterker en speakers (zo'n 22 jaar) gaf dat wel een machtig geluid moet ik zeggen.

Dat ik dat geluid niet uit de B&W M-1's in combinatie met de PV1D krijg zal zeker aan (het ontbrekende volume van) de speakers liggen en niet aan het afspelen van FLAC-bestanden via de SR6007. Die eigenbouw speakers (die ik nog wel steeds heb) wil ik niet meer terug in de woonkamer vanwege hun grootte (en kleur, maar daar is wel wat aan te doen...) maar ik vroeg me af of het geluid iets "voller" zou kunnen worden als ik het via een NA-7004 of Pioneer N-50 laat lopen.
Ik betwijfel dat het veel zal uitmaken maar ik vroeg me gewoon af wat de ervaringen zijn van mensen die eerst via een Marantz receiver flac-bestanden afspeelden en die nu een dedicated audio netwerkspeler hebben...

JohnWx

nee ik denk het niet "voller"

95% is akoestiek en speakers

of gewoon een EQ er tussen

QuattroNL

Een aparte muziekspeler heeft wel als voordeel dat je er een externe DAC tussen kan zetten.
Die kan het geluid wel heel wat opkrikken.

Ik vermoed niet dat een NA je meer zal brengen qua muziekbeleving.
(kan dat ding eigenlijk wel gapless afspelen?)

Maar wat John zegt: akoestiek en speakers bepalen voor het grootste gedeelte je sound.
Daarna gevolgd door bron, versterker, kabels en je gemoedsrust.
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op oktober 03, 2013, 13:26:33
Een aparte muziekspeler heeft wel als voordeel dat je er een externe DAC tussen kan zetten.
Die kan het geluid wel heel wat opkrikken.

Ik vermoed niet dat een NA je meer zal brengen qua muziekbeleving.
(kan dat ding eigenlijk wel gapless afspelen?)

Maar wat John zegt: akoestiek en speakers bepalen voor het grootste gedeelte je sound.
Daarna gevolgd door bron, versterker, kabels en je gemoedsrust.

Gemoedsrust zijn altijd leuke dingen  hello

Zoldar

Citaat van: Ronald1967 op oktober 02, 2013, 14:24:05
Na een behoorlijke tijd "puzzelen" heb ik eindelijk m'n SR6007 receiver zo aan de praat als dat ik het me voorgesteld had. Films kijken (TV, Blu ray, mediaplayer) doe ik in 3.1 (3 x B&W M-1, 1 x B&W PV1D), muziek luisteren doe ik in 2.1, via dezelfde speakers.

Ik moet zeggen dat ik voor wat het films bekijken betreft behoorlijk tevreden ben (het geluid is uiteraard niet echt "surround" maar de vorm van onze woonkamer leent er zich niet echt voor om nog twee extra M-1's weg te zetten of hangen....), ook stereo muziek klinkt zeker niet slecht.

Omdat ik hoofdzakelijk muziek in FLAC (opgeslagen op NAS) beluister met de in de SR6007 ingebouwde mediaplayer, vroeg ik me af of er nog een duidelijke "sprong" in de kwaliteit van muziek luisteren te behalen valt door het afspelen te doen via een "dedicated" audio netwerkspeler zoals de Marantz NA-7004 of de Pioneer N-50.

Een dergelijke speler kost al gauw EUR400,- tot EUR500,- en als de kwaliteitsverbetering niet of nauwelijks hoorbaar is, dan is het m.i. weggegooid geld....

Iemand ervaring met een NA-7004 of Pioneer N-50 t.o.v. het afspelen van FLAC-bestanden via de in de receiver ingebouwde speler?
En is er evt. nog meer voordeel te halen uit een losse audio netwerkspeler?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Geen idee of dat wat uit gaat maken tussen de SR6007 en de NA-7004.

Ik heb wel eens een vergelijk gedaan tussen de streamer/dac van een onkyo txnr5008 en een steramers dac combo van een SQB/Metrum Octave DAC. En daar was de SQB/Octave echt een stuk verfijnder in het hoog en wat voller in het laag. Beide overigens goed luisterbaar, maar ik waardeer de kleine verschillen nu eenmaal.

Ik heb zelf een SR5006 en die vind ik niet onverdeeld positief als DAC. Beetje ruw en kil klinken. Ik heb dat opgelost door de EQ aan te zetten en het gebied rond 2 kHz een -2db te geven.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Ronald1967

Hoi Zoldar,

heb ik nog niet eens aan gedacht om te kijken of dat ik met de equalizer nog iets aan het geluid kan verbeteren. Zal dat zeker eens proberen!

Een audionetwerkspeler aanschaffen laat ik in ieder geval nog maar even achterwege... Als er al een verbetering te bereiken is, dan zal die so-wie-so (afgaande op de reacties hier) niet echt opwegen tegen de uitgave van EUR500,-.....

JohnWx

Citaat van: Ronald1967 op oktober 04, 2013, 15:35:29
Hoi Zoldar,

heb ik nog niet eens aan gedacht om te kijken of dat ik met de equalizer nog iets aan het geluid kan verbeteren. Zal dat zeker eens proberen!

Een audionetwerkspeler aanschaffen laat ik in ieder geval nog maar even achterwege... Als er al een verbetering te bereiken is, dan zal die so-wie-so (afgaande op de reacties hier) niet echt opwegen tegen de uitgave van EUR500,-.....

Binnen kort kom je voor "wenig" een leuke DAC tegen  hello

Perfect_audio

Citaat van: Ronald1967 op oktober 04, 2013, 15:35:29
Hoi Zoldar,

Dat geld kun je beter besteden aan akoestiekcorrectie.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Zoldar

Klopt. En je kunt op de marantz modellen ook prima zelf met de eq aan de slag.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.