Set van Jeroen Pijper

Gestart door jeroen pijper, juli 27, 2013, 19:57:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen pijper

Nu heb ik een 15 watt soldeerbout ja daar krijg je flansen van op de pcb bord omdat het zo lang duurt om het soldeertin puntje verhit. Eerst heb ik deze soldeerbout op het oog http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588269/TOOLCRAFT-Regelbare-soldeerbout-60-W230-VAC-Vermogen-60-W-Temperatuur-max-450-CSoldeerpunttype-omvang-levering?ref=list

+ deze om het oude soldeertin weg te halen.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/588257/Desoldeer-pomp-ZD-192?ref=list
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

SB_Marantz

#106
Voor het de-solderen gewoon litze draad gebruiken, die goedkope pompjes zijn zo stuk en een profi apparaat is niet te betalen.

Anders even door sparen voor een goede bout zoals een Weller uit de WTCP serie.

Goed gereedschap is ook een must.

Dan nog een scope (2 kanaals 20 Mhz) / setje probes / toongenerator / dummyload..... :-D
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jeroen pijper

Dummy Load van 8 ohm

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Pfff 219 Euro eerst maar even beginnen met een budget soldeerbout 60watt. Dan langzaam opbouwen tot een prof set. Zo ben ik ook begonnen met mijn audioset.
Sb marantz hoe begon u dan met het repareren van een versterker.  Direct het duurste van het duurste. Eerst ga ik het langzaam opbouwen.

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Citaat van: SB_Marantz op november 09, 2013, 12:36:36
Voor het de-solderen gewoon litze draad gebruiken, die goedkope pompjes zijn zo stuk en een profi apparaat is niet te betalen.

Anders even door sparen voor een goede bout zoals een Weller uit de WTCP serie.

Goed gereedschap is ook een must.

Dan nog een scope (2 kanaals 20 Mhz) / setje probes / toongenerator / dummyload..... :-D
welke litze draad moet ik dan hebben?

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op november 09, 2013, 11:32:31
Ik waardeer je antwoorden altijd zeer maar de antwoorden die ik hoor lees zijn anders en ook nog onderbouwd door mensen met de kennis ervan
Mijn dank ,  mijn kennis over versterkers is vele malen minder dan kennis over speakers , als het over soeakers gaat heb ik ook niet alle kennis in huis , vergelijken met sommige op het ZBA forum kom ik niet eens op de helft kaw speaker kennis .

Citeer, KT88 Jerry DekkersJ en nog een paar die dat ook zeggen dat lichte vervorming prettig klinkt, of het de juiste vertaling is van de werkelijkheid is wat anders.
Google maar eens op Menno van de Veen die kan het prima uitleggen waarom we zo gevoelig zijn voor vervorming en een filmpje op youtube waar word uitgelegd waarom mensen een plaat qua sfeer dat prettiger ervaren net zoals buizen

Wat ik altijd begrijp eruit haal is dat het over evenredige vervorming gaat , k2 k4 , die kunnen zeer prettig voor het gehoor klinken .
En oneven ververmong juist niet  k3 k5 k7 .

CiteerVervorming die hoorbaar wordt treed op wanneer versterker deel met name voeding aan het einde van zijn kunnen is .
Citaat van: SB_Marantz op november 09, 2013, 12:04:01
klopt
Valt reuze mee.
Dit wordt pas flink hoorbaar wanneer je de voortrap overstuurd maar ook dat komt onder normale omstandigheden eigenlijk nooit voor, ook niet bij oude correct werkende apparaten die op de inputs met 2V/eff te maken krijgen.
Ik zie altijd bij vermogens metingen dat de vervorming heel lang stabiel blijft , dan omhoog schiet vlak voor dat een versterker gaat klippen .

Maar er zijn ook oude eindversterkers die om max uit te sturen 2V/eff nodig hebben , maar pas overstuurd raken als er 9V/eff in wordt gestuurd .
In oude duitse bladen lees ik toch vaak wat nodig is en wat een versterker aan kan voor die overstuurd raakt .

mijn Yamaha cx-1 kan meen ik dik 10V uitsturen , de mx-1 heeft maar 2V nodig om zijn max uit te sturen , maar mag wel 10V ontvangen .

Citaat van: SB_Marantz op november 09, 2013, 12:04:01
Wel wanneer deze van een uF naar nano waarde gedaald is kun je een zeet matte weergave hebben.
En is dus gewoonweg aan het einde van zijn latijn en dus kaputt,stuk,dead.
Wanneer een elco'tje van bv 220 uF naar de 330 verloopt hoor je hier niets van.
Naar beneden ''verlopen'' kan ook met die dingen..
Waarom omschrijfen mensen dan vaak dat na een revisie het beter klinkt ?
Ik lees zo vaak , nagenoeg altijd dat verlopen elco's na vervanging een beter klnkend apparaat geven .

Ook wordt er vaak getuned door juist grotere elco's te plaatsen in het apparaat , of dat nu voor eind of cd speler is , na tuning ''meend'' men een verbetering te horen .
Ik zeg ''meend'' omdat de meningen hierom verdeelt zijn .


Dat elco's in waarde omhoog verlopen nooit van gehoord , een elco is een soort energie buffer , namate die ouder wordt neemd de capaciteit af , inwendige oksedatie corrosie ik weet het niet maar zal wel in die richting liggen .
Maar ik als niet deskundige vindt het raar (ik zal niet zeggen en beweren maar denk het wel onmogelijk) dat een elco in capparsiteit omhoog gaat .

oja SB input/ diskussie etc met jouw voor mij nooit een probleem , sta altijd open ervoor men is namelijk nooit te oud om te leren als je er open voor staat .





Citaat van: jeroen pijper op november 09, 2013, 12:57:03
Pfff 219 Euro eerst maar even beginnen met een budget soldeerbout 60watt. Dan langzaam opbouwen tot een prof set. Zo ben ik ook begonnen met mijn audioset.
Sb marantz hoe begon u dan met het repareren van een versterker.  Direct het duurste van het duurste. Eerst ga ik het langzaam opbouwen.


Tzt een nieuw marantz service punt in het hoge noorden zullen sommige wel fijn vinden .

Met een goedkope regelbare soldeerbout moet het ook lukken , zat mensen die op ZBA-forum alles ermee inelkaar solderen .
Soms is daar het moto het moet zo goedkoop mogenlijk .

jeroen pijper

Ja dat inderdaad handig.  Maar ik wil spul hebben die in het midden zit. Ik hoe ook niet het goedkoopste van het goedkoopste hebben dan heb ik na 3 jaar een brakke transformator van de soldeerstation. Ik had er 1 gezien van Toolcraft 60 euro

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Citaat van: HAL9000 op november 09, 2013, 00:24:44
Zeg  Pijper,  repareer  die  4230  nu  eens???  Je  hebt altijd  van zulke bijdehante  antwoorden bij topic  met mensen die  problemen hebben met apparatuur.  Nu jij eens  clown1
Ik wijk altijd af omdat ik steeds iets anders wil doen of hebben. Ik heb ook zeer weinig tijd om dat ding uitelkaar te schroeven om uit te zoeken wat er nou aan de hand is.

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

Zo mijn sansui 6060 is aangekomen en foto's komen

Verstuurd van mijn LG-P880 met Tapatalk

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

jeroen pijper

En hier zijn de foto's



de foto gemaakt voor de schoonmaak. Het glasplaatje was dof. Echt waar alle potmeter kraakte.



Na de schoonmaakt. Alleen nog de lampje verwisselen.

Deze receiver is een Mix van mijn Marantz 2225 (loudness en de bas), de highs en de details van mijn harman kardon 430.
Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Cornelis1921

 hello hello hello Nice, very nice Jeroen!  pompom pompom pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

jeroen pijper

Zo zo moeten jullie eens zien wat ik gisteren gratis heb opgehaald. 2 Marantz imperails 7g.
Maar bij beide speakers zijn de midtone rubbers uitgedroogd moeten nog nieuwen er op.


de midtone speakers.



de rechter speaker. Ze zijn erg mooi. Zulk soort speakers zocht ik al een tijdje. Dan voor een redelijk prijsje.



en de achterkant zijn echte imperial 7g's

Marantz 2015 Marantz 4230
Harman Kardon 430 Sansui 8080DB pioneer sx 737 sony str 7055


speakers
bose 205 Marantz 7g

Cornelis1921

Zeer fraai, Jeroen: speakers uit het rijke Marantz-verleden - blijven mooi!. :yes: hello pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

gerard

Zijn de mids nog op te knappen of moet je op zoek naar vervangers?
Zijn de randen van de bas niet gaar dan?? Soms lijkt het nog heel maar bij aanraking gaan ze al stuk.
10" of 12" bas? ze lijken best groot  :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes