Bas buiten de bubbel

Gestart door koloro, juli 16, 2013, 22:24:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

koloro

Hoi, ik las vanmiddag een topic van iemand over het feit dat zijn basgeluid buiten de bubbel meer/beter is als erin.

Ik heb dit ook gemerkt en wilde me aansluiten bij zijn topic, alleen.......ik kan ,m niet meer vinden redface.

Mijn Bas is buiten de cirkel van mijn ht ook beter hoorbaar dan erin, oorzaak??? :roll:

Gr. Koloro

Marvin

Verkeerde interactie met de ruimte, als het alleen de subwoofer betreft zul je daar een andere plek voor moeten zoeken. Als het ook met de rest van de luidsprekers is zul je daar waarschijnlijk mee moeten leven.
Want die hebben dan ook een andere plek nodig.

koloro

Dank je wel, ik ga ermee experimenteren en kijken wat de uitkomsten zijn.

gr. Koloro

Stadium III

Idd ga maar eens schuiven met de subwoofer
Wat gebruik je voor versterking en eventueel ruimte correctie ?

Verder zul je toch altijd wel blijven houden dat buiten de ruimte's de bassen altijd meer zullen zijn als erin
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

koloro

Citaat van: Stadium III op juli 17, 2013, 11:22:19
Wat gebruik je voor versterking en eventueel ruimte correctie ?

Sorry, ik begrijp de vraag niet goed  redface
Versterking??
Als een vloerkleed een correctie is, dan heb ik die inderdaag voor de boxen liggen. Verder geen specifieke inrichting, niet anders dan een gewone woonkamer.


Marvin

Hij bedoelt Audessy of iets degelijks.

koloro

Dank je wel.

Ik regel mijn SR6007 inderdaad in met Audessey :yes:, zit ondertussen ook het topic over de subwoofer te lezen (vanaf 2010).
Mijn afstelling van de sub is nog steeds (heb ik al eens eerder aangekaart in dit forum) bedenkelijk, Audessey zet 'm op de laagst mogelijke stand -12db en 2x de werkelijke afstand tot aan de luisterpositie.
Mijn KEF C4 staat op fase 0, hoogste stand cross en half volume.

Omdat ik nog vrij onervaren op dit gebied ben, zit ik nog steeds te puzzelen, maar er komen meestal alleen nog maar meer vragen bij.
Gelukkig hebben we dit forum :wink:

Exxar

Regel het volume op de sub zelf eens wat lager en laat audyssey nog eens meten.

koloro

Citaat van: Exxar op juli 18, 2013, 11:07:42
Regel het volume op de sub zelf eens wat lager en laat audyssey nog eens meten.

Dank je, heb ik net ook al gelezen in de "handleidingen" in dit forum.
Klinkt logisch en ga ik zeker uitproberen dit weekend :yes:

koloro

Ik heb het subvolume op 1/4 gezet, Audessey laten draaien en er komt inderdaad een heel ander resultaat uit. :yes:

Fronts en surrounds komen op Large te staan, de sub doet het ipv -12db nu met +3,5db. Uiteraard stel ik de speakers in op Small.
Ik moet eerlijk zeggen dat de bas wat subtieler is, maar nog niet helemaal "in de bubbel".

Mijn center blijf ik "schel" vinden klinken, dat veranderd niet na iedere Audessey afstelling. :no:

AndreC

#10
Citaat van: koloro op juli 22, 2013, 10:07:06
Ik heb het subvolume op 1/4 gezet, Audessey laten draaien en er komt inderdaad een heel ander resultaat uit. :yes:

Fronts en surrounds komen op Large te staan, de sub doet het ipv -12db nu met +3,5db. Uiteraard stel ik de speakers in op Small.
Ik moet eerlijk zeggen dat de bas wat subtieler is, maar nog niet helemaal "in de bubbel".

Mijn center blijf ik "schel" vinden klinken, dat veranderd niet na iedere Audessey afstelling. :no:

+3,5 is al beter dan -12, dus dat is al goed ingesteld, dat de bubbel zoals jullie die noemen buiten de cirkel valt heeft daar niks mee te maken.
Zul je toch moeten schuiven met de sub om dit op te lossen.
Dat jij de center te schel vindt klinken, en zovele is dus mijn bevestiging dat je beter zonder kan.
Ik mis hem hier totaal niet, als ik tv kijk dan kan ik echt niet aangeven waar het geluid vandaan komt, als ik niet beter zou weten zou ik zeggen wat een prachtig geluid komt er uit de tv hahahah, zo centraal.

Als ik jou was zou ik eens audyssey draaien zonder de center, en dan luisteren of het je bevalt. :wink:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Zoldar

mee eens. ik draai al jaren zonder center. gaat prima. je front speakers kleuren over het algemeen minder dan zo halve vloertsaander op zijn kant.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

koloro

Dat wordt inderdaad schuiven met sub, eerst een "interieur strategie" ontwerpen welk acceptabel kan zijn voor de wederhelft.

De Center kan ik wel mee spelen, het dialoogniveau kan aangepast worden; de fronts doen sowieso al mee met de spraak, als ondersteuning. Ik wil toch wel graag de Center houden.

Stadium III

Post je gegevens eens hier naar een meting met audyssey
Dan wel op 6 punten gemeten en zonder eigen aanpassingen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

koloro

Citaat van: Stadium III op juli 23, 2013, 16:23:34
Post je gegevens eens hier naar een meting met audyssey
Dan wel op 6 punten gemeten en zonder eigen aanpassingen

Sorry, zie je vraag pas op dit moment. Ik zal kijken of ik vanavond de instellingen kan noteren na een herstel, ik heb nl al enkele aanpasssingen gedaan. (oa. spekers van groot naar klein, crossovers verhoogd/verlaagd....)

Ik doe normaal gesproken op 8 punten meten, maar dat zal wel OK zijn neem ik aan.

mvrgr.