Bas buiten de bubbel

Gestart door koloro, juli 16, 2013, 22:24:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Stadium III

8 punten is ook geen enkel probleem
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Over "bass pockets" (bubbel) gesproken, ik heb van ellende maar mijn subs (2) de deur uit gegooid !
Hoe vaak ik ook Audyssey deed (SR 7007), van plek veranderde voor de subs en sub, het blijft een ellende met die bubbels.
En dit terwijl ik absoluut geen last van bubbels heb als ik het zonder sub of subs doe !

Op de plek waar ik zit ervaar ik een sub bas van 50% tov als ik ga staan of naar de achter muur loop.
Ik ben de hele L vormige kamer in de ronde geweest met de subs maar nergens een plek kunnen vinden waar ik op de luisterplek een goede bas krijg.
Zelfs de druk (SPL) is nagenoeg de helft op de luister plek tov bepaalde hoeken of plekken in de kamer.
Om op die plekken een sub neer te zetten is in de praktijk niet mogelijk of lastig.

Wat ik nu dus gedaan heb is de fronts (4x Magnat Neos Towers via speaker A+B) op groot en de vullingen trillen uit mijn mond met films, en ik heb bas SPL op de luisterplek !
Ook voor muziek en tv ervaar ik een prettigere bas dan met een sub.
Het zal wel aan de vorm en demping van de kamer liggen, maar ik heb de afgelopen jaren een karavaan aan subs gehad, alles geprobeerd van zelf bouw tot pittig prijzige fabrieks subwoofer, B&W - Elac - Tannoy - REL en meer van serieuze subs, maar niets gaf wat ik wilde en dat is gewoon een stevige bas op de luisterplek.

Ik denk dat er omstandigheden zijn dat iemand beter voor 2 flinke fronts kan kiezen en die de bas laat afhandelen, dan zich te richten op een sub of meerdere subs.

Marvin

Heb dit probleem zelf eigenlijk nooit gehad, ongeacht hoe het was aangesloten.

Maar nu ik links voor en rechtsvoor dezelfde 15" sub onder m'n 15" fronts heb staan en het LFE kanaal uit staat is het wel een overdonderend laag geworden.
Daarbij dan de center en surrounds een eigen sub, ja het buldert aardig.
Maar dat deed het eigenlijk in elke setting wel.

koloro

@CBdicx
Ik ben "blij" met je verhaal, ben ik toch niet de enige die hier mee zit te klooien.
Mijn huidige fronts, KEF IQ70, zijn zodanig mild dat er wel een sub, KEF C4, bij moet wil je wat Bas hebben, vooral bij films.

Ook mijn knieën zijn rood van het rondkruipen en voortduwen van de sub door de hele kamer :wink: Maar de Bas is en blijft tekort schieten op de luisterplek, een stap naar achteren en staand is het veel beter, net als op andere plekken in de buurt.

Ik had ooit een dolbysetje van Kenwood met een passieve Bas, geweldig geluid qua bas op de luisterplek.

CBdicX

Citaat van: koloro op juli 25, 2013, 09:44:16
@CBdicx
Ik ben "blij" met je verhaal, ben ik toch niet de enige die hier mee zit te klooien.
Mijn huidige fronts, KEF IQ70, zijn zodanig mild dat er wel een sub, KEF C4, bij moet wil je wat Bas hebben, vooral bij films.

Ook mijn knieën zijn rood van het rondkruipen en voortduwen van de sub door de hele kamer :wink: Maar de Bas is en blijft tekort schieten op de luisterplek, een stap naar achteren en staand is het veel beter, net als op andere plekken in de buurt.

Ik had ooit een dolbysetje van Kenwood met een passieve Bas, geweldig geluid qua bas op de luisterplek.

Het is voor mij een gevecht van toch al een aantal jaren geweest waarbij ik nu de handdoek in de ring gooi.
Vaak krijg je reacties van dat je Audyssey opnieuw en nauwkeuriger moet doen , en het bekende rond kruipen, maar de praktijk is gewoon dat dit vaak niet werkt.
Dit resulteert bij nagenoeg al mijn vrienden en kennissen in een irritante boemirige bas gewoon omdat de subs te hard gezet moeten worden om op de luisterplek een beetje SPL te krijgen van de sub.
In een lab zal het allemaal wel kloppen maar helaas zitten wij in een huiskamer met al zijn reflecties en demping die zeker sub bas nadelig beïnvloeden.
En alle goede dingen daar gelaten, Audyssey maakt het wat betreft bass pockets allemaal niet veel beter.

Dus en blijven 2 opties over, nemen zoals het is of over gaan op fronts die gewoon een goede bas van zichzelf hebben, en dat hoeft niet veel te kosten en die hoeven ook niet overdreven groot te zijn.
En het gekke is dat fronts altijd een goed bas op de luisterplek geven, tenminste, bij mij.
Dus subwoofers doen duidelijk iets met het geluidbeeld wat niet goed gaat in mijn huiskamer.
Ook de receiver maakt niet uit, dit probleem heb ik al jaren waarbij ik Yamaha (eigen EQ systeem) Onkyo en Marantz heb gebruikt, maar allemaal een eindresultaat met in mij kamer zeker 3  zeer overheersende bass pockets, maar niet op de luister plek, helaas.....

Zoldar

heb je zelf wel eens een meting gedaan van je luisterplek met alleen de sub aan? dan weet je in ieder geval waar (welke freq) het probleem zit. Daarna kan je handmatig proberen de zaak te EQ.

Als je weet dat de suck out bij bijv 40hz zit kun je daar op corrigeren. Je kunt met handmatig corrigeren soms verassende resultataten halen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

CBdicX

Citaat van: Zoldar op juli 25, 2013, 11:07:20
heb je zelf wel eens een meting gedaan van je luisterplek met alleen de sub aan? dan weet je in ieder geval waar (welke freq) het probleem zit. Daarna kan je handmatig proberen de zaak te EQ.

Als je weet dat de suck out bij bijv 40hz zit kun je daar op corrigeren. Je kunt met handmatig corrigeren soms verassende resultataten halen.
Daar heb ik helaas de apparatuur niet voor, het enige wat ik heb is een SPL meter.
Maar ik lig er niet echt wakker van, ik vind het alleen een typische fenomeen die niet tevoorschijn komt zonder de sub(s).
Ik zit nu lekker naar mijn 4 Magnat Neos Towers (speaker A+B) te luisteren met alleen nog een Magnat Neos Center.
Zonder de center vind ik toch onprettig, zeker in films waar met een center lekker duidelijk de dialogen vandaan komen  :lol: