Hier maar eens een een verslagje van de revisie aan mijn Marantz 170DC. Deze heb ik recent als defect gekocht.
Tijdens een bezoekje aan SB Marantz de defecten er uit gevist. Wel te verstaan de dubbele voedings Elco bleek defect en op het protectieboard/VU aansturing zaten een paar doorgeslagen elco's.
Wat heb ik er in totaal aan gedaan :
- Totale recap. Inclusief een originele goede dubbele voedings elco. (thnx SB)
- Alle printplaten schoongemaakt en alle connecties/tin verbindingen doogesoldeerd. Waar nodig eerst de oude verwijderd en nieuw op gezet.
- Waar nodig alle connector pennen en componentpootjes oxidatie vrij gemaakt
- Bekabeling gecontroleerd en bij de 230v voedingskabel een 'hobby Bob' ducktape connectie netjes vervangen door een hard gesoldeerde met krimpkous.
- Papier achter de VU meters vervangen
- DC offset afgeregeld.
- Gain control potmeters oxidatie vrijgemaakt
- Relais oxidatie vrij gemaakt
Het enige wat nog moet gedaan is de verlichting volledig maken. Er zit nu maar 1 buislampje per kant in bij gebrek aan nieuwe..
Hier wat foto's :
In compleet originele staat zonder reparaties.
De 2 eindtrapjes gedemonteerd in originele staat.
1 eindtrap achterkant. Duidelijk zichtbaar al diverse verkleuringen en aanslag.
Even met een omgekeerd camara objectief een closeup gemaakt van de tin verbindingen. Alles volledig broos en slecht.
Eindtrapje mooi schoongemaakt en opnieuw opgesoldeerd.
De 2 eindtrapjes gebroederlijk naast elkaar met frisse elco's.
DC offset op 0.0mV en 0.1mV kunnen afregelen met die super gevoelige potmeters..
Papier achter de VU meters vervangen. Was geen overbodige luxe.. compleet vergeeld..
En even een vooraanzicht met lamp uit.. Toch even de andere 2 buislampjes bestellen en plaatsen.
Al met al een leuke klus en loont de moeite. Met een beetje hulp en even de aandacht erbij toch een bevredigend eindresultaat al zeg ik het zelf