SR7007 Audyssey MultEQ XT (PRO)

Gestart door CBdicX, juni 11, 2013, 18:04:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Dit word er vermeld op de Marantz site voor de 7007:  Audyssey MultEQ XT (PRO)
Wat word er bedoeld met PRO en waarom op dit "vlaggenschip" niet de XT 32 en wel de toch al verouderde XT ?

AndreC

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2013, 18:04:09
Dit word er vermeld op de Marantz site voor de 7007:  Audyssey MultEQ XT (PRO)
Wat word er bedoeld met PRO en waarom op dit "vlaggenschip" niet de XT 32 en wel de toch al verouderde XT ?

Dat noemen ze marketing, op de SR7008 zit het er wel op.
Op die manier blijven mensen producten kopen ongeacht of ze het nieuwe type al hebben, komt er een nieuwe met weer wat nieuws en dan willen ze die weer.

http://www.audyssey.eu/EQ/download/Marantz-AudysseyPro_v1.pdf
Hier kun je lezen wat het verschil is tussen xt, xt32 en xt-pro.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

Vermoeden had ik al.........  :wink:
Ik hou dat geld voor de Pro maar in mijn zak, mijn surround opstelling is toch "crap", ik heb alle 7.2 speakers aan de voorkant en niet opzij of achter........
Klinkt toch lekker met BD, denk dat ik een hoop hoor via de muren want ik zit er gevoelsmatig midden in.

AndreC

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2013, 18:45:39
Vermoeden had ik al.........  :wink:
Ik hou dat geld voor de Pro maar in mijn zak, mijn surround opstelling is toch "crap", ik heb alle 7.2 speakers aan de voorkant en niet opzij of achter........
Klinkt toch lekker met BD, denk dat ik een hoop hoor via de muren want ik zit er gevoelsmatig midden in.

Zolang jij tevreden bent dan ben je klaar, daar gaat het om, je eigen beleving.  :yes:
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

CBdicX

Citaat van: AndreC op juni 11, 2013, 18:50:51
Zolang jij tevreden bent dan ben je klaar, daar gaat het om, je eigen beleving.  :yes:

He, das apart, dat zegt mijn vrouw ook altijd  :-D

Perfect_audio

Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Perfect_audio

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2013, 18:45:39
Vermoeden had ik al.........  :wink:
Ik hou dat geld voor de Pro maar in mijn zak, mijn surround opstelling is toch "crap", ik heb alle 7.2 speakers aan de voorkant en niet opzij of achter........
Klinkt toch lekker met BD, denk dat ik een hoop hoor via de muren want ik zit er gevoelsmatig midden in.

Hmmm, voor goed surround sound moet je wel de luidsprekers op de goede plek zetten. Zeker met bronnen die een goed gecodeerd signaal bevatten (zoals BD). 5.x en 7.x vragen om een specifieke opstelling.
Voor diegenen die in de buurt van Best wonen: ik heb deze week de surroundsound luisterruimte in de winkel van Bestekeus.nl in Best met Auddyssey Pro ingeregeld. Ze spelen daar met een Marantz AV8801.
Een mooie kans om eens vrijblijvend te luisteren hoe dat klinkt, met en zonder A-pro.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

CBdicX

Citaat van: Perfect_audio op juni 15, 2013, 10:01:28
Hmmm, voor goed surround sound moet je wel de luidsprekers op de goede plek zetten. Zeker met bronnen die een goed gecodeerd signaal bevatten (zoals BD). 5.x en 7.x vragen om een specifieke opstelling.
Voor diegenen die in de buurt van Best wonen: ik heb deze week de surroundsound luisterruimte in de winkel van Bestekeus.nl in Best met Auddyssey Pro ingeregeld. Ze spelen daar met een Marantz AV8801.
Een mooie kans om eens vrijblijvend te luisteren hoe dat klinkt, met en zonder A-pro.

ron

Uiteraard heb je volkomen gelijk en dient de opstelling ook 100% in orde te zijn.

Maar het is net als met de "perfecte" plek voor een subwoofer, die is ook altijd voor de deur van de kamer dus het is het over de sub heen stappen of toch maar een andere en dan mindere plek kiezen  :wink:
Lab opstellingen zijn nu eenmaal in de praktijk nagenoeg nooit haalbaar vandaar dat ik afregel systemen met een korreltje zout neem omdat in de praktijk de ideale opstelling niet haalbaar is.
(en dan bedoel ik opstellingen die vele malen beter zijn dan die van mij)
Ik beland toch altijd weer in afregeling via de handmatige EQ (ja ik weet het, mijn oren zijn verpest in het Disco tijdperk dus ik hou van vervorming) en Multi Channel Stereo.
Niet voor films maar wel voor TV en muziek.
Ach, en de gebruiker heeft altijd gelijk, het zijn tenslotte zijn oren  :-)

Wat ik wel zeer prettige van Audyssey vind is dat de X-overs en afstanden worden ingeregeld.
Wel vind ik dat de volume niveaus niet prettig zijn, center te zacht, surrounds te hard ect.
En dat met wel een correcte surround opstelling die ik hiervoor had, maar toen stonden de surround speakers irritant in de weg, ik hol namelijk vaak naakt door de kamer en stote die regelmatig omver........  :-D

Perfect_audio

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2013, 11:00:05
Uiteraard heb je volkomen gelijk en dient de opstelling ook 100% in orde te zijn.

Nou ja 95% is ook al goed.

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2013, 11:00:05
Wat ik wel zeer prettige van Audyssey vind is dat de X-overs en afstanden worden ingeregeld.
Wel vind ik dat de volume niveaus niet prettig zijn, center te zacht, surrounds te hard ect.

Dan heb je echt niet goed gemeten. En dat komt helaas te vaak voor.
Recent nog correspondentie met iemand die er zo als jij over dacht. Na emails en telefoon is hij toch op de juiste manier aan de slag gegaan en dit was het resultaat:

Hallo Ron,

Ik vind het niet leuk om te zeggen maar je hebt gelijk;-)
Ingesteld met een statief en idd het speelt subliem. Ik ga nu eerst hier goed naar luisteren en de foutjes zoeken. Wanneer ik daarmee klaar ben, meld ik me voor een pro meting.

Super bedankt!
E.


Het is de moeite waard om je te verdiepen in een juist audysseymeting.

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2013, 11:00:05.... maar toen stonden de surround speakers irritant in de weg, ik hol namelijk vaak naakt door de kamer en stote die regelmatig omver........  :-D

Auw! Stands hebben inderdaad een kl*tenhoogte. Dat betekent dat de surrounds niet hingen. Ze moeten boven je hoofd (als je zit) geplaatst zijn.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

Spikes25


@CBdicX,
Bij mij precies het zelfde euvel, surround speakers veel te hard, center speaker nauwelijks hoorbaar.
Ik heb een DVD van Roy Orbison (Roy Orbison and Friends: A Black and White Night) Op mijn oude Harman Kardon AVR 5550 klonk (DTS) deze echt geweldig. Op de SR7007 verdwijnt Roy in het achtergrond koortje, nauwelijks hoorbaar.

Ik heb bovenstaande vraag gesteld aan Marantz Nederland, en in de winkel waar ik de SR7007 heb gekocht..... beide kunnen mij geen antwoord geven. Opsturen is de enige optie......

Even heb ik getwijfeld aan de handleiding Pag. 87 bij een 5.1 opstelling ( ik heb een 5.0) worden de achterspeakers aangesloten op SL + SR op het voorbeeld staan de speakers naast je opgesteld...terwijl je zou denken dat je de achter speakers moet aansluiten op SBL + SBR.

Mocht ik meer te weten komen, ik laat van me horen, ik luister ook graag na andere oplossingen.
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

AndreC

Citaat van: Spikes25 op juni 16, 2013, 15:43:24
@CBdicX,
Bij mij precies het zelfde euvel, surround speakers veel te hard, center speaker nauwelijks hoorbaar.
Ik heb een DVD van Roy Orbison (Roy Orbison and Friends: A Black and White Night) Op mijn oude Harman Kardon AVR 5550 klonk (DTS) deze echt geweldig. Op de SR7007 verdwijnt Roy in het achtergrond koortje, nauwelijks hoorbaar.

Ik heb bovenstaande vraag gesteld aan Marantz Nederland, en in de winkel waar ik de SR7007 heb gekocht..... beide kunnen mij geen antwoord geven. Opsturen is de enige optie......

Even heb ik getwijfeld aan de handleiding Pag. 87 bij een 5.1 opstelling ( ik heb een 5.0) worden de achterspeakers aangesloten op SL + SR op het voorbeeld staan de speakers naast je opgesteld...terwijl je zou denken dat je de achter speakers moet aansluiten op SBL + SBR.

Mocht ik meer te weten komen, ik laat van me horen, ik luister ook graag na andere oplossingen.

Vrees dat dit aan het inmeten ligt, ik heb in het begin ook problemen gehad.
Nadat ik met Ron gebeld had en goed geluisterd heb is probleem weg.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

Marvin

#11
Als je er dan toch geen ruimte voor het om het allemaal een beetje degelijk neer te zetten, dan zou ik alle luidsprekers verkopen en er een rete goed stereo paar voor terug kopen, eventueel nog steeds aangevuld met een subwoofer.

Spikes25

Beste Marvin,
Ik heb dit topic nogmaals nagelzen, maar ik zie niemand met een ruimte probleem, kan je uitleggen op wie jij deze reactie uit?
"One good thing about music, when it hits you, you feel no pain."
― Bob Marley

Marvin

Citaat van: CBdicX op juni 11, 2013, 18:45:39
Vermoeden had ik al.........  :wink:
Ik hou dat geld voor de Pro maar in mijn zak, mijn surround opstelling is toch "crap", ik heb alle 7.2 speakers aan de voorkant en niet opzij of achter........
Klinkt toch lekker met BD, denk dat ik een hoop hoor via de muren want ik zit er gevoelsmatig midden in.

Marvin

Citaat van: CBdicX op juni 15, 2013, 11:00:05
Uiteraard heb je volkomen gelijk en dient de opstelling ook 100% in orde te zijn.

Maar het is net als met de "perfecte" plek voor een subwoofer, die is ook altijd voor de deur van de kamer dus het is het over de sub heen stappen of toch maar een andere en dan mindere plek kiezen  :wink:
Lab opstellingen zijn nu eenmaal in de praktijk nagenoeg nooit haalbaar vandaar dat ik afregel systemen met een korreltje zout neem omdat in de praktijk de ideale opstelling niet haalbaar is.

En dat met wel een correcte surround opstelling die ik hiervoor had, maar toen stonden de surround speakers irritant in de weg, ik hol namelijk vaak naakt door de kamer en stote die regelmatig omver........  :-D