Gisteren mocht ik mij tijdens een bezoek aan (audio)vriend Rob V., alhier, voor het eerst kennismaken maken met de legendarische Quad ESL-55 elektrostatische luidsprekers.
Nu dat was beslist geen verkeerde ervaring. Aangestuurd door twee Jadi pentodebuizen monoblokken en een voor mij onbekend gebleven buizen v.v. zetten zij een mooi geluidsbeeld neer met het voor elektrostaten zo beperkte bereik in de onderste frequenties. Maar dat mocht de pret niet drukken.
Het geheel gaf een vloeiende, transparante en rustige weergave van het bronmateriaal weer.
Het bronmateriaal:
- Beethoven's Vijfde Symfonie/ Koninklijk Concertgebouworkest o.l.v. Nicolaus Harnoncourt (RCA Red Seal, (P)1992) (CD). Bar slechte mastering; doet afbreuk.
- Delius: Florida Suite e.a.w./ London Philharmonic Orchestra o.l.v. Thomas Beecham (EMI, (P)1960-63). (LP) Dit doet de ESL zingen - prachtig.
- Delius: 'The Essential ...'/ various artists (EMI, ©2008) (CD 1). Knap staaltje mastering door het ART-team, doet recht aan de ESLs - laat hen eveneens zingen.
- Beethoven's Vijfde Symfonie/ Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan (DGG, (P)1962/63). (LP) Dit is een betere weergave van dat werk.
Hoewel Rob mij vertelde dat de ESL meer tot hun recht komen met CD dan met LP, moest ik dat oprecht tegenspreken: de kwaliteit van de opname/mastering van het bronmateriaal is doorslaggevend, niet het medium.
BTW, de CDs werden ingelezen door een 13 jaar oude SONY CD-speler; de LPs werden afgespeeld op een Project, die ook op het forum te zien is geweest, met een Ortofon C "Green" cartridge.
Het was mede onder het genot van thee en chocolade een meer dan geslaagde luisteravond - Rob, bedankt.
P.S. Rob V. niet te verwarren met onze Rob46!
Voorde goede orde, Rob V. dacht een paar ESL-63 gekocht te hebben, maar na een onderzoekje mijnerzijds blijkt dat echter een paar ESL-55 te zijn; foutje, bedankt!