Citaat van: retriever op mei 24, 2013, 09:11:16
Inderdaad, de mannen dat weten wat er in zit (zoals SB-marantz en HAL9000), de technische werking kennen en het ook kunnen herstellen, zullen het verschil tussen de fabels en de feiten wel kennen
Daar ga ik niet totaal mee akkoord, ook
al ben ik niet iemand die beweert dat de, weet ik veel wat versie één, anders klinkt dan de versie twee.Op papier blijft op papier, de ervaring kan verschillend zijn. Om een voorbeeld te geven dat mannen goed kunnen begrijpen. Neem 2 auto's, zelfde vermogen, zelfde gewicht, op papier heel dicht bij elkaar wat de cijfers betreft. Toch kan de ervaring of gevoel van snelheid of comfort hellemaal anders zijn. En ik geloof dat bij muziek ook zo kan zijn.
Daarbij is heel wat subjectief, en ieder beleefd het op zijn manier en ieder heeft zijn manier om iets te voelen/horen.
Om even terug te komen bij auto's. Ik heb mensen gezien dat met een Porsche reden en nooit harder dan 120 km/U hebben gereden andere kopen het om 200 km/u te rijden, maar beiden zijn even fier en gelukkig met hun aankoop.
Met een versterker is dat hetzelfde. Andere muziek andere gevoelens. De ene luisterd naar muziek met de ogen dicht, een ander zal naar zijn versterker, speakers kijken en luisteren. De waarneming van beiden zal heel anders zijn.
Wat ik ook zeer belangrijk vind om te zeggen is dat het fameuze "anders klinken" daarom niet beter of slechter moet zijn. En ook dat kleine verschillen die eventueel te horen zijn bij een directe vergelijking eigenlijk maar heel weinig belang hebben omdat op een andere tijd en plaats dat verschil niet meer waarneembaar is en dus men niet objectief kan zeggen dat het anders/beter/slechter is. Ik spreek hier over kleine verschillen.
Men kan hier nog uren over praten, wat niet zozeer negatief is, nooit zullen we er toe komen dat iedereen akkoord gaat, en gelukkig, zolang dat ieder het standpunt van een ander respecteerd en niet altijd denkt dat hij het beter weet.
Zolang ieder er zijn geluk bij vind is het OK.
.