Wat ik wel eens zou willen weten.........

Gestart door erik62, maart 19, 2013, 13:36:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik62

Dag,
Voorheen speelde ik met b&w 803 en heb alles in het werk gesteld om mijn acoustiek in mijn woonkamer aan te passen ten dienste van het geluid. Na dit alles klonken mijn 803's beter dan voorheen. Momenteel speel ik met audiolab axis met aparte servoversterking. Deze versterking is in te stellen naar behoefte. Ik zou eens graag willen weten of mijn behoefte ook hetgeen is zoals het werd opgenomen. Stel ik de servo in op 2 klinkt het erg strak en afgronddiep. Bij een hoger niveau op de servo wordt het Te. Althans...volgens mij. Men koopt kostbare apparatuur tenende een zo eerlijk mogelijke weergave te verkrijgen die zo natuurlijk als mogelijk klinkt. Klopt het eigenlijk nog wel als men het laag laat aandrijven door een servo versterker voor het laag ( ingebouwd in de luidspreker )
Mooi zo,n servo maar of dit ook eerlijk is ?

Gr.

Erik

bas focal marantz

Citaat van: erik62 op maart 19, 2013, 13:36:26
Dag,
Voorheen speelde ik met b&w 803 en heb alles in het werk gesteld om mijn acoustiek in mijn woonkamer aan te passen ten dienste van het geluid.
Dus alle kasten en andere meubels eruit en alleen nog een stoel  HB
CiteerNa dit alles klonken mijn 803's beter dan voorheen. Momenteel speel ik met audiolab axis met aparte servoversterking. Deze versterking is in te stellen naar behoefte. Ik zou eens graag willen weten of mijn behoefte ook hetgeen is zoals het werd opgenomen. Stel ik de servo in op 2 klinkt het erg strak en afgronddiep. Bij een hoger niveau op de servo wordt het Te. Althans...volgens mij. Men koopt kostbare apparatuur tenende een zo eerlijk mogelijke weergave te verkrijgen die zo natuurlijk als mogelijk klinkt. Klopt het eigenlijk nog wel als men het laag laat aandrijven door een servo versterker voor het laag ( ingebouwd in de luidspreker )
Mooi zo,n servo maar of dit ook eerlijk is ?

Gr.

Erik
Je kan 2 kanten op , even kort door de bocht gezegt .

Een 100% originelen weergave willen hebben .

Of iets minder origineel maar klinkt wel lekkerder voor je gevoel  .


En hoe goed ken jij de opname en weet je hoe het origineel klinkt , heb je dat zelf gehoord , het blijfd altijd een beetje raden en proberen aan te voelen .

Welke kant je op wil is persoonlijk en ook beetje afhankelijk waarna je luisterd .
En zo kan je altijd over vanalles discuseren maar niet wat jij mooier moet vinden of hoe je moet luisteren .

Muziek moet je beleven hoe jij dat doet is jouw keuze , als je voor je gevoel niet de 100% origineel haalt gevoels matig kan het zijn dat je zoek tocht naar elke keer beter willen er voor zorgt dat dat 100% genieten van de muziek in de weg komt te staan .

Want zoiets vroeg je je al jaren geleden ook al af . 




Citeeraudiolab axis met aparte servoversterking
Wat is een servoversterker ?
Of wat doet een servoversterker ?





Cornelis1921

#2
@Bas: geen spelt tussen te krijgen. Techniek versus beleving, die strijd woedt hier al jaren in den lande. KT88 (Sander) hield er al rekening mee dat audiofilie niet perse ook liefde voor de muziek (software) inhield, maar meer liefde voor het ding (hardware). Daar lopen hier op het forum ook een aantal van rond, die gewoon iets meer hebben met hardware dan met software. Omgekeerd komt hier ook voor, soms in overdrevenheid - moi par example, maar meestal is het - gelukkig - een gezonde mix van die beide werelden, want anders had dit forum, en die vele die hierop lijken, geen enkele- bestaansrecht, behalve dan dat het een soortement van permanente freakshow voor de buitenwacht zou vormen. Leve de muziek; leve marantz!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

JohnWx

Citaat van: erik62 op maart 19, 2013, 13:36:26
Dag,
Voorheen speelde ik met b&w 803 en heb alles in het werk gesteld om mijn acoustiek in mijn woonkamer aan te passen ten dienste van het geluid. Na dit alles klonken mijn 803's beter dan voorheen. Momenteel speel ik met audiolab axis met aparte servoversterking. Deze versterking is in te stellen naar behoefte. Ik zou eens graag willen weten of mijn behoefte ook hetgeen is zoals het werd opgenomen. Stel ik de servo in op 2 klinkt het erg strak en afgronddiep. Bij een hoger niveau op de servo wordt het Te. Althans...volgens mij. Men koopt kostbare apparatuur tenende een zo eerlijk mogelijke weergave te verkrijgen die zo natuurlijk als mogelijk klinkt. Klopt het eigenlijk nog wel als men het laag laat aandrijven door een servo versterker voor het laag ( ingebouwd in de luidspreker )
Mooi zo,n servo maar of dit ook eerlijk is ?

Gr.

Erik

Audiolab AXIS mooooooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

erik62

Ja John,
vind ik zelf ook. Ik heb vele luidsprekers hier over de vloer gehad en in mijn bezit maar dit zal waarschijnlijk mijn laatste zijn. Een luidspreker die eerlijker is dan de axis ken ik zelf niet.
Ik heb hierover vaak met Ruud van audiolab over gebeld en hem gevraagd of hij deze serie toch niet weer wilde gaan produceren. Dit is vorig jaar geweest.. Zijn probleem was dat de laagunit die gebruikt is in de axis schijnbaar niet meer te verkrijgen is. Jammer,jammer.

Ggr.
Erik

JohnWx

Citaat van: erik62 op maart 20, 2013, 10:55:30
Ja John,
vind ik zelf ook. Ik heb vele luidsprekers hier over de vloer gehad en in mijn bezit maar dit zal waarschijnlijk mijn laatste zijn. Een luidspreker die eerlijker is dan de axis ken ik zelf niet.
Ik heb hierover vaak met Ruud van audiolab over gebeld en hem gevraagd of hij deze serie toch niet weer wilde gaan produceren. Dit is vorig jaar geweest.. Zijn probleem was dat de laagunit die gebruikt is in de axis schijnbaar niet meer te verkrijgen is. Jammer,jammer.

Ggr.
Erik

Ze maken helaas haast niks meer alleen projekten nog en reperatie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

Citaat van: erik62 op maart 20, 2013, 10:55:30
Ja John,
vind ik zelf ook. Ik heb vele luidsprekers hier over de vloer gehad en in mijn bezit maar dit zal waarschijnlijk mijn laatste zijn. Een luidspreker die eerlijker is dan de axis ken ik zelf niet.
Ik heb hierover vaak met Ruud van audiolab over gebeld en hem gevraagd of hij deze serie toch niet weer wilde gaan produceren. Dit is vorig jaar geweest.. Zijn probleem was dat de laagunit die gebruikt is in de axis schijnbaar niet meer te verkrijgen is. Jammer,jammer.

Ggr.
Erik
Volgens mij Vifa die er in gebruikt worden.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz


erik62

Dag,

Een servoversterker is niets meer dan een versterker ( ingebouwd in de Axis van in mijn geval 2 keer 150  watt) die de lage tonen woofer aanstuurd vanaf de allerlaagste frequentie tot 100hz. Hierbij treedt volgens de fabrikant slechts een vervorming op van 1% plus of min 1db.Dit is uitzonderlijk daar normaal aangedreven en versterkte luidsprekers vervormingen vertonen van 10 procent en dan ook nog niet binnen 1 db.( ook dit volgens de fabrikant). Hoorbaar is het wel. Ik heb nog nergens zulks een strakke en diepgaande bas gehoord dan bij deze axis met servo. Voorheen speelde ik met de b&w 803 maar deze staan echt op alle gebied in de schaduw van deze axis.
Eigenlijk is de axis een monitor waaronder gemonteerd een soort sub. Tussen de monitor en laageenheid zit een schot van 6!! Cm mdf zodat het laag het mid hoog niet kan beinvloeden.
Gewicht van deze luidsprekers is dan ook ongeveer 60 kg per stuk met servo.
Mgr.
Erik

JohnWx

gewoon mooi
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op maart 20, 2013, 12:58:29
Volgens mij Vifa die er in gebruikt worden.

Nee die woofer lieten op eigen specs. maken maar door relatief geen grote omzetten meer totaal niet interessant om ze te laten maken meer
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

erik62

Dag,

Yep dat zijn ze. Ikzelf heb ze ook in zwart pianolak.
Bedankt voor het plaatsen van de foto's John.

Mgr.

Erik