DSD informatie

Gestart door jowa, maart 27, 2013, 14:05:11

Vorige topic - Volgende topic

jowa

Was nieuwsgierig naar wat er te krijgen is aan info over DSD en aan het Googlen geslagen.

De volgende links geven alvast meer info:
- algemene site: DSD Guide
- overzicht van spelers, software spelers en softwareleveranciers: DSD Database
- overzicht DSD downloadsites: DSD Guide
- Highres downloads test bench: Hires Downloads

Lijkt me leuk om hier meer info over DSD te droppen, o.a. achtergrond info, welke spelers (hardware en softwarematig) en waar muziek in DSD-formaat te verkrijgen.

Audiotic

Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

jowa

In Foobar kan je ook DSD files afspelen.

Je dient dan de DSDIFF decoder te installeren in Foobar, meer info via: DSDIFF

Samen met de WASAPI add-on krijg je een bit-exact output naar je speakers of naar je digital output.

Net getest op m'n laptop en via de speakers werkt prima. Binnenkort eens kijken of ik de laptop aan kan sluiten op de KI Pearl en welke waardes ik dan krijg.

Audiotic

Heb DSD files geconverteerd naar PCM (woordt dan 88.2 of 176.4 kHz/24 bit) met foobar (en de module die je beschrijft, die heb je ervoor nodig). Dan kan het naar een "gewone" streamer. Klinkt net zo goed...
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

jowa

Beetje aan het prutsen gegaan om te kijken of andere spelers ook hires af kunnen spelen:
- Windows Media Player 12.x: doet het verrassend genoeg prima met DXD files,
- MediaMonkey 4.x: via de WASAPI plugin wordt ook hires afgespeeld,

Ik heb wel de files lokaal staan, via wireless nogo op dit moment.
Stort in MediaMonkey het geluid helemaal in.

MediaMonkey geeft nu aan: 16934kbps, weer eens wat anders dan 320 kbps bij mp3 of 1411kbps bij CD   :-)
De files worden dan ook "iets" groter:  voor 3:03 minuten muziek kom je uit op  378 MB  :-o

Nu via Foobar een DSD-file: 192000 Hz, duur nummer: 11:14 minuten. Filesize: 928 MB  :|
Omzetten naar FLAC: 2553kbps, 192000 Hz, duur: 11:14 minuten. Filesize: 209 MB    :?
Dat scheelt echt veel en de kwaliteit lijdt er niet onder   pompom

DSD/DXD aanbod mag dus best omhoog, mits gecomprimeerd naar FLAC.

Zoldar

Nee hoor. Over 2 jaar maalt niemand daar om. Dan kun je 1000 tera bites kopen voor een prikkie. Ofzo
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

thepioneer

Die flac bestanden zijn deels gecompresseerd zeker? Zoveel verschil kan er niet in zitten volgens mij. Vaak gebruiken programma's vaak standaard een compressie.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
Usher CP-8571 MKII BE Luidsprekers
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

jowa

Denk het niet: Seagate wil 60 terabyte op één harddisk proppen (binnen een jaar of tien)

De ontwikkelingen van meer G/TB op een inch gaan wel hard bij harddisk ontwikkeling, maar ook weer niet zo hard. Over twee jaar zitten we mogelijk met consumenten harddisken van 8 TB.

Denk eerder dat de trend van alles naar de cloud zich door gaat zetten.
De grote SP's zetten zich daar op in.

jowa

Citaat van: thepioneer op maart 29, 2013, 07:28:41
Die flac bestanden zijn deels gecompresseerd zeker? Zoveel verschil kan er niet in zitten volgens mij. Vaak gebruiken programma's vaak standaard een compressie.

De dff-files en de DXD wav-files zijn niet gecomprimeerd.
Bij omzetting naar FLAC wordt er lossless compressie gebruikt. Hier dus een factur 4,5:1
De codecs in de verschillende players zetten de FLAC files vervolgens weer om naar het juiste formaat.

thepioneer

Kun je in dit geval niet beter flac 1:1 gebruiken, of gewoon wav. Dan hoeft de streamer bijna niets te doen.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

Audiotic

FLAc of ALAC is prima. Voordeel boven WAV is dat je die formaten goed kan taggen en van hoesjes voorzien enzo.
Over dat werk van de streamer zou ik me niet druk maken, de processor die FLAC decodeert tot iets als  WAV is onafhankelijk van de DAC, en meeeeer dan snel zat. Die hoeft daar echt niet voor te zweten, dus je kan daar geen verslechtering gaan horen. Iedereen die anders beweerd heeft of een klote-streamertje, of hoort spoken :-)

jowa

De omzetting naar FLAC wordt gebruikt om files te compressen.
Daarnaast, als een streamer de FLAC aankan, laat deze maar werken. Is die voor gemaakt.

Ik heb nu een highres wav-file (DxD) van 1.2 GB met 9 minuten muziek.
Deze omgezet naar FLAC.
Met de hoogste vorm van compressie aan wordt de grootte 732 MB.
Met de laagste vorm van compressie aan wordt de grootte 862 MB.

Afspelen vanaf m'n NAS wireless via MediaMonkey:
- WAV:                         gaat vanaf begin al niet goed. Te weinig IO/bandbreedte
- FLAC low compress:  gaat vanaf begin al niet goed. Te weinig IO/bandbreedte
- FLAC high compress: gaat goed totdat er meer van de NAS wordt gevraagd.

Afspelen vanaf m'n laptop via MediaMonkey:
- WAV:                         gaat goed. MM pakt 5% CPU van één van de vier (Core i7). Speelt op 16934kbps
- FLAC low compress:  gaat goed. MM pakt 5% CPU van één van de vier (Core i7). Speelt op 12730kbps
- FLAC high compress: gaat goed. MM pakt 5% CPU van één van de vier (Core i7). Speelt op 10808kbps

Highres is via een netwerk leuk, mits je NAS voldoende IO heeft en er genoeg bandbreedte is.
Nu niet aanwezig, heb geen ethernet kabel van m'n NAS naar m'n laptop. Vanmiddag eens proberen.

WAV, FLAC low of high compress: alles wordt prima afgespeeld als het lokaal staat. Impact op performance van de laptop is verwaarloosbaar.

thepioneer

Ik denk dat de router dan te kort schiet. Want hier speel een full bluray draadloos perfect af. Dus laat staan een muziek bestand, dat is echt een stuk makkelijker. Aangezien je een vrij nieuwe laptop hebt ga ik er van uit dat die voldoende vermogen heeft op de wifi verbinding.

Zelf heb ik een 130 mbps verbinding met mijn router.
Meridian 861 V4 [ ID40 ]
Meridian MD600
Burmester 956 mkII
B&W ASW4000

Meridian MS200
AKG K550

jowa

Router schiet niet te kort.

De wireless verbinding is maar 75 Mb, is hier een beetje druk met wireless routers in het appartementen complex, tel er nu zo vijf op kanaal 11. Zit zelf op 13, is het schoonste kanaal wat beschikbaar is. De rest is bagger.

De stream vraagt 30 Mb continue beschikbaar. Met 75 lijkt dit voldoende, echter maken meerdere  bronnen gebruik van de Wireless verbinding + de vijf stoorzenders maakt niet voldoende bandbreedte.

Via ethernet kabel gaat het nu gewoon prima. I/O wait op de NAS is 2%, valt ook nog mee, maar er draait daar nu niets extra aan streaming of verwerking.

Marvin

En bedankt hoor, na wat gerommel in Foobar en wat extra plugins speelt dat kreng geen SACD meer én m'n gehele playlist is gewist. 

--Verstuurd zonder netwerk--