Surround naar stereo

Gestart door Willem A, juli 26, 2013, 09:39:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willem A

Hallo allemaal, hier mijn eerste post. Ik volg het forum al even maar heb recent weer de hifi kriebels te pakken en wil mijn installatie gaan veranderen en verbeteren.

Ik heb nu nog een oude SR7400 + DV7001 + Canton speakers staan. Ik heb inmiddels helemaal niets meer met het surround gebeuren en wil terug naar gewoon lekker goede stereo. En dan mijn muziek het liefst helemaal gestreamd. Ik heb al mijn muziek lossless (ALAC) en stream met een Sonos en dat bevalt perfect.
Maar als ik weer naar stereo ga dan wil ik wel kwalitatief een niveau (of meer) omhoog.

Waar ik naar aan het kijken ben:
Eerst een andere versterker, PM15 of PM-KI-Lite. Ik heb ook aan PM7400 zittend denken maar ik ben bang dat ik snel spijt krijg dat ik niet meteen een stapje beter ben gegaan.

Eventueel een extra DAC erbij maar ik nog geen idee of dit echt een verbetering brengt t.o.v. de Sonos DAC. Ik ga niet eindeloos zitten schakelen om een minimaal detail verschil te horen. Als het een duidelijke verbetering brengt dan is het een optie.

Daarna misschien nog andere speakers maar mijn Canton's bevallen me nog prima. Maar dat zou met een andere versterker wel eens kunnen veranderen.

Als er iemand tips heeft......
SR7400, DV7100, Sonos Connect, Canton M80

i2Paq

Ik stream mijn Sonos Connect met Magna-mod via een Metrum Quad NOS Dac naar mijn PM7004.

Nu ken ik je speakers niet dus geen idee welke versterker er "lekker" aan zou klinken, advies is dus wel om je speakers thuis te beluisteren aan je eventuele versterker van keuze.

Spannend!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

mountainbiker

Citaat van: Willem A op juli 26, 2013, 09:39:04
Hallo allemaal, hier mijn eerste post. Ik volg het forum al even maar heb recent weer de hifi kriebels te pakken en wil mijn installatie gaan veranderen en verbeteren.

Ik heb nu nog een oude SR7400 + DV7001 + Canton speakers staan. Ik heb inmiddels helemaal niets meer met het surround gebeuren en wil terug naar gewoon lekker goede stereo. En dan mijn muziek het liefst helemaal gestreamd. Ik heb al mijn muziek lossless (ALAC) en stream met een Sonos en dat bevalt perfect.
Maar als ik weer naar stereo ga dan wil ik wel kwalitatief een niveau (of meer) omhoog.

Waar ik naar aan het kijken ben:
Eerst een andere versterker, PM15 of PM-KI-Lite. Ik heb ook aan PM7400 zittend denken maar ik ben bang dat ik snel spijt krijg dat ik niet meteen een stapje beter ben gegaan.

Eventueel een extra DAC erbij maar ik nog geen idee of dit echt een verbetering brengt t.o.v. de Sonos DAC. Ik ga niet eindeloos zitten schakelen om een minimaal detail verschil te horen. Als het een duidelijke verbetering brengt dan is het een optie.

Daarna misschien nog andere speakers maar mijn Canton's bevallen me nog prima. Maar dat zou met een andere versterker wel eens kunnen veranderen.

Als er iemand tips heeft......
Kijk eerst eens heel goed rond en overhaast niet.Hou ook je portemonnee goed in de gaten.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

thanatos

#3
Citaat van: mountainbiker op juli 26, 2013, 12:04:28
Kijk eerst eens heel goed rond en overhaast niet.Hou ook je portemonnee goed in de gaten.

Meneer Rutte vind dat niet hoor.. geld moet rollen  :-o

@TS Koop een 2e hands PM15S1/S2 Je ziet ze regelmatig voorbij komen voor leuke bedragen. Zie de marktplaats tips sectie hier op het forum.

Wat DAC's betreft. Daar moet je goed voor in de knip duiken wil je echt verschillen gaan waarnemen. En dan blijven het zelfs kleine verschillen.

Edit : De Schiit Bifrost is een mooie DAC met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding. http://schiit.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=0&products_id=7

Zoldar

Dac's zijn allemaal wel goed en vaak beter dan die inn een streamer. Maar verwachr enr geen wonderen van. De amp zou ik het geld in stoppen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Actionhost

Welkom!

Als je met de Sonos gaat streamen naar een externe DAC, check dan ook even de mogelijkheid van de Magna Modificatie voor de Sonos (op het zusterforum genoeg over te vinden).

Zelf hoor ik wel degelijk een verschil tussen de Sonos Dac en Sonos via mijn SA-15s2 LE (in DAC mode). Niet dat je van je stoel valt, maar het klinkt wel beter. Maar je moet inderdaad wel wat uitgeven om een DAC te krijgen die echt duidelijk beter klinkt dan die van de Sonos (minimaal de prijs van de Sonos zelf zou ik als vuistregel zeggen, maar ook dat zegt niet altijd wat).

En een PM15s2 is top (een S1 ook en is voor minder te vinden op MP).

Bouw gewoon rustig je setje op, geen haast.
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Marvin

Gewoon een Onkyo versterker met digitale ingangen, klaar.

Willem A

Bedankt voor de eerste reacties. Ik zal inderdaad met een goede versterker als basis beginnen.
Vraag:
Natuurlijk ga ik luisteren, maar op basis van jullie ervaring, is er een duidelijk verschil tussen PM15S2 en PM-KI lite of is het "hoor ik het nou of niet" ?
Het moet goed klinken maar ik heb 50 jaar oude oortjes dus ik zit niet naar minuscule details te zoeken.
SR7400, DV7100, Sonos Connect, Canton M80

TurboMarco

Citaat van: Willem A op juli 26, 2013, 19:54:47
Bedankt voor de eerste reacties. Ik zal inderdaad met een goede versterker als basis beginnen.
Vraag:
Natuurlijk ga ik luisteren, maar op basis van jullie ervaring, is er een duidelijk verschil tussen PM15S2 en PM-KI lite of is het "hoor ik het nou of niet" ?
Het moet goed klinken maar ik heb 50 jaar oude oortjes dus ik zit niet naar minuscule details te zoeken.
Gewoon een deugdelijke versterker die je mooi vind en met voldoende aansluitingen ,en vrijwel alle versterkers kunnen goed overweg met het gros van de luidsprekers .

Zo spannend is het allemaal niet .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: Willem A op juli 26, 2013, 19:54:47
Bedankt voor de eerste reacties. Ik zal inderdaad met een goede versterker als basis beginnen.
Vraag:
Natuurlijk ga ik luisteren, maar op basis van jullie ervaring, is er een duidelijk verschil tussen PM15S2 en PM-KI lite of is het "hoor ik het nou of niet" ?
Het moet goed klinken maar ik heb 50 jaar oude oortjes dus ik zit niet naar minuscule details te zoeken.

Verschillen.. ik moet je eerlijk zeggen dat er bij goed functionerende versterkers weinig verschil is waar te nemen. Als er al verschillen zijn dan zijn het nuance verschillen. Half audioland is al sinds jaar en dag hierover in discussie/oorlog  :-D Er uit komen doen we niet. Maar belangrijkste is wat je er zelf van vind.

Ga wat luisteren en lees je in over de zaken die er toe doen. Opnames, bron, versterking, weergevers, plaatsing en akoestiek. Hiertussen is het een spel.

Een PM15 bijvoorbeeld is een mooie start. Maar het kan ook voor flink minder even mooi. Als je wat tips wilt deel je wensen en budget en we kunnen wat meekijken.

Actionhost

#10
Citaat van: Willem A op juli 26, 2013, 19:54:47
Natuurlijk ga ik luisteren, maar op basis van jullie ervaring, is er een duidelijk verschil tussen PM15S2 en PM-KI lite of is het "hoor ik het nou of niet" ?

Nu vind ik het altijd gevaarlijk om op dit forum over hoorbare verschillen te hebben, maar ik waag het er op  :wink:. Onder sets van leden (Actionhost) kon je het volgende vinden toen ik van de lite naar de pm15s2 LE ging:

De versterker lijkt wat mooiere, wat strakkere diepere bassen te geven. En het medium tot hoge volume is gecontroleerder (niveau klagende buren) dan met de Lite. Alsof de PM15 wat meer tegen die taak is opgewassen.

En ik val zeker niet van mijn stoel van het verschil hoor (maar had ik ook niet verwacht). Van het verschil in looks wel . Nu meer 'pride of ownership', en zit nu zelfs te denken om de set niet in een kast te zetten, maar gewoon zichtbaar.


En

Net Liberian Girl (MJ) beluisterd. Het lied met zijn typerende begin met de snelle strakke bassen. Een nummer die ik vaak draai (noem me ouderwets...). Dit keer in de playlist kwam het toevallig voorbij en had echt een 'what the f*ck momentje'.

Zo goed had ik 'm nog niet gehoord. Geen eindeloos van A naar B schakelen tot je verschil hoort, maar gewoon echt 'spontaan' verschil horen vergeleken met mijn oude amp en kabel....


Of het nu in mijn hoofd zit, of dat het verschil er daadwerkelijk is....who knows, dit is mijn perceptie en dat telt. Ik kreeg 1 maand na aankoop van de lite al spijt dat ik niet voor de versterker ging die ik echt wou (de PM15 dus). Maak niet die zelfde fout! Koop meteen wat je echt wil (en redelijkerwijs binnen je budget past).
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213

Willem A

Ik begin het leuk te vinden hier op het forum, ben al avonden aan het lezen.....

Ik doe lang met mijn apparatuur, draai nog steeds met een SR7400, dus ik wil het meteen goed doen. Waarschijnlijk dus een PM15. Is er nog echt hoorbaar verschil tussen een S2 of LE versie? 

Oh... en ik heb helemaal niets met zwart dus zilver/alu kleur is sowieso mijn kleur keuze.
SR7400, DV7100, Sonos Connect, Canton M80

WilliamB

Welkom op het forum.Mooie amp de PM15 notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Actionhost

Citaat van: Willem A op juli 29, 2013, 18:46:04
Ik doe lang met mijn apparatuur, draai nog steeds met een SR7400, dus ik wil het meteen goed doen. Waarschijnlijk dus een PM15. Is er nog echt hoorbaar verschil tussen een S2 of LE versie? 

Verschil zal amper hoorbaar zijn denk ik. De LE is voorzien van verbeterde, speciaal ontworpen componenten zoals bijvoorbeeld hoofdcondensatoren met een totale capaciteit van 40.000µF. Wat op papier natuurlijk  erg leuk is maar in de praktijk niet bijzonder veel zal brengen.

Ik kon 'm toen nieuw kopen voor een lagere prijs dan de huidige prijs voor de 'gewone' versie. Verder vond ik ze in het zwart erg mooi (zou je in het echt moeten zien want is echt heel fraai). Dus de keuze was snel gemaakt. In jouw geval zou ik voor de 'gewone' versie gaan. Zeker als je tweedehands geen probleem vindt zijn ze voor een mooie prijs te vinden. De S1 zou overigens ook voldoen en zijn voor een stuk minder nog te vinden.
PM-15s2 Limited Edition/SA-15s2 Limited Edition/Monitor audio RX6 (wit hoogglans)/Acoustic Signature WOW met 2M Blue/Van den Hul 3T "The Rock"/Van den Hul CS122/ Wireworld Stratus 5

Sonos Connect met Magna Ultimo Modificatie/Synology DS213