vintag versterker geschikt voor 24/7 ?

Gestart door CBdicX, juli 09, 2013, 18:55:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 12 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Is een vintage versterker geschikt om in mijn geval 8-10 uur per dag te spelen en dat voor 365 dagen per jaar ?
Zou dan een voormalige "top" versterker het beter aan kunnen dan een toen der tijd low budget versterker ?
Gaat mij niet specifiek om Marantz maar gewoon algemeen vintage versterkers.......

Thx

AndreC

Citaat van: CBdicX op juli 09, 2013, 18:55:40
Is een vintage versterker geschikt om in mijn geval 8-10 uur per dag te spelen en dat voor 365 dagen per jaar ?
Zou dan een voormalige "top" versterker het beter aan kunnen dan een toen der tijd low budget versterker ?
Gaat mij niet specifiek om Marantz maar gewoon algemeen vintage versterkers.......

Thx

Hier speelt de vintage ook van s'morgens tot s'avonds.
Tenminste als vrouwtje werken is.  :wink:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Maus

Hier ook :) Zeker als het een goede onderhoudsbeurt heeft gehad, gaat het weer jaaaaren mee.

AndreC

Citaat van: Maus op juli 10, 2013, 01:23:19
Hier ook :) Zeker als het een goede onderhoudsbeurt heeft gehad, gaat het weer jaaaaren mee.
Je hebt er ook bij die hebben 35 jaar ergens op zolder gelegen, die zijn nog zo goed als nieuw. :wink:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

ok, bedankt voor de reacties, vintage maakt dus op zich niets uit.
Ik denk dat je ook een beetje mazzel moet hebben.......
Ik heb trouwens de keus tussen een voor en eind versterker set, of alleen een eind versterker om mijn 2 passieve subs aan te sturen.
Die 2 subs worden nu door een standaard JVC receiver bedient (2x 55 watt) wat op zich prima gaat maar die wil ik vervangen hebben.
Signaal komt van de 2 sub pre-outs van een Marantz SR 7007, die regelt uiteraard ook het sub volume en x-over.
Zou alleen een eind versterker voldoende zijn (Luxman M-363 2x 150 watt RMS) of is een voor-eind set (Yamaha C4-M4) te prefereren ?
En dit zijn de keuzes, geen Marantz in dit geval.

AndreC

Citaat van: CBdicX op juli 10, 2013, 06:04:12
ok, bedankt voor de reacties, vintage maakt dus op zich niets uit.
Ik denk dat je ook een beetje mazzel moet hebben.......
Ik heb trouwens de keus tussen een voor en eind versterker set, of alleen een eind versterker om mijn 2 passieve subs aan te sturen.
Die 2 subs worden nu door een standaard JVC receiver bedient (2x 55 watt) wat op zich prima gaat maar die wil ik vervangen hebben.
Signaal komt van de 2 sub pre-outs van een Marantz SR 7007, die regelt uiteraard ook het sub volume en x-over.
Zou alleen een eind versterker voldoende zijn (Luxman M-363 2x 150 watt RMS) of is een voor-eind set (Yamaha C4-M4) te prefereren ?
En dit zijn de keuzes, geen Marantz in dit geval.

Heb zelf ook de 7007, maar wat denk je te bereiken om er nog een versterker aan te hangen.
Op de 7007 kun je ook gewoon 2 subs op aansluiten.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

#6
Citaat van: AndreC op juli 10, 2013, 11:47:04
Heb zelf ook de 7007, maar wat denk je te bereiken om er nog een versterker aan te hangen.
Op de 7007 kun je ook gewoon 2 subs op aansluiten.
Het zijn passieve subs..........
En na wat heen en weer praten ga ik voor de Yamaha set aangezien de voorversterker ook wat mogelijkheden heeft om de bas aan te passen met filters en Hz instelling.

AndreC

Citaat van: CBdicX op juli 10, 2013, 11:50:31
Het zijn passieve subs..........

Ook dat kan, als ik goed geïnformeerd ben kun je die aansluiten op de back surround.
Sla me niet als dit niet klopt, maar meen dat ergens gelezen te hebben.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

#8
Citaat van: AndreC op juli 10, 2013, 11:52:06
Ook dat kan, als ik goed geïnformeerd ben kun je die aansluiten op de back surround.
Sla me niet als dit niet klopt, maar meen dat ergens gelezen te hebben.
Dat word dan geen LFE maar "gewoon" bass.
Ik speel trouwens met speaker A+B (op B staat een set extra tweeters) dus surround back komt dan sowieso te vervallen.
Zie het met de Yam set maar als 2 actieve subs  :lol:
Nu heb ik zelf mijn woofers, kast en sub versterker kunnen kiezen  :yes:

AndreC

Citaat van: CBdicX op juli 10, 2013, 11:53:52
Dat word dan geen LFE maar "gewoon" bass.
Ik speel trouwens met speaker A+B (op B staat een set extra tweeters) dus surround back komt dan sowieso te vervallen.
Zie het met de Yam set maar als 2 actieve subs  :lol:
Nu heb ik zelf mijn woofers, kast en sub versterker kunnen kiezen  :yes:

Dat zou ik dan wel eens willen horen.
Heb zelf hier al met 1 actieve sub met het kijken van een film het gevoel van mein god.  :wink:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op juli 09, 2013, 18:55:40
Is een vintage versterker geschikt om in mijn geval 8-10 uur per dag te spelen en dat voor 365 dagen per jaar ?
Zou dan een voormalige "top" versterker het beter aan kunnen dan een toen der tijd low budget versterker ?
Gaat mij niet specifiek om Marantz maar gewoon algemeen vintage versterkers.......

Thx
Ja hoor geen probleem.Zou de versterker wel eerst een service beurt  geven en alle elco's vervangen.
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

CBdicX

Citaat van: AndreC op juli 10, 2013, 12:23:06
Dat zou ik dan wel eens willen horen.
Heb zelf hier al met 1 actieve sub met het kijken van een film het gevoel van mein god.  :wink:
Ik ben van mening dat het niet zit in hoeveel subs er gebruikt worden.
1 goede sub kan meer doen dan 2 of 3 slechte subs.
Denk dat de combinatie het gevoel en geluid maakt, ik heb in het verleden een simpele subwoofer kist gehad met een Pioneer 12 inch "auto" woofer TS-W3001D4, een Yamaha stereo versterker, en dit gaf voor mij de mooiste sub bas die ik tot nu toe heb gehad.
En er zijn er een paar bij mij door de kamer gegaan de afgelopen jaren:

B&W PV1
Elac Sub303
Elac Sub2040
REL T7
REL T3 (2x)
TMA Twister 4000
TMA Twister 6000
Infinity SUB15
Pioneer TS WX303
Yamaha YST 315
Yamaha YST 325
The Ball

Dus ach, aan sub ervaring geen gebrek dus ik weet ongeveer wel wat ik lekker vind klinken.
Nu heb ik 2x 47 liter gesloten sub kist staan, met een gedempte binnenkant en voorzien van 2 Sinus Live SL-W330 free air woofers, maar gewoon op de klassieke manier in de kast gezet, dus met de conus naar voren.
Een heerlijke strakke bas die ik niet aan het vervormen krijg ondanks mij speciale woofer test files  :-D
Nu dan nog aangestuurd met een standaard JVC surround versterker, 2 x 55 watt, en dit weekend met de Yamaha C4 - M4 2x 135 watt voor en eind versterker.
Ik ben benieuwd hoe laag ik kan komen met deze combi op normaal luister nivo, voor mij de SR 7007 op volume stand 40-45 voor films met Dynamic EQ (maar niet altijd), 30-35 voor muziek en TV zonder Dynamic EQ.

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op juli 10, 2013, 12:44:36
Ja hoor geen probleem.Zou de versterker wel eerst een service beurt  geven en alle elco's vervangen.
Word geheel nagekeken en doorgemeten door Tripple M Audioshop, niet de eerste de beste op audio gebied.
Ik laat sowieso niets vervangen wat niet stuk is.
Ik krijg 3 maanden garantie, dus dan staat de set 700-720 uur te stampen, twijfelachtige elco's laten dan wel het leven........  :wink: