Revisie Marantz 170DC

Gestart door thanatos, april 11, 2013, 19:37:23

Vorige topic - Volgende topic

thanatos

Hier maar eens een een verslagje van de revisie aan mijn Marantz 170DC. Deze heb ik recent als defect gekocht.

Tijdens een bezoekje aan SB Marantz de defecten er uit gevist. Wel te verstaan de dubbele voedings Elco bleek defect en op het protectieboard/VU aansturing zaten een paar doorgeslagen elco's.

Wat heb ik er in totaal aan gedaan :

- Totale recap. Inclusief een originele goede dubbele voedings elco. (thnx SB)
- Alle printplaten schoongemaakt en alle connecties/tin verbindingen doogesoldeerd. Waar nodig eerst de oude verwijderd en nieuw op gezet.
- Waar nodig alle connector pennen en componentpootjes oxidatie vrij gemaakt
- Bekabeling gecontroleerd en bij de 230v voedingskabel een 'hobby Bob' ducktape connectie netjes vervangen door een hard gesoldeerde met krimpkous.
- Papier achter de VU meters vervangen
- DC offset afgeregeld.
- Gain control potmeters oxidatie vrijgemaakt
- Relais oxidatie vrij gemaakt

Het enige wat nog moet gedaan is de verlichting volledig maken. Er zit nu maar 1 buislampje per kant in bij gebrek aan nieuwe..

Hier wat foto's :

In compleet originele staat zonder reparaties.

De 2 eindtrapjes gedemonteerd in originele staat.

1 eindtrap achterkant. Duidelijk zichtbaar al diverse verkleuringen en aanslag.

Even met een omgekeerd camara objectief een closeup gemaakt van de tin verbindingen. Alles volledig broos en slecht.

Eindtrapje mooi schoongemaakt en opnieuw opgesoldeerd.

De 2 eindtrapjes gebroederlijk naast elkaar met frisse elco's.

DC offset op 0.0mV en 0.1mV kunnen afregelen met die super gevoelige potmeters..

Papier achter de VU meters vervangen. Was geen overbodige luxe.. compleet vergeeld..

En even een vooraanzicht met lamp uit.. Toch even de andere 2 buislampjes bestellen en plaatsen.

Al met al een leuke klus en loont de moeite. Met een beetje hulp en even de aandacht erbij toch een bevredigend eindresultaat al zeg ik het zelf  :-D

RonaldW

Tja .... Hulde zou ik zeggen, het knap gedaan en ziet er weer top uit !
Marantz PM 16
Pink Faun DAC 3.32
Auralic Aries LE streamer
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Jamo concert 2

HAL9000

ja  netjes,  die  combo  elko's  zijn meestal  wel  stuk.  Bij mijn apparatuur  vervang ik ze meestak.  Alleen moet ik ze nog  voor mijn 2500 doen.  2x2x80V 8000µF  violent1
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Thnx,

Ik had de mazzel een in goede staat zijnde originele te kunnen krijgen.

Anders had ik er inderdaad ook 2 losse in moeten zetten. Voor nu is deze voedings elco nog prima.

SB_Marantz

Zo, net zu hauze.

Ziet er goed uit.  8-)
Dit was trouwens de eerste 170 die ik met een defecte combo afvlak C gezien heb.

Leuk en duidelijk verslagje.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op april 11, 2013, 23:51:07
Zo, net zu hauze.

Ziet er goed uit.  8-)
Dit was trouwens de eerste 170 die ik met een defecte combo afvlak C gezien heb.

Dan moet je  ze  echt even wat  vaker  doormeten.  :wink:

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op april 11, 2013, 23:51:07
Zo, net zu hauze.

Ziet er goed uit.  8-)

ik tape alles met duck / keffer en speelt dan weer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

thanatos

Mijn Fluke trekt geen iig 12000uF.

Belangrijker was dat de oude C bol stond aan de onderzijde en tijdens meten onder spanning er rare dingen uit kwamen. +kant goed - kant week +-40% af.

De vervangende elco is een fris en goed exemplaar. Versterker gaf op vol vermogen (>100W) test echt geen krimp. Bijna perfect blokgolf ook.

thanatos

Citaat van: John Wx op april 12, 2013, 12:11:29
ik tape alles met duck / keffer en speelt dan weer

Lid van de plakband brigade  :-D

HAL9000

Citaat van: thanatos op april 12, 2013, 12:18:00
Mijn Fluke trekt geen iig 12000uF.

Belangrijker was dat de oude C bol stond aan de onderzijde en tijdens meten onder spanning er rare dingen uit kwamen. +kant goed - kant week +-40% af.

De vervangende elco is een fris en goed exemplaar. Versterker gaf op vol vermogen (>100W) test echt geen krimp. Bijna perfect blokgolf ook.

Ik heb daar een  ander  apparaat voor  die  de  elko  laat  oscilleren  en  zodoende  en  capaciteit  uit  rolt.
Er  is  altijd  1  kern niet goed.

SB_Marantz

Vreemd dat alle 170dc's die ik hier heb staan plus de 1250, 140.etc allen nog perfect spelen met die defecte kern......
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Citaat van: HAL9000 op april 12, 2013, 12:28:48
Ik heb daar een  ander  apparaat voor  die  de  elko  laat  oscilleren  en  zodoende  en  capaciteit  uit  rolt.
Er  is  altijd  1  kern niet goed.

Meten = weten. Daar heb ik niks tegen in te brengen  8-)

SB_Marantz

Doet die geigerteller het nog dan?

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

SB_Marantz

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM