Bass management toevoegen aan 2.0(1) setup

Gestart door benga, augustus 20, 2013, 20:20:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

benga

Hallo Marantzfans (klinkt beetje fout)  :evil:

Ik heb momenteel een PM Pearl Lite, 2 b&w 684 zuilen en een bk xls200 sub. Ik gebruik slechts 1 bron nl. de NA7004. Ik kan nu de sub enkel het zeer diepe laag laten weergeven met een stuk overlapping van mijn zuilen. Wat is nou de beste manier om een HPF op mijn fronts te krijgen, ik wil dus alles onder de 80hz bv. verwijderen waardoor ze wat meer ademruimte krijgen.

Meest eenvoudige lijkt mij een tweedehands NR te kopen en de pre out hiervan op mijn power amp ingang aan te sluiten? Ik vraag me dan wel af of ik de klankkleur van de NR of de PM Lite zal horen. Alternatief is een 2 kanaals eindversterker kopen, en tussen de Pearl Lite en deze een active crossover te plaatsen.

Wat zouden jullie doen? Hoofdzaak is dus mijn zuilen ontdoen van zeer lage frequenties. (ik mis soms mijn sr5005 die ik onlangs heb verkocht)

Bedankt voor de 'input' !  :-P





TurboMarco

Het meest eenvoudige oplossing is een passief 1e orde hoog doorlaat filter ,deze sluit je aan op de + van de luidspreker uitgang .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Meer ademruimte? Hoeveel laag wil je hebben? Met zulke kasten is een sub toch zowat overbodig?

benga

Citaat van: Marco op augustus 20, 2013, 20:42:53
Het meest eenvoudige oplossing is een passief 1e orde hoog doorlaat filter ,deze sluit je aan op de + van de luidspreker uitgang .

Bedankt voor je reactie! Zo'n filters heb ik idd al eens bekeken, alleen schijnt het dat deze dingen zeer speakergevoelig kunnen reageren, ik lees vaak dat er enorm veel dynamiek verloren kan gaan via passieve filters, heeft hier iemand ervaring mee?

@Marco, ik wil mijn fronts meer vrijheid geven, ze staan nu eigenlijk voor niks lage frequenties weer te geven, ik  ga ervan uit dat mijn soundstage van het midden hierdoor fel zal verbeteren. Maar ik ben toch van mening dat een sub (zelfs bij zuilen) een mooie meerwaarde biedt onderaan het spectrum.

Maus

Ik vind het grote nadeel dat je vrijwel altijd hoort waar ie staat, zeker als hij affilterd tot 80hz

benga

Citaat van: Maus op augustus 21, 2013, 15:45:43
Ik vind het grote nadeel dat je vrijwel altijd hoort waar ie staat, zeker als hij affilterd tot 80hz

Hoi Maus,

80hz is idd wat te hevig dichtgeknepen  :-o die filters tussen amp en speaker zijn enkel custommade? Ik kom ze allesinds niet kantenklaar tegen.

Groeten
P

TurboMarco

Citaat van: Maus op augustus 21, 2013, 15:45:43
Ik vind het grote nadeel dat je vrijwel altijd hoort waar ie staat, zeker als hij affilterd tot 80hz
O ja ?

Dus jij denkt dat je blind aan kan wijzen waar de sub staat  :roll:

Met een 6db oct filter wellicht ,maar met een steiler filter gaat je dat niet lukken ,en daar durf ik op te wedden .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Lees even goed wat ik zeg. Vrijwel altijd.

TurboMarco

#8
Citaat van: Maus op augustus 21, 2013, 15:45:43
Ik vind het grote nadeel dat je vrijwel altijd hoort waar ie staat, zeker als hij affilterd tot 80hz
Ja ik lees het goed .

En?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citeerik lees vaak dat er enorm veel dynamiek verloren kan gaan via passieve filters
En ik lees vaak een hoop onzin .

Wil je beweren dat 99% van de luidsprekers rotzooi is ? ,99% van de luidsprekers hebben namelijk passieve filters .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus


TurboMarco

#11
Kijk om je heen ,of loop een audio winkel binnen en vraag naar de luidsprekers met een passief filter .

Volgens mij is Wilfred aka SB Marantz de enige hier die zijn luidsprekers heeft omgebouwd met een actief filter ,zelf heb ik een semi actief systeem gebouwd ,dat wil zeggen met een actief hoog doorlaat van Reckhorn .

De subwoofer(s) geschied met een volledige actieve filtering ,en door nog een eindversterker op de Reckhorn aan te sluiten kan je de hoofd luidsprekers ontdoen van de lage frequenties .
CiteerWat zouden jullie doen? Hoofdzaak is dus mijn zuilen ontdoen van zeer lage frequenties
Waarop ik antwoord met :
CiteerHet meest eenvoudige oplossing is een passief 1e orde hoog doorlaat filter
Dit vanwege dat het de goedkoopste oplossing is ,en dat je geen rekening hoeft te houden met extra investeringen in versterkers .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Mijn oude buurman deed alles in de Speeldoos in Baarn theatervolk  :-P die luisteren horen of hebben toch een extra zintuigje met geluid 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

mountainbiker

Snap ik het nou niet? Wat is er nou mis met die B&W speakers dat er een extra sub bijgeschakeld moet worden? :?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE