Waarom wordt mijn SR7005 zo heet?

Gestart door sprins, juli 22, 2013, 12:09:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

sprins

Beste allemaal,

Het valt me op dat mijn SR7005 onder hele lichte belasting ontzettend heet wordt na korte tijd. Zelfs als ik m gewoon aanzet zonder dat er muziek speelt wordt ie al opvallend warm (niet heet).

Ik heb voor de L en R kanalen ook nog eens een eindversterker aan de pre-out hangen. SL, SR en C hangen wel direct aan de SR7005.

Ik weet dat ik te weinig ruimte boven de versterker heb voor de ventilatie, dus dat zal ik eerdaags oplossen, maar dan nog vind ik de warmteontwikkeling spectaculair.

Wat wordt er zo heet? Het versterker gedeelte niet lijkt me, want dat wordt in stereo mode niet eens gebruikt. Zelfs op volume -50 loopt de temperatuur van de kast op naar in mijn ogen spectaculaire hoogte. Ik vermoed de DSPs en andere computer onderdelen die kennelijk heel hard moeten werken op mijn internet radio stream... Maar misschien is het iets anders?

WilliamB

Blijft hij heet ook al staat hij in stand-by ?
Zo ja, kijk dan even of de extra zone van de SR is ingeschakeld.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Zoldar

over het algemeen zijn het de video boards die heet worden (hdmi). het maakt niet uit of je er gebruik van maakt.

geef hem de ruimte zou ik zeggen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

sprins

Citaat van: WilliamB op juli 22, 2013, 14:09:47
Blijft hij heet ook al staat hij in stand-by ?
Zo ja, kijk dan even of de extra zone van de SR is ingeschakeld.

Nee, dat had ik al gechecked. En als ie uit (stand-by) staat dan koelt ie helemaal af.

Citaat van: Zoldar op juli 22, 2013, 14:40:30
over het algemeen zijn het de video boards die heet worden (hdmi). het maakt niet uit of je er gebruik van maakt.

geef hem de ruimte zou ik zeggen.

Thanks. Ik zal hetgeen erop staat wat hoger zetten op pootjes, kijken of dat scheelt.

Zou het wel goed zijn voor de chips en zo in zo'n apparaat dat dat elke keer als je een zacht muziekje opzet alles zo opwarmt?

Maus

Nee, het is ook niet gemaakt om langer dan een paar jaar mee te gaan. Wegwerpmaatschappij ;) Zoals je nu een 1060 uit de container vist, grote kans dat ie het doet. Probeer dat over 30 jaar maar niet met die stokende receivers..

CBdicX

Daarom heb ik op mijn 7007 3x 12cm koelvinnen achterop de kast liggen.
Die draaien op 6 volt, dus onhoorbaar maar net snel genoeg om de kast werkelijk geheel koel te houden.
Warmte cq hitte is en elektronica "killer", dus ik zeg koelen die handel..........
(ik gebruik Noice Blocker M12 S1, zeer stille vinnen op een rubber frame)
Een bijpassend aluminium frame omheen gemaakt, zittend valt het niet eens op omdat ik dan tegen de voorkant aankijk  :-)

JohnWx

Citaat van: CBdicX op juli 25, 2013, 13:42:30
Daarom heb ik op mijn 7007 3x 12cm koelvinnen achterop de kast liggen.
Die draaien op 6 volt, dus onhoorbaar maar net snel genoeg om de kast werkelijk geheel koel te houden.
Warmte cq hitte is en elektronica "killer", dus ik zeg koelen die handel..........
(ik gebruik Noice Blocker M12 S1, zeer stille vinnen op een rubber frame)
Een bijpassend aluminium frame omheen gemaakt, zittend valt het niet eens op omdat ik dan tegen de voorkant aankijk  :-)

hij is cool  8-) notworthy je kan er ook nog een regelaar bij doen met AB en een lcd scherm met temp etc.  hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Rob46

Dan is de elektronica in mijn Duson denk ik nu gesmolten?  HLP

Zoldar

Nee, geen video board.
De onky 5008 was gisteren ook goed heet, maar datbkwam niet van de eindtrappen af.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Het is al die "andere" elektronica die een moderne receiver zo heet doet aan voelen.
De SR 7007 heeft zelfs bovenop aan de voorkant 2 transparante plastic roosters zitten om niet je vingers te verbranden, het word daar behoorlijk heet.
Maar ook de achterzijde weet zijn mannetje te staan qua warmte, daar zit weer al die HDMI en video rommel.

Wel eerlijk te zeggen dat mijn Yamaha set C4 M4, en dan vooral de C4, flink warm, tegen heet aan word.
En dit met gewoon weerstandjes en elco's uit eind jaren 70.
Deze set doet qua warmte niet onder voor de 7007 !

Het is nu eenmaal niet anders dat wanneer een versterker of receiver een berg RMS watts levert (100 en hoger), dit een behoorlijke hoeveelheid warmte oplevert.
Dus van vinnen voorzien en zo de levensduur aanzienlijk oprekken als het plan is er 10-15 jaar mee te doen.
Ik betwijfel of dat gaat lukken met de huidige innovatie snelheid......  :wink:

thanatos

Is gewoon de opbouw van de versterker. Componenten mogen gewoon 80-85 graden Celsius worden. Zonder dat  er wat aan de hand is.

+-60 graden is pijngrens dus als je je handen er aan brand dan wordt het zaakje echt heet.

Mooie oplossing zoals hierboven gegeven zou je kunnen overwegen en sowieso een vrije opstelling is wel van belang. Maar in principe kan een beetje warmte geen kwaad  :wink:

CBdicX

Als ik dan een T klasse versterker als voorbeeld neem, die leveren veel piek en bescheiden RMS.
Ik heb een "120 watt" T klasse gehad, die krengen blijven KOUD !
Geheel gesloten behuizing, geen ventilatie, niets.........
Die 120 watt is natuurlijk kwats, maar een 120 watt doet toch nog wel 40-50 RMS, maar geheel in koude toestand.
Denk dat de T klasse gewoon het maximale aan stroom omzet in werkbare versterking, dus er gaat nagenoeg niets verloren wat betekend dat er geen warmte afgevoerd hoeft te worden.
En op de koop toe een uiterst laag energie verbruik.
Misschien dat deze klasse de toekomst gaat worden ?

CBdicX

Citaat van: sprins op juli 22, 2013, 12:09:35

Ik heb voor de L en R kanalen ook nog eens een eindversterker aan de pre-out hangen. SL, SR en C hangen wel direct aan de SR7005.


wat voor eindversterker gebruik jij op de pre-outs ?

thanatos

Citaat van: CBdicX op juli 26, 2013, 16:52:12
Als ik dan een T klasse versterker als voorbeeld neem, die leveren veel piek en bescheiden RMS.
Ik heb een "120 watt" T klasse gehad, die krengen blijven KOUD !
Geheel gesloten behuizing, geen ventilatie, niets.........
Die 120 watt is natuurlijk kwats, maar een 120 watt doet toch nog wel 40-50 RMS, maar geheel in koude toestand.
Denk dat de T klasse gewoon het maximale aan stroom omzet in werkbare versterking, dus er gaat nagenoeg niets verloren wat betekend dat er geen warmte afgevoerd hoeft te worden.
En op de koop toe een uiterst laag energie verbruik.
Misschien dat deze klasse de toekomst gaat worden ?

:-D

Zijn inderdaad veel efficiĆ«nter en daarom minder energie die in warmte verloren gaat. Dit soort modules heeft inderdaad voor zijn toepassing een goede toekomst  :wink:

sprins

#14
Citaat van: Maus op juli 24, 2013, 23:02:43
Nee, het is ook niet gemaakt om langer dan een paar jaar mee te gaan. Wegwerpmaatschappij ;)

Dat was ook al in me op gekomen. Al die nieuwerwetse digitale zooi moet wel weer vervangen worden over niet al te lang...

Citaat van: thanatos op juli 26, 2013, 15:42:22+-60 graden is pijngrens dus als je je handen er aan brand dan wordt het zaakje echt heet.

Ik denk dat ik rond die temperatuur zit op de kast (dus veel warmer binnenin?). Ik kan het nog net met de vlakke hand aanraken en zo houden.

Citaat van: CBdicX op juli 26, 2013, 16:58:29
wat voor eindversterker gebruik jij op de pre-outs ?

Ik heb 4x (2 per kanaal gebrugd) MA500 (HAL9000 revisie) blokjes eraan hangen. Dat is zo gekomen wegens de Bose 901 boxen die ik heb aangeschaft. De SR7005 heeft geen mogelijkheid om de actieve Bose equalizer aan te sluiten anders dan tussen pre-out en post-in. Ik ben begonnen met 2 MA500 blokjes wat prima werkte, maar die 901s klinken aanzienlijk beter met meer vermogen (ook, of juist, op laag volume).