Pro-ject RPM 1.3 platenspeler

Gestart door Gerkro, september 05, 2013, 17:07:36

Vorige topic - Volgende topic

Gerkro

Hoi allen,

Een tijdje geleden zag ik een heel leuk platenspelertje voorbij komen van Pro-ject, nml de RPM 1.3 in het hoogglans wit.

Hoewel ik op dit moment druk aan het uitzoeken ben of streaming iets voor me is wil ik de analoge kant zeker niet laten liggen.
Vandaar dat ik me ook aan het verdiepen ben voor een leuke platenspeler.

Lang geleden ben ik eens in het bezit geweest van een Pro-ject RPM 9.1 met een Denon 304 element (laatste weet ik niet zeker meer) wat een fantastische platenspeler, maar groot en lelijk (woorden zorgvuldig gekozen door mijn vriendin ;-)  ) maar die moest door omstandigheden verkocht worden.

Dus om alles weer een beetje op te starten (heb destijds al mijn lp's moeten verkopen) ben ik nu opzoek naar een leuke speler, om uit te zoeken of ik het nog steeds leuk en mooi vind. Kan stiekem al bijna niet meer wachten om bij Minstral Music in Zwolle weer in de platenbakken te duiken (wat een leuke zaak is dat toch!)

Nu kwam ik in de handtekening van Niber  de RPM 1.3 tegen, dus er zijn mensen die hem hebben en ik was benieuwd naar de gebruikerservaring.

Of als jullie een andere leuke instap speler weten die ik ook eens in overweging moet/kan gaan nemen dan hoor ik dat ook graag!

Zoldar

Koop er een wit ikea lampje bij en de vrouw vindt het een item. Leuke speler en een nobrainer
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op september 05, 2013, 17:54:17
Koop er een wit ikea lampje bij en de vrouw vindt het een item. Leuke speler en een nobrainer

Jij was toch zo anti IKEA  :-P
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Gerkro

Citaat van: Zoldar op september 05, 2013, 17:54:17

Hahahaha geloof niet dat ze er intrapt....

pg

Een hele leuke speler voor dat geld.

Gerkro

Citaat van: pg op september 05, 2013, 19:42:35
Een hele leuke speler voor dat geld.

Ik heb nog nooit het genoegen gehad om hem in het echt te zien..... Volgens een audio speciaal zaak maakt hij als speler veel lawaai....
Maar goed ze verkochten hem daar ook niet.... Krijg dan altijd mixed feelings over de eerlijkheid want er kwam wel gelijk een thorens platenspeler op tafel die veel beter zou moeten zijn.....

KeesKees

Hier draait sinds vorige week met heel veel tevredenheid de pro-ject debut esprit. Vriendin is er bijna fanatieker mee dan ik!
PM15S2 - SA15S2 - Cisco 8485DVB HD PVR
- Dali Mentor 6 - VdH First Ultimate MkII - VdH the Wave - In-akustik Premium 2,5 mm²

pg

Het is ook niet zo'n heel duur ding.
Ik vind wel meevallen maar helemaal stil is t niet.
Ik luister ook welis naar een Nottingham analogue die is wel stil.
Maar dat iets heel anders.
T is maar net wat je wil.

Mvg,

Niber

Beetje late reactie in dit topic (understatement).

Maar ik heb inderdaad de RPM 1.3
Is inderdaad een instapspeler, maar voor mijn doeleinden een prima ding. Af en toe lekker van een plaatje genieten.

+ punten:
Prijstechnisch erg interessant
Veel keuze in elementen
Looks - de vrouwen vinden hem ook mooi
De wereld aan "tweaks en upgrades" voor te vinden

- punten
Arm is wat gammel
Standaard geen stofkap
Motortje maakt relatief veel herrie (is op te lossen met de volumeknop van de versterker overigens...)
Van toeren wisselen is even de snaar omzetten

Linn Akurate DSM/3 + Akurate 2200 - Marantz CD5003 - Linn Sondek LP12 - Harbeth M30.2

AkTeVox

Had in het verleden 2 Pro-ject draaitafels waar ik niet echt kapot van was.

1ste Pro-ject was de Debut III in pianolak afwerking. Wat me meteen opviel was het kleine draaiplateau met flut vilt mat. Heb het plateau vervangen door een volwaardig exemplaar en kurk mat. Het vervelende bij de Debut is als je van toerental wisselt je steeds het plateau moet verwijderen om de snaar om te zetten. Het meest irritante vond ik de rumble. Het leek net een oude Lenco L75.

2de Pro-ject was een 2Xperience met carbon arm en een mooi acrylplateau eveneens in pianolak . Opzich een leuke DT om naar te kijken maar daar stopt het bij. De gebruikte materialen vind ik maar zo en zo. Het Lego motortje die aan een soort snaartje hangt werd scheef getrokken door de spanning van de aandrijfriem.  :-o De MDF plint vind ik goedkoop voor een speler die ongeveer 900 euro kost. Bij het einde van de plaat werd de arm automatisch gelift en dit gebeurde met zo een flinke wip dat het elementje bijna in coma lag. Deze DT had geen last van rumble en speelde mooi.

Beide Pro-ject's kocht ik nieuw met respectievelijk een Ortofon 2M red & 2M Blue. Na een aantal weken was ik het zat en mochten ze plaats ruimen voor een Technics SL1200MK2 & een MK1210MK2 en dit tot volste tevredenheid.  :wink:     

Cornelis1921

stupid Project vormt geen partij voor Technics in dat opzicht. nonono
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AkTeVox

Citaat van: Cornelis1921 op december 16, 2013, 22:55:04
stupid Project vormt geen partij voor Technics in dat opzicht. nonono

Verklaar je nader....
De SL's betaalde ik nieuw 450 euro per DT. das amper 100 euro meer dan de Debut III en 400 euries goedkoper dan de 2Xperience........

Cornelis1921

Citaat van: AkTeVox op december 17, 2013, 00:10:30
Verklaar nader....
Alleen gezien het feit dat de ophanging (gedempt), aanrijving (DD), arm  van de Technics superier zijn aan de 'budget'modellen van Pro-ject. Een vriend van mij, Rob ESL-63 v., heeft een bovenmodale Project staan (Type: ? ;Prijs: E1500,00 (zonder cartridge)). Ik vind hem desondanks niet al te degelijk en 'sophisticated'. Ik vind de SL1200 en de SL1210 van Tehcnics gebouwd als tanks vergeleken daarmee. Ook ogen zij fraaier. Persoonlijk houd ik wel van vintage, maar dat een kwestie van smaak en dus subjectief.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AkTeVox

Citaat van: Cornelis1921 op december 17, 2013, 00:38:10
Alleen gezien het feit dat de ophanging (gedempt), aanrijving (DD), arm  van de Technics superier zijn aan de 'budget'modellen van Project. Eeen vriend van mij, Rob ESL-63 v., heeft een bovenmodale Project staan (Type: ? ;Prijs: E1500,00 (zonder cartridge)). Ik vind hem desondanks niet al te degelijk en 'sophisticated'. Ik vind de SL1200 en de SL1210 van Tehcnics gebouw als tanks vergeleken daarmee. Ook ogen zij fraaier. Persoonlijk houd ik wel van vintage, maar dat een kwestie van smaak en dus subjectief.

Heb je 100% gelijk.  :wink:

Cornelis1921