Welke aansluiting en welke kabel kiezen?

Gestart door KayaRahnee, februari 13, 2013, 14:11:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Slashhead

#31
Ik hoor alleen verschil als ik prut kabels gebruik. Ik heb een keer een TOSLINK kabel gebruikt die op de een of andere manier het geluid echt de vernieling inhielp, was een kabel die standaard meegeleverd werd.
Het verhaal COAX vs TOSLINK is volgens mij een theoretisch verhaal over bandbreedte beschikbaarheid van SPDIF. COAX heeft meer bandbreedte.
Als je niet gedwongen wordt TOSLINK te gebruiken dan gaat mijn voorkeur uit naar COAX. Een TOSLINK kabel is kwestbaarder, deze moet je zorgvuldig behandelen. Mogelijk dat dat ook de oorzaak was van het slechte geluid uit die meegeleverde kabel.

Ik gebruik een QED reference COAX en TOSLINK interlink en ik hoor geen verschil tussen beide. Voor TOSLINK zou ik wel kiezen voor stevige en dikke kabels die niet makkelijk scherpe knikken/bochten kunnen maken of meteen vervormen/indeuken als iemand er per ongeluk op staat.

Paul

Citaat van: Slashhead op februari 15, 2013, 17:38:35
Voor TOSLINK zou ik wel kiezen voor stevige en dikke kabels die niet makkelijk scherpe knikken/bochten kunnen maken of meteen vervormen/indeuken als iemand er per ongeluk op staat.
Mijn laatste digikabels heb bij John Wx gekocht prima kwaliteit, meestal wacht ik op de aanbiedingen uit Baarn.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Janver

Ik heb ooit eens verschil gehoord tussen Coax en Toslink waarbij de Coax beter was. Er is mij eens uitgelegd waarom dat verschil kon ontstaan, iets met omzetting van signaal. Maar dat is me wazig.

Als het kan,sluit ik aan met Coax.
Hier kan uw reclame staan!

Marvin

Ik weet niet wat jullie allemaal met kabeltjes uitvreten, maar de kwetsbaarheid van iets wat je ergens in prikt en er vervolgens jaren tussenlaat zitten zie ik niet helemaal geloof ik.
Een standaard kabeltje bij de audioboer van een tientje is echt wel degelijk genoeg.


--Verstuurd zonder netwerk--

Paul

Citaat van: marvin op februari 15, 2013, 18:04:24
Een standaard kabeltje bij de audioboer van een tientje is echt wel degelijk genoeg.
Heb jij nog dure kabels, groot verdiener.  :-D

Daar heb ik nooit veel doekoes ingestoken.  :roll:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Marvin

Ik heb er wat Van Den Kul tussen zitten, Monster, Kimber (ofzoiets), en wat standaard kabeltjes.
HDMI, coax, glas, speakerdraad.
Ik heb een mengelsmoesje. :-D



--Verstuurd zonder netwerk--

Paul

Citaat van: marvin op februari 15, 2013, 18:13:18
Ik heb er wat Van Den Kul tussen zitten, Monster, Kimber (ofzoiets), en wat standaard kabeltjes.
HDMI, coax, glas, speakerdraad.
Ik heb een mengelsmoesje. :-D
Gooi het in een pot water dan is het 1 pot nat, keep it simple.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

KayaRahnee

Bij de digitale aansluitingen op een DAC is er (soms) buiten een gewone coax  connector ook een BNC variant voorzien.
Deze laatste is ook voor een coax aansluiting toch? Zijn er voor- of nadelen aan deze BNC mogelijkheid?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

gerard

Hier een zelfgemaakte coax tussen bron en dac, omdat zo'n glasvezel zo lastig soldeert  clown1
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

JohnWx

Citaat van: gerard op februari 15, 2013, 19:55:11
Hier een zelfgemaakte coax tussen bron en dac, omdat zo'n glasvezel zo lastig soldeert  clown1

Het plakte wel goed op de soldeerbout
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

#41
Citaat van: KayaRahnee op februari 15, 2013, 19:16:57
Bij de digitale aansluitingen op een DAC is er (soms) buiten een gewone coax  connector ook een BNC variant voorzien.
Deze laatste is ook voor een coax aansluiting toch? Zijn er voor- of nadelen aan deze BNC mogelijkheid?

niet het is coaxiaal alleen blijft de kabel vast zitten met een aardbeving tis wat voor Groningers  :-)


word ook gebruikt bij schepen en militaire dingen en nog meer van dat soort wilde voertuigen


en sommige merken deden doen het om zich te onderscheiden

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

KayaRahnee

Citaat van: KayaRahnee op februari 15, 2013, 19:16:57
Bij de digitale aansluitingen op een DAC is er (soms) buiten een gewone coax  connector ook een BNC variant voorzien.
Deze laatste is ook voor een coax aansluiting toch? Zijn er voor- of nadelen aan deze BNC mogelijkheid?

Ik zal toch zo'n RCA naar BNC kabel moeten laten maken als ik zowel SBT als CD speler coaxiaal wil aansluiten vermits mijn DAC maar beschikt over één RCA coaxiale aansluiting.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Audiotic

Citaat van: KayaRahnee op februari 13, 2013, 16:21:14
Bij het zoeken naar info lees ik vaak dat klankmatig een beter resultaat word ervaren met de coax aansluiting, deze word meestal verkozen boven de optische toslink.
Heeft er iemand hier ervaring mee?
Ach alleen als je super-high-end spullen hebt maakt het uit. Ik zou gewoon voor wat het makkelijkst is gaan. Dat kan prima optisch. Heb ik ook tussen mijn SB Touch en de AV (wiens interne DAC ik hiervoor gebruik). Neem wel een optische kabel met glas ipv plastic, dan zit je 100% safe.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

JohnWx

Citaat van: KayaRahnee op maart 15, 2013, 12:40:36
Ik zal toch zo'n RCA naar BNC kabel moeten laten maken als ik zowel SBT als CD speler coaxiaal wil aansluiten vermits mijn DAC maar beschikt over één RCA coaxiale aansluiting.

bestaan ook mooie verloopjes
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.