KI-Pearl Lite vs PM15S2 LE

Gestart door Ron_Marantz, mei 15, 2013, 13:38:58

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: QuattroNL op mei 18, 2013, 11:13:21
Voor mij is een PM15 high end genoeg. Ligt er maar aan wat je referentie is.
Als high end pas bij 10.000 euro begint dan is een PM15 geen high end nee. Maar dan koppel je high end aan de prijs. Ik mag toch hopen dat de meesten high end koppelen aan (zeer) goed geluid en niet aan wat iets kost.

...ik voel een volgende discussie opkomen...  clown1

Ik zou lekker voor de PM15 gaan. Ook vanwege de reden die joep al aangaf.
PM15 zal ook wat meer waardevast blijven.

kan worden  :-D

maar de term "high end" is niet meer van laten we zeggen 10-20 jaar geleden a la Rapsodhy etc.


high end betekend eigenlijk volgens HIFI.NL het zeer gerenommeerde en onafhankelijke site  8-) :



High End, wat is de norm?

High End mag je toch wel de overtreffende trap noemen van High Fidelity. De Rolls en de Ferrari van de elektronica. Waar kosten noch moeite wordt gespaard om dat gene te bereiken dat wij nooit zullen bereiken, de concertzaal in de huiskamer. High End kenmerkt zich mijns inziens door de onderstaande punten, waarvan een aantal volkomen subjectief zijn (de hele term is subjectief) en u wellicht een glimlach bezorgen. Neem het dus niet altijd even ernstig, maar lees ook tussen de regels door.

Componenten
In veel High End spul worden echt hele goede componenten gebruikt. Gewoon meetbaar beter en met een veel kleinere tolerantie. De merknamen zal ik u onthouden, de reclame folders staan er vol mee. Deze componenten zijn ook uitermate betrouwbaar en kosten gewoon ook veel geld. De fabricage is duur. Het testproces waar ze doorheen gaan is kostbaar en de afnemer controleert zelf ook nog eens elk component voor het in een versterker of CD speler wordt gebruikt.

Lay out
Wie High End apparatuur opgeschroefd ziet daarin veel minder draad dan in een "normaal" apparaat. Men heeft duidelijk nagedacht over de lay out van de printplaat, de aansluitingen, de opstelling van de voeding en er is minder invloed geweest van de afdeling marketing, die graag alles goedkoper wil hebben om de winkelprijs aantrekkelijk te houden. Volledig symmetrische opbouw is ook een kenmerk. De printplaat bevat ook weinig draadbruggen en is met een computer ontworpen. Nu is dat laatste weinig bijzonders meer, CAD pakketten zijn voor een ieder haalbaar, maar in High End worden de computer resultaten nog eens "getuned" voor een optimale weergave kwaliteit.

Kult
High End heeft een kult status. Wij fluisteren namen als Mark Levinson, Cary Audio Design, Avalon, Krell, Wilson, Magnum Dynalab, dCS en vele anderen. Fabrikanten die in de loop der jaren een niveau hebben bereikt, dat elke potentiële koper van doet watertanden bij het verschijnen van een nieuwe versie. Tijdschriften reppen zich naar de importeur voor een demo of test apparaat en beursbezoekers buigen zich nederig voor de uitgestalde waar. Mooi hè, fluistert men, zonder het ooit te hebben gehoord. Ziet er gelikt uit, ja, maar wat zegt dat? Of het ziet er juist niet uit. Op de keukentafel in de boerderij met de hand opgebouwd en verworden tot een object d'art, mooi van lelijkheid en puur functioneel.

Upgrade
Veel High End apparatuur kan een upgrade ondergaan. Met de bouw is rekening gehouden met nieuwe inzichten en nieuwe technieken. Het vervangen van printplaten is mogelijk of zelfs een software upgrade via internet. Dat heeft twee kanten, voor de leverancier is het een aardige bron van inkomsten, voor de klant het voordeel dat het apparaat met de tijd mee kan en de investering niet snel verloren gaat.

Prijs
High End is duur. Een limiet durf ik niet meer te stellen. Platenspelers van over de 100.000,- gulden, luidsprekers van 2 ton, versterkers van 50.000,- voor het instapmodel. Het is er allemaal. Maar bij welke prijs begint High End, hou het nu eens op ca. 20.000,- voor een set van CD, versterker en luidsprekers. Daarin zit dan verwerkt de prijs voor de betere componenten, de kult status, de marge, de hoge ontwikkelkosten, de kleine series, de dure marketing, de opbrengst voor de dealer. En hou me ten goede, haal hier een onderdeel uit en de keten breekt af, einde fabrikant. Iedereen heeft een inkomen nodig en kan niet leven van de lucht. Maar soms loopt het wel de spuigaten uit. Een simpele buizenschakeling die ver overprijsd is, speakers die glimmen als een concertvleugel, platenspelers die of zo lijken te komen uit een aflevering van StarTrek of ook gebruikt kunnen worden om een gebouw te stutten. Wat dat doet voor het geluid? Ik mag hopen veel goeds, maar de "maak meer indruk op de buren" factor is ook erg hoog.



Lees meer : http://www.hifi.nl/artikel_pagina2/1110/High-EndA-Wat-is-dat-eigenlijkA-De-Norm.html#ixzz2TdQZZ5is
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Ron_Marantz

Denk niet dat deze discussie omtrent de benaming "high-end" in dit topic behoort. Ik vind een PM15 al heel erg premium de premium, voor mijn doen al high-end. Snap best dat de echte high-end weer tientallen stappen hoger is, maar daar heb en wil ik niet de centen aan uitgeven. Altijd weer baas boven baas.

Met een PM15 heb ik een versterker wat menig huishouden al jaloers op zou kunnen zijn, überhaupt dat er zoiets in een huishouden staat, dat zijn maar een paar procenten in NL.

Enfin, ik ga mijn zinnen op deze amp zetten en bestellen.
Marantz | B&W

Marantz 81

Goeie keuze die PM15 gewoon een erg goede versterker  pompom

JohnWx

Citaat van: Ron_Marantz op mei 18, 2013, 11:34:35
Denk niet dat deze discussie omtrent de benaming "high-end" in dit topic behoort. Ik vind een PM15 al heel erg premium de premium, voor mijn doen al high-end. Snap best dat de echte high-end weer tientallen stappen hoger is, maar daar heb en wil ik niet de centen aan uitgeven. Altijd weer baas boven baas.

Met een PM15 heb ik een versterker wat menig huishouden al jaloers op zou kunnen zijn, überhaupt dat er zoiets in een huishouden staat, dat zijn maar een paar procenten in NL.

Enfin, ik ga mijn zinnen op deze amp zetten en bestellen.

Nou je haalt het zelf aan  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

xander32

Citaat van: Ron_Marantz op mei 18, 2013, 11:34:35
Denk niet dat deze discussie omtrent de benaming "high-end" in dit topic behoort. Ik vind een PM15 al heel erg premium de premium, voor mijn doen al high-end. Snap best dat de echte high-end weer tientallen stappen hoger is, maar daar heb en wil ik niet de centen aan uitgeven. Altijd weer baas boven baas.

Met een PM15 heb ik een versterker wat menig huishouden al jaloers op zou kunnen zijn, überhaupt dat er zoiets in een huishouden staat, dat zijn maar een paar procenten in NL.

Enfin, ik ga mijn zinnen op deze amp zetten en bestellen.
... het is allicht het geval dat ik (men) de grens van wat High-End is, steeds verder gaat opschuiven naar mate men de eigen set upgraded ...

renes59

Men heeft ook high-end oren nodig, zover ik weet zijn die er niet. Je kunt nog zoveel high-end hebben de oren werken niet mee. Wordt vaak vergeten dat die de beperkende factor zijn.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op mei 18, 2013, 11:43:51
Men heeft ook high-end oren nodig, zover ik weet zijn die er niet. Je kunt nog zoveel high-end hebben de oren werken niet mee. Wordt vaak vergeten dat die de beperkende factor zijn.

helemaal mee eens maar high end heeft een groot gedeelte niet met het geluid te maken maar meer over bouw exclusiviteit oplage state of the art etc. etc.

als iets perfect is kan je nog bouwen tot 2 miljoen maar dan blijft het perfect  :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: renes59 op mei 18, 2013, 11:43:51
Men heeft ook high-end oren nodig, zover ik weet zijn die er niet. Je kunt nog zoveel high-end hebben de oren werken niet mee. Wordt vaak vergeten dat die de beperkende factor zijn.

Dus de term is eigenlijk overbodig het woord hifi voegt alles al samen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Citaat van: xander32 op mei 18, 2013, 11:40:21
... het is allicht het geval dat ik (men) de grens van wat High-End is, steeds verder gaat opschuiven naar mate men de eigen set upgraded ...

maar als iets perfect is voor 8000 euro en je zet het naast een versterker van 50000 euro en er is geen verschil waarneembaar wat is dan high end ?


niet verkeerd bedoeld maar denk dat veel mensen deze term gebruiken om hun oudere set/goedkoper verantwoord ? kunnen vernieuwen 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

renes59

#70
Citaat van: John Wx op mei 18, 2013, 11:51:54
Dus de term is eigenlijk overbodig het woord hifi voegt alles al samen
Aan hifi zijn normen verbonden, aan high-end niet. Ja volgens het totaal onafhankelijke Hifi.nl geldnormen wat natuurlijk onzin is. High-end is een uitvinding van de afdeling marketing en reclame.
Men doet voorkomen dat high-end beter klink. Meetbaar beter, alleen horen wij dat niet, de oren zijn geen meetinstrument. Van high-end spul wordt weinig gemaakt daarom is het zo duur.
Ik heb high-end versterkers, zijn er maar 6 per soort van gemaakt, heel exclusief. :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: renes59 op mei 18, 2013, 11:59:35
Aan hifi zijn normen verbonden, aan high-end niet. Ja volgens het totaal onafhankelijke Hifi.nl geldnormen wat natuurlijk onzin is. High-end is een uitvinding van de afdeling marketing en reclame.

slim he eigenlijk  :-)

bak je nog wel is een taartje thuis
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

RoGEK

je kan dus beter "premium" dan "high-end" zeggen ;)
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

renes59

Citaat van: John Wx op mei 18, 2013, 12:05:16
slim he eigenlijk  :-)

bak je nog wel is een taartje thuis
Jazeker high-end taart, voor de betreffende persoon exclusief gemaakt en met de smaak daarvan rekening houdend.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

JohnWx

Citaat van: RoGEK op mei 18, 2013, 12:06:51
je kan dus beter "premium" dan "high-end" zeggen ;)

premium end bestaat niet  :lol: wel hifi
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject