Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?

Gestart door Richi, mei 22, 2013, 08:17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: retriever op mei 24, 2013, 09:11:16
Inderdaad, de mannen dat weten wat er in zit (zoals SB-marantz en HAL9000), de technische werking kennen en het ook kunnen herstellen, zullen het verschil tussen de fabels en de feiten wel kennen  :yes:

en toch blijft het fascinerend dat er mensen zijn die wel weinig of erg veel verschil "waarnemen" er zullen aardige gekken bij zitten  :angel: maar ze zijn niet gek mmmmm
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

100%Marantz

Citaat van: retriever op mei 24, 2013, 09:11:16
Inderdaad, de mannen dat weten wat er in zit (zoals SB-marantz en HAL9000), de technische werking kennen en het ook kunnen herstellen, zullen het verschil tussen de fabels en de feiten wel kennen  :yes:

Daar ga ik niet totaal mee akkoord, ook al ben ik niet iemand die beweert dat de, weet ik veel wat versie één, anders klinkt dan de versie twee.

Op papier blijft op papier, de ervaring kan verschillend zijn. Om een voorbeeld te geven dat mannen goed kunnen begrijpen. Neem 2 auto's, zelfde vermogen, zelfde gewicht, op papier heel dicht bij elkaar wat de cijfers betreft. Toch kan de ervaring of gevoel van snelheid of comfort hellemaal anders zijn. En ik geloof dat bij muziek ook zo kan zijn.
Daarbij is heel wat subjectief, en ieder beleefd het op zijn manier en ieder heeft zijn manier om iets te voelen/horen.

Om even terug te komen bij auto's. Ik heb mensen gezien dat met een Porsche reden en nooit harder dan 120 km/U hebben gereden andere kopen het om 200 km/u te rijden, maar beiden zijn even fier en gelukkig met hun aankoop.

Met een versterker is dat hetzelfde. Andere muziek andere gevoelens. De ene luisterd naar muziek met de ogen dicht, een ander zal naar zijn versterker, speakers kijken en luisteren. De waarneming van beiden zal heel anders zijn.

Wat ik ook zeer belangrijk vind om te zeggen is dat het fameuze "anders klinken" daarom niet beter of slechter moet zijn. En ook dat kleine verschillen die eventueel te horen zijn bij een directe vergelijking eigenlijk maar heel weinig belang hebben omdat op een andere tijd en plaats dat verschil niet meer waarneembaar is en dus men niet objectief kan zeggen dat het anders/beter/slechter is. Ik spreek hier over kleine verschillen.

Men kan hier nog uren over praten, wat niet zozeer negatief is, nooit zullen we er toe komen dat iedereen akkoord gaat, en gelukkig, zolang dat ieder het standpunt van een ander respecteerd en niet altijd denkt dat hij het beter weet.

Zolang ieder er zijn geluk bij vind is het OK.   :-D :-D

.
marantz, what else?

JohnWx

auto's en audio gaan altijd mank  8-)

dus je stopt Zangeres zonder Naam in een S1 en in een S2 komt Band zonder naam eruit  clown1


ik heb nog nooit een slechte cd speler gehoord die gewoon door een a merk gebouwd was
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AndreC

Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 12:24:19
auto's en audio gaan altijd mank  8-)

dus je stopt Zangeres zonder Naam in een S1 en in een S2 komt Band zonder naam eruit  clown1


ik heb nog nooit een slechte cd speler gehoord die gewoon door een a merk gebouwd was

Wist je al dat je vaak best wel vermoeiend kunt zijn.
Als anderen hun beleving of ervaring posten presteer jij het steeds weer om het in het belachelijke te trekken.

Je komt vaak met leuke links en tips, mag ook gezegd worden, maar stop eens een keer om topics te vervuilen met steeds JOU mening, we weten het nu wel John.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

thanatos

#139
Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 11:44:44
en toch blijft het fascinerend dat er mensen zijn die wel weinig of erg veel verschil "waarnemen" er zullen aardige gekken bij zitten  :angel: maar ze zijn niet gek mmmmm

De waarheid zal ergens in het midden liggen John. Zoals met alles eigenlijk ;). Kijk als je als theorie neemt dat alles wat versterkt en dit correct doet hetzelfde klinkt. Dan blijft er weinig grijs gebied over.

Maar wat nu als er bewust het audio signaal iets gemanipuleerd wordt door een fabrikant ? Dan kun je inderdaad verschillen krijgen. Er is geen verplichte certificering, NEN of ISO normering dat een versterker af wat dan ook recht moet versterken of dat er in de signaal weg geen invloeden mag worden opgenomen. Gevaarlijk gebied voor een fabrikant maar kan me toch voorstellen dat er marketing technisch mee gespeeld wordt.

Neem nu deze SA-CD spelers waar de discussie over gaat. Hier zitten diverse filters in, in dit geval ook kiesbare, die wel degelijk het geluid beïnvloeden.

Ik gebruik bij mijn PC streamer ook een DSP pluggin noise sharpening. Dit zorgt voor een scherper en frisser hoog. Dit zijn toepassingen die je ook in dergelijk CD/SA spelers tegen komt. Met als doel het geluid te manipuleren.

Maar ook ik heb de ervaring dat de meeste cd-spelers weinig/geen verschil maken. Maar toch zijn er uitzonderingen. Heb een NAD cd-speler gehad een 541i. Deze klonk echt anders dan een Sony die ik toen in huis had. Maar hier zit dan bewust een keuze van de fabrikant in om de weergave te manipuleren vermoed ik. Heb ook even een Marantz CD16, CD80 en nog wat KI SE spul gehad. Hier allemaal geen op te merken verschillen.

Mijn conclusie. Als een versterker ontwerp zo is dat er alleen recht versterkt wordt. Dan zul je geen verschil waarnemen. Tenzij dit anders is en dat kun je niet uitsluiten tenzij je de versterkers tot in detail kent. Zomaar alles op een hoop gooien is niet mogelijk. Wel kun je zeggen als 2 versterkers lineair versterken ze onderling geen verschil mogen laten horen. Maar de praktijk is niet de theorie.

Edit : ik schaar mezelf tot de nuchtere non-believers maar bovenstaande kan ik niet omheen. Zelf hoor ik geen geen duidelijk verschil tussen mijn PM11S2 en 1060 bijvoorbeeld. Wel hoor ik verschil tussen luidsprekers en hun opstelling.

JohnWx

Citaat van: AndreC op mei 24, 2013, 12:30:56
Wist je al dat je vaak best wel vermoeiend kunt zijn.
Als anderen hun beleving of ervaring posten presteer jij het steeds weer om het in het belachelijke te trekken.

Je komt vaak met leuke links en tips, mag ook gezegd worden, maar stop eens een keer om topics te vervuilen met steeds JOU mening, we weten het nu wel John.

Dat is jouw mening maar als je goed kijkt staat er ook een clowntje bij

Als jij er moe van word zegt het meer over jouw dan over mij  byebye
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: AndreC op mei 24, 2013, 12:30:56
Wist je al dat je vaak best wel vermoeiend kunt zijn.
Als anderen hun beleving of ervaring posten presteer jij het steeds weer om het in het belachelijke te trekken.

Je komt vaak met leuke links en tips, mag ook gezegd worden, maar stop eens een keer om topics te vervuilen met steeds JOU mening, we weten het nu wel John.

Nogmaals wat is er fout of vermoeiend aan

Geef een uitvergroot voorbeeld en hoop dan een reactie terug te krijgen van bijvoorbeeld, nou de stem was iets hoger geplaatst of de breedte werd iets minder of de bekkens klonken anders bij dit of dat nummer

Dus ik mag mijn mening niet geven maar jij wel  HLP

Dan moet je zelf een forum oprichten genaamd de Gouden oortjes of zoiets
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

AndreC

Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 12:33:43
Dat is jouw mening maar als je goed kijkt staat er ook een clowntje bij

Als jij er moe van word zegt het meer over jouw dan over mij  byebye

Je kunt wel bij alles een emotion erbij zetten, leer je eens een ander opvatting of mening te accepteren en niet telkens jou mening of waarheid op te dringen.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

AndreC

Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 12:37:07
Nogmaals wat is er fout of vermoeiend aan

Geef een uitvergroot voorbeeld en hoop dan een reactie terug te krijgen van bijvoorbeeld, nou de stem was iets hoger geplaatst of de breedte werd iets minder of de bekkens klonken anders bij dit of dat nummer

Dus ik mag mijn mening niet geven maar jij wel  HLP

Dan moet je zelf een forum oprichten genaamd de Gouden oortjes of zoiets

John het gaat erom je blijft bezig, als je dat niet snapt of begrijpt heb ik echt medelijden met je.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.

JohnWx

Citaat van: thanatos op mei 24, 2013, 12:33:23
De waarheid zal ergens in het midden liggen John. Zoals met alles eigenlijk ;). Kijk als je als theorie neemt dat alles wat versterkt en dit correct doet hetzelfde klinkt. Dan blijft er weinig grijs gebied over.

Maar wat nu als er bewust het audio signaal iets gemanipuleerd wordt door een fabrikant ? Dan kun je inderdaad verschillen krijgen. Er is geen verplichte certificering, NEN of ISO normering dat een versterker af wat dan ook recht moet versterken of dat er in de signaal weg geen invloeden mag worden opgenomen. Gevaarlijk gebied voor een fabrikant maar kan me toch voorstellen dat er marketing technisch mee gespeeld wordt.

Neem nu deze SA-CD spelers waar de discussie over gaat. Hier zitten diverse filters in, in dit geval ook kiesbare, die wel degelijk het geluid beïnvloeden.

Ik gebruik bij mijn PC streamer ook een DSP pluggin noise sharpening. Dit zorgt voor een scherper en frisser hoog. Dit zijn toepassingen die je ook in dergelijk CD/SA spelers tegen komt. Met als doel het geluid te manipuleren.

Maar ook ik heb de ervaring dat de meeste cd-spelers weinig/geen verschil maken. Maar toch zijn er uitzonderingen. Heb een NAD cd-speler gehad een 541i. Deze klonk echt anders dan een Sony die ik toen in huis had. Maar hier zit dan bewust een keuze van de fabrikant in om de weergave te manipuleren vermoed ik. Heb ook even een Marantz CD16, CD80 en nog wat KI SE spul gehad. Hier allemaal geen op te merken verschillen.

Mijn conclusie. Als een versterker ontwerp zo is dat er alleen recht versterkt wordt. Dan zul je geen verschil waarnemen. Tenzij dit anders is en dat kun je niet uitsluiten tenzij je de versterkers tot in detail kent. Zomaar alles op een hoop gooien is niet mogelijk. Wel kun je zeggen als 2 versterkers lineair versterken ze onderling geen verschil mogen laten horen. Maar de praktijk is niet de theorie.

Edit : ik schaar mezelf tot de nuchtere non-believers maar bovenstaande kan ik niet omheen. Zelf hoor ik geen geen duidelijk verschil tussen mijn PM11S2 en 1060 bijvoorbeeld.

Als ik A B vergelijk hoor ik ook wel is wat verschil.

Maar nooit slecht meer anders, en zo marginaal want het gebeurd in hele kleine marges en gedeeltes wat wij eigenlijk haast niet kunnen waarnemen alleen meetbaar, er zullen vast mensen zijn die sensitiever zijn als de ander maar de superlatieven die men gebruikt zou een "gewoon" iemand je laten opnemen.

Vaak tussen cd spelers of kabels of zelfs de persing zelf van een cd maar ik weet na 10 sec. echt niet meer wat was en dat kan ook niet, en daar word ik moe van dat mensen tegen de wetten van de natuur en wetenschap in blijven volhouden dat ze het duidelijk nog weten maar wat ? nooit antwoord en dat heeft te maken denk ik om hun luchtkasteel zeepbel dure uitgave etc. etc. niet te laten knappen  :roll:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: AndreC op mei 24, 2013, 12:42:30
John het gaat erom je blijft bezig, als je dat niet snapt of begrijpt heb ik echt medelijden met je.

Zou eerder met jouw medelijden hebben als je ergens aan zou storen wat werkelijk nergens over gaat in het leven


Dus ik blijf bezig met mijn kijk erop die ik heb, maar andere die wel verschillen horen die blijven niet bezig mmmmm


Daar is een woord voor maar kom er effe niet op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: AndreC op mei 24, 2013, 12:42:30
John het gaat erom je blijft bezig, als je dat niet snapt of begrijpt heb ik echt medelijden met je.

Nee het zou wat zijn om het niet meer te doen, moet er niet aan denken gaat mijn luchtbel stuk  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#147
Citaat van: AndreC op mei 24, 2013, 12:42:30
John het gaat erom je blijft bezig, als je dat niet snapt of begrijpt heb ik echt medelijden met je.

weer geen voorbeeld jammer


o ja dooddoeners dat was het woord  byebye

oftewel afkappen want heb geen weerwoord
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

joep



Ik heb gisteren wel 2 van die ijsjes gegeten en dat terwijl ik ze eigenlijk helemaal niet lekker vind.
Maar er was niets anders in huis dus heb ik ze maar opgegeten.

AndreC

Citaat van: John Wx op mei 24, 2013, 12:46:01
Zou eerder met jouw medelijden hebben als je ergens aan zou storen wat werkelijk nergens over gaat in het leven


Dus ik blijf bezig met mijn kijk erop die ik heb, maar andere die wel verschillen horen die blijven niet bezig mmmmm


Daar is een woord voor maar kom er effe niet op

Je blijft mijn boodschap niet snappen, schijnbaar is die eikenbalk dikker dan ik verwacht had.
(Woonkamer) Marantz SR7008, Dali Zensor 1 en 7, Dali SUB E12-F, Panasonic TX-P50VT50, AppleTV4, Synology DS212+.
(Slaapkamer) Samsung HT-D5200, Panasonic TX-P42ST50, AppleTV4.