Waarom wordt mijn SR7005 zo heet?

Gestart door sprins, juli 22, 2013, 12:09:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

AkTeVox

Het verschil van warmte afgifte tussen mijn SR14 & PM16 is gigantisch. Bij een normaal volume word de PM16 amper warm bij de SR14 daarentegen kan je op de bovenplaat haast een eitje bakken.  :wink:

 

sprins

Het zal dan vrijwel zeker de digitale signaal verwerking uit die apparaten zijn die zo veel warmte produceert. Volgens mij toont dat aan dat er chips in zitten die altijd op volle toeren moeten draaien om hun werk te doen en dus kwa capaciteit krap aan bemeten zijn. Als ze er nou chips met overcapaciteit in zouden zetten dan zou het ook niet zo warm worden. Maar ja, dat kost meer...

Toch gek dat de €100 media spelers nooit zo heet worden bij gebruik en ook alle schijnbaar digitale mogelijkheden hebben.

CBdicX

Citaat van: sprins op juli 27, 2013, 14:12:05
Het zal dan vrijwel zeker de digitale signaal verwerking uit die apparaten zijn die zo veel warmte produceert. Volgens mij toont dat aan dat er chips in zitten die altijd op volle toeren moeten draaien om hun werk te doen en dus kwa capaciteit krap aan bemeten zijn. Als ze er nou chips met overcapaciteit in zouden zetten dan zou het ook niet zo warm worden. Maar ja, dat kost meer...

Toch gek dat de €100 media spelers nooit zo heet worden bij gebruik en ook alle schijnbaar digitale mogelijkheden hebben.

Niet helemaal waar want mijn Yamaha C4 uit 1979 word ook behoorlijk heet, en daar is geen CPU te vinden, en dit is alleen een voorversterker.
De eindversterker M4 blijft daar in tegen slechts hand warm, terwijl die de spierballen levert.
Dus ik begrijp dan niet wat nu precies de warmte produceert........

Marvin

Mijn 9200 wordt ook totaal niet heet, zelfs met dit weer niet.

thanatos

Citaat van: CBdicX op juli 27, 2013, 14:28:32
Dus ik begrijp dan niet wat nu precies de warmte produceert........

De eindtrapjes...

Afhankelijk van de schakeling / instelling en gebruikte koellichamen.

sprins

Citaat van: thanatos op juli 27, 2013, 15:58:37
De eindtrapjes...

Afhankelijk van de schakeling / instelling en gebruikte koellichamen.

Ook al produceren ze geen muziek (geen belasting dus) omdat de LR kanalen door de eindversterker gaan (en het volume ook nog eens op -50 staat)?

Dat is een weel heel domme schakeling dan.

thanatos

Een klasse A/B schakeling is +- 50% effectief.. Klasse D is wel heel efficiënt.

Wees blij dat het geen klasse A is.. dat staat continu volgas te kachelen...  :-D

CBdicX

En daarom denk ik dat T klasse de toekomst gaat worden..........

SB_Marantz

Citaat van: sprins op juli 27, 2013, 16:16:07
Ook al produceren ze geen muziek (geen belasting dus) omdat de LR kanalen door de eindversterker gaan (en het volume ook nog eens op -50 staat)?

Dat is een weel heel domme schakeling dan.


Al lezende blijkt dat je het niet begrijpt:

De ruststoom die door de powertorren vloeit is continu.
Ook wanneer er geen signaal aangeboden wordt en dat er dus niet versterkt hoeft te worden.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

sprins

Citaat van: SB_Marantz op juli 27, 2013, 17:03:11

Al lezende blijkt dat je het niet begrijpt:

De ruststoom die door de powertorren vloeit is continu.
Ook wanneer er geen signaal aangeboden wordt en dat er dus niet versterkt hoeft te worden.

Ik begrijp dat wel, alleen snap ik het niet. Dat is toch dom? Een normale versterker wordt pas warmer evenredig aan het gebruik.

Het klinkt mij hetzelfde in de oren als een autofabrikant die het hoge verbruik bij stilstand in neutraal verklaart met "de motoren van onze auto's draaien ook 6000rpm bij stilstand"

Of begrijp ik het echt niet?

sprins

#25
Trouwens, het is niet de ruststroom volgens mij. Als ie aan staat maar er speelt geen muziek dan wordt ie lekker warm, net als mijn MA500 blokjes. Als er muziek speelt (internet radio) op -50 dan wordt de SR7005 bloedheet (ongeacht volume) en de MA500 blokjes worden warmer met meer volume.

Dan is het toch iets anders dat warm wordt zou ik zeggen. Of snap ik het echt helemaal niet?

SB_Marantz

Er zijn meerdere componenten die warm/ heet (kunnen) worden en de een warmer dan de ander.
Trafo/koelichamen van de drivertorren en de torren zelf etc.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Ik blijf het ook een vreemd fenomeen vinden dat bij mij de voorversterker heter word dan de eindversterker die de spierballen moet leveren.
Maar goed, koellichamen, torren, weerstanden, elco's, ik zeg hoe dan ook, zet er vinnen op zeker met dit soort extreme buiten temperaturen.
Maar ook voor de winter als de kachel lekker staat te snorren, ik denk dat welke receiver of versterker dan ook zich met koeler lekker voelt dan met warmer.......

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op juli 27, 2013, 17:38:59
Er zijn meerdere componenten die warm/ heet (kunnen) worden en de een warmer dan de ander.
Trafo/koelichamen van de drivertorren en de torren zelf etc.

ik pak vast de popcorn Wilfred   :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject