eindversterker ??

Gestart door retriever, februari 06, 2013, 16:07:19

Vorige topic - Volgende topic

retriever

Momenteel gebruik ik een pm7004 om een paar b&w 683's aan te sturen.  Ik ben zeer tevreden over de klank, daar is geen twijfel over, toch vraag ik me af of er nog ruimte is voor verbetering door er een eindversterker tussen te plaatsen.  Zou dit veel verschil maken of is het een nutteloze uitgave ??
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.

JohnWx

ik denk een nutteloze uitgave ik kan niks verzinnen wat hij beter zou doen met een aparte versterker
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SONY ES Yamaha DUSON NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Paul

Citaat van: John Wx op februari 06, 2013, 16:17:12
ik denk een nutteloze uitgave ik kan niks verzinnen wat hij beter zou doen met een aparte versterker
Lees vaak hier:

Meer lucht.
Meer dynamiek.
Weer een gordijn weg.
Plaatsing is beter.
Meer tingel en tangeltjes.

Maar goed ik hoor dat ook niet.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Rob46

Hoi John, ik ben echter van mening, en dat kan ik onderschrijven in mijn set, dat dit wel degelijk een hoorbare verbetering teweeg kan brengen. Lees, KAN teweeg brengen.

Ik heb ook een PM 7004 die ik nu als voorversterker gebruik in combinatie met een Duson A10. Daarnaast stuur ik de tweeters van de NAIM luidsprekers aan via de PM 7004.  notworthy

In mijn situatie, zoals ik al schreef een hoorbare verbetering. Directere plaatsing instrumenten links en rechts, het hoog nog meer gedetailleerder en op de voorgrond. De instrumenten klinken echt forser uit de speakers. Nu staan de NAIM's wel er om bekend dat er wat stroom nodig is. NAIM geeft ook het advies om de units in haar luidsprekers apart te voeden. Daar heeft NAIM echt een punt.

Ik denk ook wel dat het met de samenstelling van een set te maken heeft, of het effect heeft om er een eindbak tussen te zetten. Horen/luisteren en vergelijken is het devies.  :yes:

SmauG

Wat meer stroom op een luidspreker kan geen kwaad. Ik heb het verschil zelf kunnen horen.
B&W's schijnen luidsprekers te zijn die hier zeker van profiteren, vooral het laag kan er baad bij hebben. Meer controlle, Meer reserves voor dynamische uithalen waardoor deze makkelijker opgevangen kunnen worden.

Plaatsing, Gordijntjes en mid en hogere details zijn m.i. enkel verbeterpunten van de bron en het voorversterkergedeelte.

Wat voor eindversterker heb je in gedachte?

Als je van zins bent om uiteindelijk afscheid te nemen van je PM7004 en er een hele mooi (passende) voorversterker bij te kopen zou dit een hele mooie tussenstap kunnen zijn.
Het mooie van de PM700X is dat dit andersom ook opgaat.

JohnWx

dan denk ik dat er iets stuk was want ik heb het nog nooit gehoord en niemand heeft het kunnen onderbouwen alleen maar termen als etc.etc.etc.

heb er dagelijks bijna minmaal 15 jaar naar geluisterd elke dag wel een paar versterkers maar niks, alleen als erg mega speakers opkwamen ging het iets inkakken maar dan hebben we het over Quadral Titan of Martin Logans of Kappa 9

vaak worden er termen gebruikt die bij speakers horen zoals plaatsing forser, want je gebruikt het vermogen van de Duson maar in de voorversterker waar alles geregeld word blijft het die PM7004 die je dan zou horen

Maar er is genoeg over te lezen waarom geen verschil helaas niet waarom wel

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 06, 2013, 19:24:12
Wat meer stroom op een luidspreker kan geen kwaad. Ik heb het verschil zelf kunnen horen.
B&W's schijnen luidsprekers te zijn die hier zeker van profiteren, vooral het laag kan er baad bij hebben. Meer controlle, Meer reserves voor dynamische uithalen waardoor deze makkelijker opgevangen kunnen worden.

Plaatsing, Gordijntjes en mid en hogere details zijn m.i. enkel verbeterpunten van de bron en het voorversterkergedeelte.

Wat voor eindversterker heb je in gedachte?

Als je van zins bent om uiteindelijk afscheid te nemen van je PM7004 en er een hele mooi (passende) voorversterker bij te kopen zou dit een hele mooie tussenstap kunnen zijn.
Het mooie van de PM700X is dat dit andersom ook opgaat.

Je gaat van meer vermogen naar minder en dan word het laag strakker ? en dat B&W meer nodig zou hebben met 90db als rendement kan je die verklaren ? (als we het over de TS hebben)

Dat is ooit midden jaren 80/90 geroepen maar nog nooit aangetoond door de merken en B&W die een samen werking verband hadden met een paar merken die 2 x200watt mono blokken gingne maken 

Als het echt zo zou zijn moet het ook meetbaar zijn maar dat is het niet ?

Als je vermogen verdubbeld is dat haast niet eens hoorbaar

Meer stroom krijg je alleen maar als de speaker het vraagt en die vraagt het niet dus speel in een normale woonkamer met 30/40 watt

JohnWx

dus om 3 db meer lawaai te krijgen zou je bij een PM 7004 700watt versterker moeten hebben zie lijstje met cijfers

Maus

Citaat van: John Wx op februari 06, 2013, 19:32:23
Meer stroom krijg je alleen maar als de speaker het vraagt en die vraagt het niet dus speel in een normale woonkamer met 30/40 watt

Een speaker vraagt niks, die krijgt.

Hoeveel watt maakt niet uit, het gaat om hoe de eerste watts klinken. 

mountainbiker

Citaat van: John Wx op februari 06, 2013, 16:17:12
Er was toch ook een soortgelijk dergelijk tabbeltje ergens op dit forum maar dan met watts en decibels?
versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

SmauG

Citaat van: John Wx op februari 06, 2013, 19:32:23
Je gaat van meer vermogen naar minder en dan word het laag strakker ? en dat B&W meer nodig zou hebben met 90db als rendement kan je die verklaren ? (als we het over de TS hebben)

Dat is ooit midden jaren 80/90 geroepen maar nog nooit aangetoond door de merken en B&W die een samen werking verband hadden met een paar merken die 2 x200watt mono blokken gingne maken 

Als het echt zo zou zijn moet het ook meetbaar zijn maar dat is het niet ?

Als je vermogen verdubbeld is dat haast niet eens hoorbaar

Het is hoe ieder het zelf ervaart.

Uiteindelijk gaat het niet om nominale impedantie en gevoeligheid (hoewel die 90db gunstig is)
Het gaat om het impedantieverloop over een range van pakweg 20hz of 20khz en nog belangrijker, de faseverschuiving (hoek van zelfinductie t.o.v. ohmste weerstand) welke een luidspreker een moeilijke last maakt voor de voeding van een versterker.

Maar voordat dit een welles nietes discussie wordt, wat ik eens wil vermijden. Denk ik dat deze weg voor TS een prima upgrade pad is.

For the record.
Mijn zwager stuurt zijn B&W683 aan met een Nad356bee, Dat klinkt goed, swingt, maar is niet strak. En dat is toch niet de minste versterker in de "middenklasse"

JohnWx

Citaat van: SmauG op februari 06, 2013, 19:48:49
Het is hoe ieder het zelf ervaart.

Uiteindelijk gaat het niet om nominale impedantie en gevoeligheid (hoewel die 90db gunstig is)
Het gaat om het impedantieverloop over een range van pakweg 20hz of 20khz en nog belangrijker, de faseverschuiving (hoek van zelfinductie t.o.v. ohmste weerstand) welke een luidspreker een moeilijke last maakt voor de voeding van een versterker.

Maar voordat dit een welles nietes discussie wordt, wat ik eens wil vermijden. Denk ik dat deze weg voor TS een prima upgrade pad is.

For the record.
Mijn zwager stuurt zijn B&W683 aan met een Nad355bee, Dat klinkt goed, swingt, maar is niet strak. En dat is toch niet de minste versterker in de "middenklasse"

Het is ook allemaal een eigen beleving en dat is prima maar men moet geen waarheden verkondigen die men niet hard kan maken

En is wat dieper in de materie duiken wat zou er eventueel een klank kunnen veranderen, nou niet een eindversterker die versterkt alleen en wel 3 db bij een faktor 10 X wel de zwakste schakel de voorversterker die gaan soms over heel veel wegen voordat het bij de output is en als er dan een brak ding tussen zit kan je wat verschil horen maar sommige vinden net zoals met buizen een foutje wel prettig klinken (vervorming)

SmauG

Citaat van: mountainbiker op februari 06, 2013, 19:45:15
Er was toch ook een soortgelijk dergelijk tabbeltje ergens op dit forum maar dan met watts en decibels?

Die tabellen zijn alleen maar van belang als het om de maximaal haalbare theoretische geluidsdruk gaat.

Het vermogen geeft ook aan hoe groot de reserves zijn in de voeding. Dit vermogen wordt ook benut om de conus te starten en te stoppen.

Denk aan een auto die meer verbruikt bij optrekken als een snelheid constand houden bijvoorbeeld.
Top Gear had ooit een leuk vergelijk over een BMW m3 welke zuiniger reed dan een Prius op dezelfde baan  :angel:

Maurice

Citaat van: John Wx op februari 06, 2013, 19:53:50
Het is ook allemaal een eigen beleving en dat is prima maar men moet geen waarheden verkondigen die men niet hard kan maken

En is wat dieper in de materie duiken wat zou er eventueel een klank kunnen veranderen, nou niet een eindversterker die versterkt alleen en wel 3 db bij een faktor 10 X wel de zwakste schakel de voorversterker die gaan soms over heel veel wegen voordat het bij de output is en als er dan een brak ding tussen zit kan je wat verschil horen maar sommige vinden net zoals met buizen een foutje wel prettig klinken (vervorming)
Ik denk dat je hier zelf ook even een eigen beleving hebt (of die van een ander die je overneemt), want enkel op vermogen ben je snel uitgepraat.
Wat Smaug aangeeft zijn er veel meer elementen die meespelen, en nominalen zeggen dan weinig. Als je een grillig impedantieverloop in je speaker hebt, nominaal 8 Ohm maar met een flinke dip in het laag naar 4 ohm, dan wordt er toch heel wat meer stroom gevraagd bij een flinke paukslag oid, en dat moet snel geleverd kunnen worden om het geheel goed te laten klinken. Een versterker die zijn vermogensafgifte niet (nagenoeg) verdubbelt in dit geval laat het dan flauwer klinken. Een versterker met 2x60w is nominaal voldoende aan 8Ohm, maar als deze aan 4ohm maar 2x80w geeft, is bij sommige speakers, ongeacht hun rendement, niet voldoende.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

retriever

hartelijk bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het voorlopig gewoon bij de pm7004 ga houden... de verleiding is altijd groot om nieuwe of andere dingen te proberen eenmaal je besmet bent met het audio-virus  violent1
versterker pm7004 / pm15S2, cd onkyo c-7070,  speakers B&W 683, Boston Acoustics A26, monitor audio BX2, phono Reloop RP 6000 MK 6 B, sub B&W 610 XP.