Revisie Marantz 170DC

Gestart door thanatos, april 11, 2013, 19:37:23

Vorige topic - Volgende topic

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 12, 2013, 12:32:32
Vreemd dat alle 170dc's die ik hier heb staan plus de 1250, 140.etc allen nog perfect spelen met die defecte kern......

Half  werkende  kern.  Defect heb ik hem maar 1 keer gehad. 

Zo  ziet dat er  dus vanbinnen uit.  Fris  is  anders  :no:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Die is kaduuk ja.

Laat eens zien hoe dat geigerteller ding van je werkt.

Heb het wel door de telefoon gehoord maar nooit in beeld en geluid....behalve ''krrrrr''

Verder zijn er diverse andere manieren een afvlakelco te testen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

dat is toch voor kernafval
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

HAL9000

ja hoor  zal  ik even doen moment Ik heb nog  2  oude  combo's liggen. 

HAL9000

1A 5280 µF
1B 10.670µF

combo 2

2A 4110µF
2b 8530µF

Duidelijk dat  kern A  allebei  goed rot zijn. En  afwisselend  van gebruik  dan  kern B nog  redelijk of  ook richting  Defect  gaat.  Dit  zorgt  toch voor mindere  prestaties, leuk zo sinus en blokgolf echter die  staan stil.  Muziek niet.   

thanatos

Duidelijk dat die niet in orde zijn. Handig metertje ook.

Je opmerking over sinus/blokgolf begrijp ik alleen niet zo heel goed.  Deze geven je juist de mogelijkheid een versterker onder extreme conditie exact op functie te  testen. Enig minpunt is dat je met een dummy load geen reactieve belasting hebt.

HAL9000

Citaat van: thanatos op april 12, 2013, 13:37:13

Je opmerking over sinus/blokgolf begrijp ik alleen niet zo heel goed.  Deze geven je juist de mogelijkheid een versterker onder extreme conditie exact op functie te  testen. Enig minpunt is dat je met een dummy load geen reactieve belasting hebt.

Sinus  is  een  kale toon, elke  versterker  kan 1000Hz  versterken.  Echter als je  de  toon van 1KHz verhoog naar  bijvoorbeeld  10KHz  en dat  geleidelijk.  Merk je bij die  een  een lichte  oscillatie  en bij een andere weer niet. 
Ik vind ene versterker  toch  interessanter te testen met  meerdere  tonen of  op/aflopende  tonen  dan  een standaard test. 

Ik moet wel zeggen dat ik best  eigenwijs ben  :-P En altijd meerdere  Theorie'n  wil zien voordat ik een conclusie  trek.

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op april 12, 2013, 13:37:13

Met een sinus van 1 Khz test de fabrikant ook.
Met een blokgolf zie je meerdere dingen doordat het een combinatie van sinussen is maar met een vaste ampltude wat muziek niet is , dan staat er vanalles te dansen op je scope en heb je niets aan.

Met een blokgolf zie je A: of een versterker recht versterker en of er overshoot is.
Dat laatste is er altijd wel een beetje met een eindversterker maar boven  de gehoorgrens.

Mijn dummy is wel degelijk capacitief gemaakt en dus geen kale load. met wat weerstanden en dat was het.

Het versterkertje wat daar aan hangt krijgt dus een goede belasting voor zijn kiezen.

Op/af lopende toon?

Een sweep bedoel je?

Schiet je niets mee op: square wave is the way to go.

Muziek met amplitude verschillen en gemixte sinussen heb je niets aan om een versterker op correcte werking te testen.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op april 12, 2013, 14:33:06
Sinus  is  een  kale toon, elke  versterker  kan 1000Hz  versterken.  Echter als je  de  toon van 1KHz verhoog naar  bijvoorbeeld  10KHz  en dat  geleidelijk.  Merk je bij die  een  een lichte  oscillatie  en bij een andere weer niet. 

Nee, want als een versterker zou oscilleren zie je dat bij elke sinus of square wave die je er in stopt.

Waar is het probleem beter op te zien?

Juist , met de suare wave....

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 12, 2013, 15:10:40
Nee, want als een versterker zou oscilleren zie je dat bij elke sinus of square wave die je er in stopt.

Nietwaar, heb jij dan nooit  zwevende  sinussen  gehad bij een sweep?   

Muziek met amplitude verschillen en gemixte sinussen heb je niets aan om een versterker op correcte werking te testen.

Tuurlijk wel.  Versterker dient  alles  correct te versterken.  Als je  afwijkingen ziet  ligt  het toch echt aan de  versterker. 

thanatos

Met een reactieve weerstand bedoel ik een luidspreker. Een dummy load zoals jij die gebruikt is een vaste weerstand die niet even paar ms dipt naar de 2 ohm oid dergelijks geks. Wat een versterker natuurlijk wel voor zijn kiezen krijgt.

SB_Marantz

Welles!  :schater:

Joh have fun...... 8-)
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op april 12, 2013, 15:12:09
Nietwaar, heb jij dan nooit  zwevende  sinussen  gehad bij een sweep?   

Tuurlijk wel.  Versterker dient  alles  correct te versterken.  Als je  afwijkingen ziet  ligt  het toch echt aan de  versterker.

Knappe vent als jij al die bewegende sinusjes kunt beoordelen op afwijkingen!
Snap je uberhaupt wat je hier beweerd?

Ja tuut: als er afwijking te zien zijn zoals die op mijn scope lag niet aan mijn Weller of Fluke's maar aan de versterker die aan het oscilleren was. :gaap:

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: thanatos op april 12, 2013, 15:13:02
Met een reactieve weerstand bedoel ik een luidspreker. Een dummy load zoals jij die gebruikt is een vaste weerstand die niet even paar ms dipt naar de 2 ohm oid dergelijks geks. Wat een versterker natuurlijk wel voor zijn kiezen krijgt.

Klopt!  daarom  wil soms  een  versterker  prima  versterker tot max. Echter bij luidsprekers  minder  presteren dan  verwacht.   Neem een  versterker uit  1970  transistor  helemaal origineel werk 100%.   Max vermogen 50watt per  kanaal 8 ohm.    Sinus  perfect  weergegeven bij 100% -> 48Watt ± x2

Ga je  er mee  spelen, merk je  toch  dat  de hoge  tonen en  lage  tonen niet fantastisch zijn.  Klonk  vroeger toch beter.   Echter  op de  scope  staat een perfecte  sinus.   :roll: