Woofer vervangen

Gestart door CBdicX, juni 25, 2013, 12:06:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Hallo, ik 2 kisten staan van Magnat, de BS30.
Die doen op zich goed hun werk in zowel muziek, tv als film.
Heb in het verleden actieve sub woofers gehad die 10-15 x zoveel kosten als deze low budget kisten maar ik kan gevoelsmatig niet echt verschil waarnemen. (alles speelt bij mij sowieso op redelijk laag volume)
De 2 kisten worden aangestuurd dmv een JVC stereo versterker die het signaal van de 2 sub pre-outs krijgt via de SR7007 die dan ook meteen de handel filtert naar 80 Hz dacht ik, via Audyssey.
Op de versterker staat alles neutraal en het klinkt prima, weinig last van "bass pockets", op beide luister plaatsen klinkt de bas nagenoeg het zelfde.
De 2 Magnat kisten staan achter de 2 front zuilen, Magnat Neos Towers.

Maar nu de vraag:
Er zitten dus nu 2 goedkope Magnat woofers in de kisten (zo standaard gekocht reeds aanwezig in de kisten) die ik gewoon niet mooi vind.
Ze wijken behoorlijk af van de front zuilen qua vormgeving, dus ik wil de 2x 30cm woofers vervangen.
Als ik nu bij verschillende leveranciers kijk zie ik wonderlijke prijs verschillen voor losse 12 inch woofers.
Van zeg maar 40-50 euro tot 200-300 euro......
Zelfs met woofers die qua gevoeligheid, wattage ect dicht bij elkaar zitten zijn er enorme prijs verschillen.
Waar zit dat in ?
Ben ik bekocht als ik 50 euro per woofer uitgeef, moet het zo duur en zo ja waarom ?

Mijn toepassing is lichte muziek, tv, en af en toe een film op normaal luister nivo.

Thx....


CBdicX

Niemand die iets weet of kan uitleggen hoe dit nu zit met goedkope en dure woofers ?

renes59

Het zal in de materiaal keuze zitten denk ik. Metalen of plastic chassis, conus materiaal, magneet, enz.
Misschien op een zelfbouw forum meer kennis over dit onderwerp.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

CBdicX

Bedankt voor de reactie.
Gezien mijn gebruik op relatief laag volume nivo denk ik dat een normale speaker de voorkeur geniet boven een exoot met kevlar en joekels van magneten, en dito prijs.....

i2Paq

Denk aan het aanpassen van je filters mocht je er andere woofers in zetten.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

CBdicX

Citaat van: i2Paq op juni 26, 2013, 19:18:30
Denk aan het aanpassen van je filters mocht je er andere woofers in zetten.
Filters ?
ze worden toch "gefilterd" door de sr7007 ?
De kisten zijn Magnat (maar dat maakt niet uit) BS30, dus gewoon een standaard gesloten kist van 42 liter, zonder filters.
Ik zal dus wel Audyssey opnieuw moeten doen met de nieuwe woofers.
Ik blijf toch nog steeds in twijfel of ik zal gaan voor een goedkope woofer die qua uiterlijk aansluit of een duurdere die op papier "beter" is.
Ik zal ook meteen de kast voorzien van Fiberfil / Wattine, nu is de kast leeg........

RP

Ik weet niet in welk gedeelte van het land je woont maar in Oss: Speakerland, in Haarlem: Speaker & co om er maar een paar winkels te noemen die doen in zelfbouwspeakers.
Ik zou me daar als ik jouw was eens lekker advies laten geven; ik denk dat ze jouw daar wel een eindje op weg kunnen helpen.
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

CBdicX

Bedankt voor het advies, maar dat word dan net zo iets als vragen aan de slager of zijn worst lekker is  :wink:
Tuurlijk zal een verkoper altijd beweren dat een speaker van 200 euro beter is dan een van 50 euro.
Vandaar dat ik mijn vraag hier stelde om zo'n neutraal mogelijk advies te krijgen, en niet een advies gedreven door omzet of verkoop cijfers.

Marvin

Daarmee doe je deze zelfbouw winkels toch te kort.

CBdicX

Begrepen, een keer bellen zal geen kwaad kunnen lijkt mij.
Thx...