Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?

Gestart door Richi, mei 22, 2013, 08:17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: joep op mei 22, 2013, 21:30:20
Als ik de folders van Marantz mag geloven o.a. de dac's, het loopwerk.
In de folder staat een halve pagina met verbeteringen.

En dat geloof je allemaal
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op mei 23, 2013, 00:40:59



Dat je iets via meten wil onderbouwen is prima  , maar houd dan ook rekening met meer factoren , wij horen niet 20.000 en hoger , en het hoorbare spectrum neemt in het hoog ook af naarmate men ouder wordt en zal mij niet verbazen als dat al op je 20'ste al langzaam begint af te nemen , dus die vergelijking lp cd  gaat niet op .

Dat piekje , staat dat op de cd of is de gebruikte cd speler daaraan schuldig ?
En het is leuk dat een lp meer laag weergeeft , maar kunnen je bassreflex speakers dat ook , zo niet dan zie je flink je konus wapperen .

Een lp zal voordelen hebben , maar ook nadelen dus de eind gebruiker kan een keus maken welke hij of zei prefereert .







Deze meneer is een hele grote in de audio wereld en het zal niet aan de cd speler liggen, hij legt het zelfs nog uit deze man gaat niet over een nacht ijs, je kent Menno van de Veen toch wel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op mei 23, 2013, 00:45:14
Deze meneer is een hele grote in de audio wereld en het zal niet aan de cd speler liggen, hij legt het zelfs nog uit deze man gaat niet over een nacht ijs, je kent Menno van de Veen toch wel
Zeker , maar waar een mens niets meer kan horen in het hoog , en een speaker vaak daar niets meer van kan weergeven is geen argument om verschillen te verduidelijken waarom het een beter is dan het ander .

JohnWx

Citaat van: xander32 op mei 22, 2013, 21:12:13
... de geijkte, alsmaar terugkerende welles-nietes discussies, met alsmaar dezelfde voor en tegen argumenten ... welles - niets ...


Ik mag graag een inhoudelijke discussie volgen, die zijn voor mij van een duidelijke meerwaarde, die geven mij andere, nieuwe inzichten. Maar op veel fora zie je steevast verschillende topics voorbij komen waarin steeds dezelfde voor- dan wel tegenstanders zich profileren en die allen steeds weer met dezelfde argumenten komen.
Uiteindelijk verzanden deze steevast in een welles-nietes geleuter. Dat zie ik veelvuldig bij de buren en een gelijk iets zie ik langzamerhand hier ontstaan. Jammer ja  :yes:.

Dan doe je er zelf net zo hard aan mee

Als die argumenten gewoon te onderbouwen zijn dan is daar toch niks mis mee om dat te herhalen als dat word gevraagd ?

Of mogen alleen mensen reageren die het wel denken te ervaren  clown1
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op mei 23, 2013, 00:53:37
Zeker , maar waar een mens niets meer kan horen in het hoog , en een speaker vaak daar niets meer van kan weergeven is geen argument om verschillen te verduidelijken waarom het een beter is dan het ander .

Dan snap je ze verhaal niet wat hij probeert aan te geven het gaat om de betrokkenheid met een medium dat is bij een lp veel meer als met een cd   


En niet horen is iets anders dan waarnemen soms hoor je geen laag maar voel je het wel
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op mei 23, 2013, 00:56:55
Dan snap je ze verhaal niet wat hij probeert aan te geven het gaat om de betrokkenheid met een medium dat is bij een lp veel meer als met een cd   


En niet horen is iets anders dan waarnemen soms hoor je geen laag maar voel je het wel
Dan kijk ik nog een keer filmpje .

Hoog kan je niet horen , en ook niet via anderen zintuigen waarnemen .

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op mei 23, 2013, 00:59:24
Dan kijk ik nog een keer filmpje .

Hoog kan je niet horen , en ook niet via anderen zintuigen waarnemen .
De CD kapt het af bij 200000 hertz loodrecht af maar de lp heeft het nog wel dat we het niet horen is wat anders maar het is er wel een natuurlijk verloop

Hij zegt ook dat we het ervaren als ruis


Als je zijn bedoeling niet snapt houd het op
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op mei 23, 2013, 01:07:21


Als je zijn bedoeling niet snapt houd het op
2x kijken is verhelderend  , ik had toch de essentie gemist waarover het ging .

Ik snap wat hij bedoelt , nu begrijp ik beter waarom er niet alleen LP liefhebbers zijn maar ook bandrecorder liefhebbers , en ja het is zo dat ik bij iemand een bandrecorder heb gehoord waarvan ik zeer onder de indruk was .
Het is dus niet alleen dat digitaal analoog wordt gemaakt waar het verschil in zit maar juist de bijgeluiden die een lp maakt en het prettiger maakt om naar te luisteren .


Ik meen op een forum een CD naar LP omvormer gezien te hebben , die zal dus wel wat LP bijgeluiden nabootsen .


JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op mei 23, 2013, 01:17:59
2x kijken is verhelderend  , ik had toch de essentie gemist waarover het ging .

Ik snap wat hij bedoelt , nu begrijp ik beter waarom er niet alleen LP liefhebbers zijn maar ook bandrecorder liefhebbers , en ja het is zo dat ik bij iemand een bandrecorder heb gehoord waarvan ik zeer onder de indruk was .
Het is dus niet alleen dat digitaal analoog wordt gemaakt waar het verschil in zit maar juist de bijgeluiden die een lp maakt en het prettiger maakt om naar te luisteren .


Ik meen op een forum een CD naar LP omvormer gezien te hebben , die zal dus wel wat LP bijgeluiden nabootsen .

ik heb het nu heel vaak gezien maar het blijft me fascineren dat een veel slechter medium voor veel mensen prettiger klinkt en ook waarom

misschien zitten we wel in een "tussen" fase analoog digitaal


je hebt ook mensen die nog nooit iets "analoog" hebben gehoord en kunnen dat misschien wel weer als storend ervaren omdat ze zo gewend zijn aan HDaudio


denk ook dat het de beleving is of iets "goed" is of niet en we luisteren niet alleen met onze oren maar ook met vooroordelen of tegens en met de ogen daar ben ik zeker van
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

bas focal marantz

Citaat van: John Wx op mei 23, 2013, 01:23:44



denk ook dat het de beleving is of iets "goed" is of niet en we luisteren niet alleen met onze oren maar ook met vooroordelen of tegens en met de ogen daar ben ik zeker van
Uiteraard telt de algehele audio beleving mee ,niet alleen wat je hoort ook wat je ziet  .
Ook als ik het werk wat in een muziek nummer zit op tv zie dan klinkt dat nummer daarna ook anders gevoelsmatig .
En ik denk als ik een pd2450 60cm woofer zie ik al geniet van het geluid , ondanks die nog uitstaat .

JohnWx

Citaat van: bas focal marantz op mei 23, 2013, 01:38:16

En ik denk als ik een pd2450 60cm woofer zie ik al geniet van het geluid , ondanks die nog uitstaat .

:-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Richi

Ongelofelijk dat er al zes pagina's volgel*ld zijn naar aanleiding van een eenvoudige vraag: wie heeft de S1 en S2 wel eens naast elkaar gehoord. Natuurlijk draait het allemaal om smaak en wat Ik beter vind klinken. En als ik daar geld aan wil uitgeven, so be it. Een Marantz CD-72 (willekeurig voorbeeld) is ook een heel leuke speler, maar in mijn setje toch echt onvoldoende goed om van te kunnen genieten. Ik vind het jammer dat er slechts door enkelen een poging is gedaan om met mij mee te denken en mijn koopdrang te beteugelen/aan te wakkeren (doorhalen wat niet van toepassing is). Kom op jongens, een belangrijk deel van de hobby is toch om met apparatuur te freubelen, iets nieuws uit te proberen en centjes uit te geven.

En natuurlijk moet een speler ook matchen in je set (dat is volgens mij nog niet genoemd). Een KI Pearl klinkt in mijn set niet geweldig,  een SA-11S2 wel. Hoe een SA-15S2 klinkt, zal ik pas weten als er een keer een in mijn set staat. Hoe mijn SA-15S1 voor en na modificatie klinkt, weet ik wel. Vandaar mijn vraag of de verschillen tussen die twee laatste spelers groot of klein zijn.

Ik hoef niet overtuigd te worden dat alle spelers hetzelfde klinken. Daarvoor heb ik er teveel gehoord en gehad.
Stereo: Mac Mini • Cyrus dAD7 • Naim Uniti Atom • Hypex nCore 400 • Dynaudio Contour S 3.4 LE • AKG K702 • Roon • Tidal • ArtSpeak • Surround: in de auto

joep

Citaat van: John Wx op mei 23, 2013, 00:41:49
En dat geloof je allemaal

Daarom schrijf is "als ik het mag geloven" goed lezen John. Heb de SA-11s3 nog niet kunnen beluisteren dus kan ik daar geen uitspraak hierover doen.

Citaat van: Richi op mei 23, 2013, 07:49:25
Ongelofelijk dat er al zes pagina's volgel*ld zijn naar aanleiding van een eenvoudige vraag: wie heeft de S1 en S2 wel eens naast elkaar gehoord.
Ik hoef niet overtuigd te worden dat alle spelers hetzelfde klinken. Daarvoor heb ik er teveel gehoord en gehad.

Pagina's volgel*llen is het forum eigen, daar doe je niets aan.

Maar goed er zijn hier mensen die denken dat alle cd spelers hetzelfde klinken. Zelf geef je al aan verschillen te horen dus laten we ervan uitgaan dat dat ook zo is. Hetgeen ook mijn mening is. Zelf heb je aangegeven met een SA-11s2 goed te zitten dus eigenlijk heb je jouw vraag al voor de helft beantwoord. Op de vraag "Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?" is het antwoord het beste is de SA-11s2.

Cornelis1921

Citaat van: joep op mei 23, 2013, 08:42:43
Daarom schrijf is "als ik het mag geloven" goed lezen John. Heb de SA-11s3 nog niet kunnen beluisteren dus kan ik daar geen uitspraak hierover doen.

Pagina's volgel*llen is het forum eigen, daar doe je niets aan.

Maar goed er zijn hier mensen die denken dat alle cd spelers hetzelfde klinken. Zelf geef je al aan verschillen te horen dus laten we ervan uitgaan dat dat ook zo is. Hetgeen ook mijn mening is. Zelf heb je aangegeven met een SA-11s2 goed te zitten dus eigenlijk heb je jouw vraag al voor de helft beantwoord. Op de vraag "Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?" is het antwoord het beste is de SA-11s2.
I only want to quote the comment in my signature... :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: joep op mei 23, 2013, 08:42:43
Daarom schrijf is "als ik het mag geloven" goed lezen John. Heb de SA-11s3 nog niet kunnen beluisteren dus kan ik daar geen uitspraak hierover doen.

Pagina's volgel*llen is het forum eigen, daar doe je niets aan.

Maar goed er zijn hier mensen die denken dat alle cd spelers hetzelfde klinken. Zelf geef je al aan verschillen te horen dus laten we ervan uitgaan dat dat ook zo is. Hetgeen ook mijn mening is. Zelf heb je aangegeven met een SA-11s2 goed te zitten dus eigenlijk heb je jouw vraag al voor de helft beantwoord. Op de vraag "Is een SA-15S2 veel beter dan een SA-15S1?" is het antwoord het beste is de SA-11s2.

Je kent mijn lees stijl Joep lezen wat ik wil lezen en veel te snel thx voor de correctie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.