Vroeger was alles beter, eeeeh makkelijker......

Gestart door CBdicX, september 10, 2013, 17:07:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Toch wel apart dat wij "vroeger" ons totaal niet druk maakte over hoe een speakers een "interactie" met de kamer aan ging.
Ik holde naar KOK (is geloof ik nu ITS na vele samen smeltingen) in Amsterdam met mijn eerst verdiende salaris in 1977-78, stond hijgerig voor een stapel Wharfedale speakers, 2 weg en het nieuwste van het nieuwste. Ik zeg, doe er maar 4 en hop naar mijn zolderkamer en de handel met  kettingen aan het plafond gehangen en aangesloten op een veel te lichte Akai versterker.
Maar wat was ik trots, ELO knetterde door de speakers, ik blij, de onder buren denk ik ook  :-o
Geen gezeur over matching dit, EQ dat, Meneer Audyssey liep nog in luiers rond.

Gho, was toch wel eenvoudig en makkelijk, en hoe het klonk, P E R F E C T   :mrgreen:
Daar heb iik nu met al dat surround en kamer correctie gel#l nog wel eens mijn twijfels bij.
En hoe zo subwoofer, ik ratelde toen ook al de amalgaamvullingen uit mijn mond........  :wink:

Marvin


Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

211

Dat is de stap van magisch naar kritisch... Komt helaas gratis met de jaren. De onbevangen magie komt niet meer terug maar door het verkrijgen van inzicht het genieten ervan weer wel....  8-)
Zolang je maar geniet....

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op september 10, 2013, 17:07:39
Toch wel apart dat wij "vroeger" ons totaal niet druk maakte over hoe een speakers een "interactie" met de kamer aan ging.
Ik holde naar KOK (is geloof ik nu ITS na vele samen smeltingen) in Amsterdam met mijn eerst verdiende salaris in 1977-78, stond hijgerig voor een stapel Wharfedale speakers, 2 weg en het nieuwste van het nieuwste. Ik zeg, doe er maar 4 en hop naar mijn zolderkamer en de handel met  kettingen aan het plafond gehangen en aangesloten op een veel te lichte Akai versterker.
Maar wat was ik trots, ELO knetterde door de speakers, ik blij, de onder buren denk ik ook  :-o
Geen gezeur over matching dit, EQ dat, Meneer Audyssey liep nog in luiers rond.

Gho, was toch wel eenvoudig en makkelijk, en hoe het klonk, P E R F E C T   :mrgreen:
Daar heb iik nu met al dat surround en kamer correctie gel#l nog wel eens mijn twijfels bij.
En hoe zo subwoofer, ik ratelde toen ook al de amalgaamvullingen uit mijn mond........  :wink:
Misschien hadden ze het vroegah best wel goed in de smiezen ondanks de "beperkte" technische mogelijkheden. Kijk tegenwoordig vaak op sites van zelf bouw audio webwinkels en zie soms zaken waarvan ik denk.Zou dat nou zo goed klinken? (mid)Woofers gemaakt van Kevlar,glasfiber en andere futuristische materialen met specs waarvan ik toch niet echt onder de indruk ben . Fabrieksluidsprekers met wisselfilters die ik niet begrijp, bestaande uit ontelbare aantal onderdelen om er nog iets van te maken .En dan ook nog de hoofdprijs proberen te vangen. :x?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

bas focal marantz

Daarom ben ik ook zo in me sas met een oude vintage breedbander , beetje aan klankregelaars receiver draaien en klaar , heerlijk luisteren .


mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op september 10, 2013, 18:39:17
Daarom ben ik ook zo in me sas met een oude vintage breedbander , beetje aan klankregelaars receiver draaien en klaar , heerlijk luisteren .
Papieren conus?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

renes59

Citaat van: CBdicX op september 10, 2013, 17:07:39
Gho, was toch wel eenvoudig en makkelijk, en hoe het klonk, P E R F E C T   :mrgreen:
Daar heb iik nu met al dat surround en kamer correctie gel#l nog wel eens mijn twijfels bij.
En hoe zo subwoofer, ik ratelde toen ook al de amalgaamvullingen uit mijn mond........  :wink:
Herkenbaar, zo gaat het hier nog steeds. Ik heb nog vroeger. Stereo, geen surround, geen subwoofer en geen kamercorrectie door een apparaat. Gewoon even nadenken wat je aan het doen bent en luisteren.
Het klinkt goed hier, zowel cd als lp. De beleving van de muziek en geluid komt over bij mij.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

TurboMarco

CiteerToch wel apart dat wij "vroeger" ons totaal niet druk maakte over hoe een speakers een "interactie" met de kamer aan ging.
Dat deed ik vroeger dus wel  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

TurboMarco

Ja en met mij velen ,equalizers en ook luidsprekers aanpassen cq bouwen  8-)

Veel info was toen ook al te vinden in de Klang+Ton .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op september 10, 2013, 18:45:22
Papieren conus?
Philips ad1256   met idd papieren konus , en papieren spreekspoel en papieren surround , alnico magneet en een papieren toeter voor meer hoge frequenties .

En een kast die philips toendertijd heeft ontworpen


CBdicX

Ik vond EQ's alleen maar handig vanwege die leuke schermpjes en niet vanwege het afregelen, dus bij mij stond de "grafische" EQ altijd zo dat alle lijntjes lekker aan het dansen waren, heerlijk die Disco tijd, en ieder jaar een nieuwe "ontdekking" in audio land.
En dan een heerlijke nagalm toestand, met zo'n gekleurd 3d scherm, klonk niet maar stond wel leuk  :-D

TurboMarco

Ik vond de Marantz EQ 515 wel de fijnste ,dit vanwege de meet microfoon die erbij zat .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

O ja, en dan alles weer zo afvlakken dat het geen reed aan is om naar te luisteren of naar te kijken....  :-D