Bi-wiring

Gestart door koloro, september 19, 2013, 11:36:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koloro

Goedendag,

vast een vraag waar een simpel antwoord op volgt, maar ik vraag me het volgende af:

momenteel heb ik mijn KEF speakers met "losse" speakerkabels (kaal)aangesloten op mijn SR6007, ieder snoer heeft zijn eigen in- en uitgang aansluiting.
Ik wil eventueel overstappen op geconfectioneerde kabels, met stekkers dus.
Nu zie ik deze aangeboden worden met aan de ene kant twee pluggen en aan de andere kant 4 pluggen.

Houdt dit in dat je maar 2 pluggen in de SR stopt en zich dit dan "automatisch" splitst in 4 uitgaande wegen?

gr Koloro

QuattroNL

Zo'n kabel bestaat uit 4 draden. 4 gaan er in je speakers (als die 4 aansluitingen heeft tenminste) en bij de versterkerkant hebben ze er steeds 2 in een connector gestoken.

Welke kabel heb je op het oog?
Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

koloro

Dank je wel, zover was ik zelf ook al :wink:

Maar nu heb ik zelf 4 snoeren uit een aparte aansluiting vanuit de SR6007 aangesloten op de vier aansluitingen op de achterkant van de speakers, zoals in de handleiding van de SR staat.

Ik vind het vreemd dat er van 2 naar 4 wordt gesplitst, het komt toch uit 1 gat...... :-D

thanatos

Met een bi-wire kabel sla je de brugjes (veronderstelt dat je luidspreker bi-wire aansluitingen hebben) over.

Volgens sommigen een voordeel. Andere luidspreker bouwers hebben het 'truckje' uit de jaren '80 om extra geld te verdienen niet meer in het assortiment zitten.

JohnWx

totale onzin met "normale versterkers/receivers en speakers met een fatsoenlijk rendement >87db
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: koloro op september 19, 2013, 12:13:19
Dank je wel, zover was ik zelf ook al :wink:

Maar nu heb ik zelf 4 snoeren uit een aparte aansluiting vanuit de SR6007 aangesloten op de vier aansluitingen op de achterkant van de speakers, zoals in de handleiding van de SR staat.

Ik vind het vreemd dat er van 2 naar 4 wordt gesplitst, het komt toch uit 1 gat...... :-D

is op zich ook niet logisch maar ze maken het dus koopt men het omdat vast iemand ergens zegt en dan op schrift dat het beter is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

koloro

Oei, ik raak enkele zere benen? Dat was niet de bedoeling hoor  :no:

Ik snap dat er voor en tegenstanders zijn, maar ik wilde alleen even het technische kunstje proberen te begrijpen of op zijn minst een stukje logica vinden.

Als je niet van bi-wire gebruikt maakt moet je dus bruggen of stukjes kabel gebruiken om door te lussen, toch? Dan krijg je toch ook geen apart signaal op de filters? Of is het puur een verhaal van stroomvoorziening?

Is bi-ampen volgens jullie wel zinvol dan? Merkbaar?

thanatos

Je raakt geen zere benen hoor  :-D.

Bi-amping zou wel wat kunnen uitmaken als de volumes niet gelijk staan. In theorie zou het klankmatig weinig mogen verschillen. Saaie kost en druist in tegen alle wilde indianen verhalen.

schieper

Ik heb me laten vertellen dat lage frequenties, hoge frequenties in een kabel kunnen storen. Door bi-wire, zou je dat voorkomen. Als dat klopt dan maakt het idd uit als je van 2 naar 4 gaat maar dat de splitsing al direct na de 2 uitgangen van de versterker zijn.

Ikzelf heb bij mij van 4 naar 4 geprobeerd en vond het na afloop, zonde van mijn EUR 10,- voor het extra kabel. Het hoog werd veel te overheersend. Misschien, als ik volumes onafhankelijk had kunnen instellen, had ik het weer terug kunnen schroeven maar dat kon dus niet.

Daarna heb ik nog wat met kabel diameters en lengtes gerommeld en op basis van deze ervaring ben ik blijk dat ik me nooit dure kabels heb laten adviseren. Bij mij maakt het geen hoorbaar verschil.
Music Fidelity M6
Marantz PM 7001 KI (also phono pre)
Marantz ST 6001
Marantz SA 7003
Quadral Platinum M4
Mitchell Technodec
Denon Dl-110

JohnWx

Citaat van: koloro op september 19, 2013, 18:44:16
Oei, ik raak enkele zere benen? Dat was niet de bedoeling hoor  :no:

Ik snap dat er voor en tegenstanders zijn, maar ik wilde alleen even het technische kunstje proberen te begrijpen of op zijn minst een stukje logica vinden.

Als je niet van bi-wire gebruikt maakt moet je dus bruggen of stukjes kabel gebruiken om door te lussen, toch? Dan krijg je toch ook geen apart signaal op de filters? Of is het puur een verhaal van stroomvoorziening?

Is bi-ampen volgens jullie wel zinvol dan? Merkbaar?

Absoluut niet maar het is zinloos mijn mening

Evenals bi-ampen met "huis tuin en keuken audio" , de meest mensen "bi-ampen" met een receiver maar echt bi-ampen is echt iets heel anders

Het is heel simpel je speakers moeten versterkt worden dat is alles als je door bi-ampen er iets extra's bij zou krijgen moet er toch iets mis zijn met je versterker
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: schieper op september 19, 2013, 20:31:56
Ik heb me laten vertellen dat lage frequenties, hoge frequenties in een kabel kunnen storen. Door bi-wire, zou je dat voorkomen. Als dat klopt dan maakt het idd uit als je van 2 naar 4 gaat maar dat de splitsing al direct na de 2 uitgangen van de versterker zijn.

Ikzelf heb bij mij van 4 naar 4 geprobeerd en vond het na afloop, zonde van mijn EUR 10,- voor het extra kabel. Het hoog werd veel te overheersend. Misschien, als ik volumes onafhankelijk had kunnen instellen, had ik het weer terug kunnen schroeven maar dat kon dus niet.

Daarna heb ik nog wat met kabel diameters en lengtes gerommeld en op basis van deze ervaring ben ik blijk dat ik me nooit dure kabels heb laten adviseren. Bij mij maakt het geen hoorbaar verschil.

Dan heb je iets wijs laten maken
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

#12
Ik heb voor de tweede keer nu biwire toegepast, helaas ook nu weer voor een korte tijd. Mijn Sonus Fabers reageren hier op door het laag te verminderen en het mid/hoog te versterken. Persoonlijk vind ik dit niet mooi klinken, maar er zijn altijd nog mensen die er wel bij zweren. Zelfs in de handleiding van Sonus Faber staat een pagina vol geschreven met de plussen van biwire. Zeg het maar? Experimenteren is het sleutelwoord. Verschillende kabels toepassen? Ik weet het niet. Ook dat is en blijft een eeuwige discussie. Volg je eigen oren!  :yes:

JohnWx

Citaat van: Rob46 op september 19, 2013, 20:48:38
Ik heb voor de tweede keer nu biwire toegepast, helaas ook nu weer voor een korte tijd. Mijn Sonus Fabers reageren hier op door het laag te verminderen en het mid/hoog te versterken. Persoonlijk vind ik dit niet mooi klinken, maar er zijn altijd nog mensen die er wel bij zweren. Zelfs in de handleiding van Sonus Faber staat een pagina vol geschreven met de plussen van biwire. Zeg het maar? Experimenteren is het sleutelwoord. Verschillende kabels toepassen? Ik weet het niet. Ook dat is en blijft een eeuwige discussie. Volg je eigen oren!  :yes:


Nou ik zeg het niet vaak maar dat soort "speciale" merken kunnen nog wel is veranderen vraag me niet hoe het kan maar wel is vaker meegemaakt en deed dan net of ik het niet hoorde  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Rob46

Citaat van: John Wx op september 19, 2013, 20:52:22

Nou ik zeg het niet vaak maar dat soort "speciale" merken kunnen nog wel is veranderen vraag me niet hoe het kan maar wel is vaker meegemaakt en deed dan net of ik het niet hoorde  :angel:

Inderdaad, een punt.  frusty