Set van Jeroen Pijper

Gestart door jeroen pijper, juli 27, 2013, 19:57:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen pijper

Ja ja even een plantenspeler uitgeprobeerd bij mijn neefje die was net jarig geweest en op visite geweest. Daar had hij een 2 in 1 gekregen zo vintage platenspeler met fm en am tuner ingebouwd(koffertje). Ik wist niet dat je niet zomaar de pick kan verplaatsen dan gaat die pick kapot. Eerst wachten tot dat de plaat is afgelopen. Dat is juist mijn karakter overslaan wat ik niet leuk vind, en er zijn ook heel weinig platen die ik leuk vind. Maar ik heb een andere manier gevonden een reel to reel tape recorder. Het is vintage en ik kan opnemen van die moderne muziek er op zetten en het is vintage.

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jrm


jeroen pijper

#92
Update: mijn pioneer sx 525 is verkocht. Het afscheid nemen van deze receiver was moeilijk. Maar ik wilde een receiver weer erbij kopen. Mijn moeder zei je moet eerst een receiver verkopen dat was deze.

Mijn 2 marantzen zijn qua uiterlijk weer goed, maar mijn 2220 moet nog een originele afstem staafje hebben om af te lezen om welke radio zender die staat. En mijn 4230 moet nog de storing in de links achter kanaal worden verholpen en nieuwe lampjes er in zetten. Hier alvast die foto's.




mijn Marantz 4230




mijn 2220

En nog een foto van de nieuwste aanwinst



daarom deed ik die pioneer sx 525 weg omdat ik nu nog een krachtiger pioneer sx 650 heb en er zaten plastic drukknopjes op.
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

pameijer

Mooi hoor! Hoe klinkt al die meuk bij jou nu, merk je veel verschil tussen de versterkers qua klank?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

jeroen pijper

#94
Ja heel erg groot verschil. Het geluid van de marantz word zomaar gezegt in geblazen.  De harman kardon heeft meer details.  En de pioneer heeft een levendig geluid en open.  Bij de pioneer voel je de power. Logies de pioneer heeft aan 35 watt power.  Ik maak eigenlijk een oneerlijke vergelijking de rest heeft 25 watt aan power. Eerst een receiver kopen met dezelfde specificaties.

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Probleem met mijn Panasonic tx30lx60f lcd tv. Mijn transformatorhuisje maakt zoemend geluid als het op donker beeld staat.  Als het weer licht beeld is gaat in een opbouw weer weg. Het kasje is niet gebroken

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

JohnWx

Citaat van: jeroen pijper op oktober 25, 2013, 14:08:49
Ja heel erg groot verschil. Het geluid van de marantz word zomaar gezegt in geblazen.  De harman kardon heeft meer details.  En de pioneer heeft een levendig geluid en open.  Bij de pioneer voel je de power. Logies de pioneer heeft aan 35 watt power.  Ik maak eigenlijk een oneerlijke vergelijking de rest heeft 25 watt aan power. Eerst een receiver kopen met dezelfde specificaties.

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Die 10 watt merk je niet althans dat mag niet in principe
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op november 08, 2013, 22:43:24
Die 10 watt merk je niet althans dat mag niet in principe
En de ene versterker is in betere staat dan de andere .
Elco's verlopen klinkt een versterker/receiver stukken minder , ik lees hoor en ervaarde zelf namelijk hoe goed een versterker of receiver na de revisie klinkt .

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op november 08, 2013, 23:33:52
En de ene versterker is in betere staat dan de andere .
Elco's verlopen klinkt een versterker/receiver stukken minder , ik lees hoor en ervaarde zelf namelijk hoe goed een versterker of receiver na de revisie klinkt .

Daar zit ook vaak het "verschil" bij oudere versterkers en soms kan een soort van vervorming wel prettig in het gehoor liggen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

HAL9000

Zeg  Pijper,  repareer  die  4230  nu  eens???  Je  hebt altijd  van zulke bijdehante  antwoorden bij topic  met mensen die  problemen hebben met apparatuur.  Nu jij eens  clown1
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

bas focal marantz

#100
Citaat van: John Wx op november 08, 2013, 23:36:25
Daar zit ook vaak het "verschil" bij oudere versterkers en soms kan een soort van vervorming wel prettig in het gehoor liggen
Vervorming accepteren of crieeren uitgezonderd van gitaar versterkers is al decenia uit den boze , zelf buizen versterkers vervormen niet zo veel als men altijd zegt .
Vervorming die hoorbaar wordt treed op wanneer versterker deel met name voeding aan het einde van zijn kunnen is .
Ook in de 70er jaren vervormde versterkers niet veel meer dan hedendaagse versterkers .
Wel is het verschil is eigenruis van apparaten omlaag gebracht , meer als 100db wordt al gemakkelijk overschreden ,  niet dat apparaten van toen ruisde ook dat lag redelijk onder de gehoor grens , 70-80 db .

Vervorming k2  , het dubbele , boven tonen is nog acceptabel en kunnen ook als prettig ervaart worden , k3 - k5 k7 de oneven zijn niet acceptabel en klankmatig niet om aan te horen als ze boven enkele procenten komen .


Met verlopen elco's heb je fuloos geluid , details komen er niet uit .


Maar wel respect voor Jeroen die op weg is om een leuke verzameling op te bouwen .

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op november 09, 2013, 01:47:41
Vervorming accepteren of crieeren uitgezonderd van gitaar versterkers is al decenia uit den boze , zelf buizen versterkers vervormen niet zo veel als men altijd zegt .
Vervorming die hoorbaar wordt treed op wanneer versterker deel met name voeding aan het einde van zijn kunnen is .
Ook in de 70er jaren vervormde versterkers niet veel meer dan hedendaagse versterkers .
Wel is het verschil is eigenruis van apparaten omlaag gebracht , meer als 100db wordt al gemakkelijk overschreden ,  niet dat apparaten van toen ruisde ook dat lag redelijk onder de gehoor grens , 70-80 db .

Vervorming k2  , het dubbele , boven tonen is nog acceptabel en kunnen ook als prettig ervaart worden , k3 - k5 k7 de oneven zijn niet acceptabel en klankmatig niet om aan te horen als ze boven enkele procenten komen .


Met verlopen elco's heb je fuloos geluid , details komen er niet uit .


Maar wel respect voor Jeroen die op weg is om een leuke verzameling op te bouwen .

Ik waardeer je antwoorden altijd zeer maar de antwoorden die ik hoor lees zijn anders en ook nog onderbouwd door mensen met de kennis ervan, KT88 Jerry DekkersJ en nog een paar die dat ook zeggen dat lichte vervorming prettig klinkt, of het de juiste vertaling is van de werkelijkheid is wat anders.

Google maar eens op Menno van de Veen die kan het prima uitleggen waarom we zo gevoelig zijn voor vervorming en een filmpje op youtube waar word uitgelegd waarom mensen een plaat qua sfeer dat prettiger ervaren net zoals buizen

En vervorming komt niet alleen door een voeding die het niet trekt

Maar om jouw waarheid als waarheid te bestempelen gaat mij wat  ver
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jeroen pijper

Ja, ik wil alles aan de receiver wat fout is goed hebben. Jah een beetje vervorming kan geen kwaad maar wat de Marantz 4230 doet met zijn links achter kanaal doet. Ik kan nog geen filmpje zoeken. Ik upload wel deze week een filmpje wat ik bedoel. Maar eerst investeer ik in een tablet daarna ga sparen voor wat elko's en een goeie soldeerbout met een zuigpopje om soldeer tin weg te halen. Nu heb ik geen tijd voor het repareren van een receiver. Omdat ik nog heel wat proefwerken moet leren en huiswerk maken.

Bedankt voor de reacties
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

SB_Marantz

#103
Citaat van: bas focal marantz op november 09, 2013, 01:47:41
Vervorming accepteren of crieeren uitgezonderd van gitaar versterkers is al decenia uit den boze , zelf buizen versterkers vervormen niet zo veel als men altijd zegt .

klopt
Citeer
Vervorming die hoorbaar wordt treed op wanneer versterker deel met name voeding aan het einde van zijn kunnen is .


Valt reuze mee.
Dit wordt pas flink hoorbaar wanneer je de voortrap overstuurd maar ook dat komt onder normale omstandigheden eigenlijk nooit voor, ook niet bij oude correct werkende apparaten die op de inputs met 2V/eff te maken krijgen.
Citeer
Ook in de 70er jaren vervormde versterkers niet veel meer dan hedendaagse versterkers .


Irrelevant en over welke vervorming heb je het?
THD,TIM,IM?

Citeer
Wel is het verschil is eigenruis van apparaten omlaag gebracht , meer als 100db wordt al gemakkelijk overschreden ,  niet dat apparaten van toen ruisde ook dat lag redelijk onder de gehoor grens , 70-80 db .


?

Op de lijn versterker,eind of phonotrap?

Er staan hier oudjes met een S/R verhouding van 126dB A weighted.
En zelfs een 1060 is erg stil.
70/80 dB A weighted is een slechte waarde op lijn niveau.


Citeer

Met verlopen elco's heb je fuloos geluid , details komen er niet uit .


Als ik dit letterlijk vertaal: onzin.
Wel wanneer deze van een uF naar nano waarde gedaald is kun je een zeet matte weergave hebben.
En is dus gewoonweg aan het einde van zijn latijn en dus kaputt,stuk,dead.
Wanneer een elco'tje van bv 220 uF naar de 330 verloopt hoor je hier niets van.
Naar beneden ''verlopen'' kan ook met die dingen...

Je hebt er geen notie van hoe vergevingsgezind een versterker wel niet is en wat NFB allemaal niet wegpoestst!



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: jeroen pijper op november 09, 2013, 11:49:26
Ja, ik wil alles aan de receiver wat fout is goed hebben. Jah een beetje vervorming kan geen kwaad maar wat de Marantz 4230 doet met zijn links achter kanaal doet. Ik kan nog geen filmpje zoeken. Ik upload wel deze week een filmpje wat ik bedoel. Maar eerst investeer ik in een tablet daarna ga sparen voor wat elko's en een goeie soldeerbout met een zuigpopje om soldeer tin weg te halen. Nu heb ik geen tijd voor het repareren van een receiver. Omdat ik nog heel wat proefwerken moet leren en huiswerk maken.

Bedankt voor de reacties

Je wil zelf leren repareren?
Altijd mooi en leuk om te doen maar maak je eerst het soldeer gebeuren eigen.
Goed kunnen solderen is een must!
Ik zie zoveel spullen voorbij komen waar gewoon de helft kapot gebakken is.....

Tover elco's bestaan niet.

Leer ook hoe een versterker nu eigenlijk werkt anders weet je niet wat je aan het doen bent.
Hou het simpel qua denken......

Ik wil je best helpen met je 4230 om deze weer op de rails te krijgen.
Maar dan wel zodat je ook begrijpt wat je aan het doen bent!

Hoor/lees het wel.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM